Středa 15. července 2020svátek má Jindřich 12 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Čekstajl Adama Junka

Módní kolotoč se musí zpomalit. Gucci uspořádá jen dvě show ročně

Dvakrát a dost. Gucci jako jeden z nejsilnějších hráčů v módním světě se... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dvakrát a dost. Gucci jako jeden z nejsilnějších hráčů v módním světě se... | foto: GUCCI

V jedné staré pohádce z dílny České televize (tehdy tedy Československé) O princezně, která ráčkovala slavila princezna Karrrolína Drrruhá v podání Dády Patrasové čtvery narozeniny za rok. Jarní, letní, podzimní a zimní. „Až vám bude dvacet, budete stará bába,“ upozornil ji zahradník Jan Čenský. Princezna se zamyslela a v prvním návalu sebezpytování chtěla slavit narozeniny jen jednou za čtyři roky.

Podobně jako zpovykaná princezna se choval módní průmysl. Chrlil jednu kolekci za druhou, až některé módní domy skončily na čísle osm za rok. Klasické jaro/léto a podzim/zima doplňovaly limitované kolekce, mimořádné přehlídky, kolekce „předpodzimní“ a tak dále. Kolotoč, z kterého se každý bál vystoupit, aby nepřišel o zákazníky chtivé neustále něčeho nového.

K tomu se přidaly řetězce, jež už také nezavážely obchody čtyřmi sezonními kolekcemi, ale postupně plnily regály novými a novými produkty v týdenních či čtrnáctidenních intervalech. A takhle se vyvinula ta tolik kritizovaná „fast fashion“. Neboli móda na bázi restaurací s rychlým občerstvením. Rychle nakoupit, rychle onosit (ona kvalita často než pár nošení stejně nedovolí) a honem znovu na nákup.

Módní svět už několik let neustále opakuje, že je třeba zvolnit. Občas se někdo i utrhl a se slovy „tohle vážně nejde“ z roztočeného karuselu vyskočil. Třeba před pár lety, když překvapivě opustil Diora jeden z nejtalentovanějších návrhářů současnosti Raf Simons. Všichni pokývali chápavě hlavou, že má pravdu a … jeli dál ve stejném zběsilém tempu.

Teď ale koronavirová krize dokázala to, co dlouho bylo nemožné. Zastavila kola módního průmyslu a k volání zajímavých, talentovaných, ale na pováženou málo vlivných návrhářů, že je třeba zpomalit, se připojily těžké váhy světa módy.

Klíčovým hráčem se ukázal François-Henri Pinault, 27. nejbohatší muž světa a hlavně vládce módního impéria Kering. Dvě opravdu vlivné značky z jeho stáje totiž v uplynulých týdnech zveřejnily odvážná rozhodnutí. Nejdříve francouzský legendární dům Yves Saint Laurent. Ten oznámil, že i když tradiční fashion weeky budou obnoveny, svou show na tom podzimním rozhodně nepředvede. Přitom právě přehlídka YSL nedaleko Eiffelovy věže vždy v pátek večer pařížského týdne módy byla pomyslným zlatým hřebem francouzského módního kalendáře.

Ještě větší rozruch ale způsobil minulý týden dům Gucci, rovněž z rodiny Kering. Ten rovnou do budoucna zredukoval počet přehlídek z aktuálních pěti na dvě a jeho kreativní ředitel Alessandro Michele to doprovodil prohlášeními přesně v jeho patetickém a přebubřelém stylu. „Odtrhli jsme se od přírody a cítili se všemocnými. Usurpovali jsme přírodu a zranili ji,“ napsal mimo jiné.

Gucci je přitom velmi klíčovým hráčem. Jeho tržby v loňském roce dosáhly téměř deseti miliard eur (YSL se pohyboval kolem dvou miliard). A hlavně je to zřejmě nejprodávanější značka online. Když odvážný krok udělal tento premiant módního průmyslu, zbývá jen čekat, že další budou následovat. Kalendáře módy skončí na smetišti.

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Kristýna Třešňáková známá pod jménem Týnuš Třešničková (Praha, 27. června 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!