Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Módní kolotoč se musí zpomalit. Gucci uspořádá jen dvě show ročně

Čekstajl

  6:40
V jedné staré pohádce z dílny České televize (tehdy tedy Československé) O princezně, která ráčkovala slavila princezna Karrrolína Drrruhá v podání Dády Patrasové čtvery narozeniny za rok. Jarní, letní, podzimní a zimní. „Až vám bude dvacet, budete stará bába,“ upozornil ji zahradník Jan Čenský. Princezna se zamyslela a v prvním návalu sebezpytování chtěla slavit narozeniny jen jednou za čtyři roky.

Dvakrát a dost. Gucci jako jeden z nejsilnějších hráčů v módním světě se rozhodl, že maraton přehlídek musí skončit. Namísto pěti velkých show ročně bude pořádat jen dvě. Snímek je z poslední velké přehlídky značky 19. února v Miláně. foto: GUCCI

Podobně jako zpovykaná princezna se choval módní průmysl. Chrlil jednu kolekci za druhou, až některé módní domy skončily na čísle osm za rok. Klasické jaro/léto a podzim/zima doplňovaly limitované kolekce, mimořádné přehlídky, kolekce „předpodzimní“ a tak dále. Kolotoč, z kterého se každý bál vystoupit, aby nepřišel o zákazníky chtivé neustále něčeho nového.

K tomu se přidaly řetězce, jež už také nezavážely obchody čtyřmi sezonními kolekcemi, ale postupně plnily regály novými a novými produkty v týdenních či čtrnáctidenních intervalech. A takhle se vyvinula ta tolik kritizovaná „fast fashion“. Neboli móda na bázi restaurací s rychlým občerstvením. Rychle nakoupit, rychle onosit (ona kvalita často než pár nošení stejně nedovolí) a honem znovu na nákup.

Jak se vrátit mezi lidi. Tepláky jsou známkou porážky, říkával slavný návrhář Lagerfeld

Módní svět už několik let neustále opakuje, že je třeba zvolnit. Občas se někdo i utrhl a se slovy „tohle vážně nejde“ z roztočeného karuselu vyskočil. Třeba před pár lety, když překvapivě opustil Diora jeden z nejtalentovanějších návrhářů současnosti Raf Simons. Všichni pokývali chápavě hlavou, že má pravdu a … jeli dál ve stejném zběsilém tempu.

Teď ale koronavirová krize dokázala to, co dlouho bylo nemožné. Zastavila kola módního průmyslu a k volání zajímavých, talentovaných, ale na pováženou málo vlivných návrhářů, že je třeba zpomalit, se připojily těžké váhy světa módy.

Klíčovým hráčem se ukázal François-Henri Pinault, 27. nejbohatší muž světa a hlavně vládce módního impéria Kering. Dvě opravdu vlivné značky z jeho stáje totiž v uplynulých týdnech zveřejnily odvážná rozhodnutí. Nejdříve francouzský legendární dům Yves Saint Laurent. Ten oznámil, že i když tradiční fashion weeky budou obnoveny, svou show na tom podzimním rozhodně nepředvede. Přitom právě přehlídka YSL nedaleko Eiffelovy věže vždy v pátek večer pařížského týdne módy byla pomyslným zlatým hřebem francouzského módního kalendáře.

O přežití. Jak ‚módní nákupáky‘ přilákají zpět zákazníky?

Ještě větší rozruch ale způsobil minulý týden dům Gucci, rovněž z rodiny Kering. Ten rovnou do budoucna zredukoval počet přehlídek z aktuálních pěti na dvě a jeho kreativní ředitel Alessandro Michele to doprovodil prohlášeními přesně v jeho patetickém a přebubřelém stylu. „Odtrhli jsme se od přírody a cítili se všemocnými. Usurpovali jsme přírodu a zranili ji,“ napsal mimo jiné.

Gucci je přitom velmi klíčovým hráčem. Jeho tržby v loňském roce dosáhly téměř deseti miliard eur (YSL se pohyboval kolem dvou miliard). A hlavně je to zřejmě nejprodávanější značka online. Když odvážný krok udělal tento premiant módního průmyslu, zbývá jen čekat, že další budou následovat. Kalendáře módy skončí na smetišti.

Autor: