Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Neoblékáte černé celebrity, dokud nemají bílého stylistu? Jak módní svět naskočí na každý trend

Čekstajl

  6:57
Módní průmysl má jednu zásadní vlastnost. Vždy a s velkou chutí naskakuje na každý trend, který hýbe společností. Tím z něj udělá ještě větší hit a postupně jej opustí, aby se rychle živil trendem novým.

Příště už jen v „černé“. Kanadská herečka a hvězda populárního amerického seriálu Riverdale Vanessa Morganová v reakci na aktuální dění prohlásila, že na všechny příští červené koberce ji budou oblékat už jen „černí návrháři“. Ti jsou podle ní v módním světě výrazně opomíjeni foto: Lidové noviny

Teď měl tři měsíce plnou hlavu udržitelné módy, zvolňování v šíleném sprintu produkce a podpory menších tvůrců, strádajících v koronavirové době. Kromě různých prohlášení ale budiž pozlátkovému světu přiznáno, že se skutečně snažil i přispět v boji s pandemií.

Dokonalá forma. Modelka Naomi Campbellová se do důchodu nechystá ani v padesáti

Málo se to ví, ale slovutné značky v podstatě lusknutím prstu přehodily výhybku na šicích strojích a místo uchvacujících večerních rób se vrhly na šití ochranných obleků. Třeba Burberry jich ve svých továrnách, z nichž běžně vyjíždějí auta plná ikonických trenčkotů, byla schopna vyrobit asi 1500 ochranných obleků denně. Podobně zaměstnaly své pracovníky i značky Prada, Armani nebo Zegna Group. Bulgari zase odložila produkci svých proslulých parfémů a zdravotníkům poslala desítky tisíc dezinfekčních gelů. A ve výčtu by se dalo pokračovat. Rozhodně se dá smeknout klobouk a říct: Tohle se vám povedlo.

A pak to někdy velmi zaskřípe. To když se módní svět nechal pohltit aktuálními událostmi ve Spojených státech a naskočil na vzedmutou protirasistickou vlnu po brutálním policejním zásahu vůči Georgi Floydovi, který skončil jeho smrtí.

Napříč módním světem se PR agenti vrhli na úkol jasně vyjádřit postoj té které značky. Všechna prohlášení samozřejmě pranýřovala jakoukoli formu rasismu a diskriminace. A odezva na sebe nenechala čekat.

Slízl si to například L’Oréal. Na svých sítích uvedl, že „stojí na straně černé komunity“ a mluvit o tomto problému „stojí za to“. Modelka a aktivistka Munroe Bergdorfová kontrovala, že před třemi lety byla z kampaně kosmetické firmy vyhozena poté, co na svých sociálních účtech (nutno říct, že dost extrémně) vystoupila proti rasismu.

Podobně dopadla značka Celine a její kreativní šéf Hedi Slimane. I Celine zveřejnila, že „je proti všem formám rasismu a diskriminace“, a řada módních blogerů ji hned upozornila, že sama toho pro rovné zastoupení mnoho nedělá. Aneb na posledních dvou přehlídkách měla šest, respektive devět procent modelek tmavé pleti. A stylista Jason Bolden, který obléká hvězdy, dodal: „Neoblékáte černé celebrity, dokud nemají bílého stylistu.“

Jak se vrátit mezi lidi. Tepláky jsou známkou porážky, říkával slavný návrhář Lagerfeld

A počítalo se dál. Podnikatelka a zakladatelka kosmetické značky Uoma Beauty Scharon Chuterová (ano, dáma s africkými kořeny) upozornila, jak málo černých zaměstnanců mají firmy z oboru. Podle ní jde o pouhých osm procent, a když se podíváte do managementu, jde už jen o tři procenta.

A přitom se nejedná jen o rovné zastoupení, ale také porozumění svému vlastnímu zákazníkovi. Nedávná studie respektované agentury Nielsen totiž ukázala, že ve Spojených státech Afroameričanky utratí za kosmetiku 7,5 miliardy dolarů ročně a v průměru o 80 procent víc než bělošky.

Autor: