90 tun oceli jako kritika Číny, kontroverzní Aj Wej-wej chystá výstavu

USA

7:37
Zhruba 90 tun zpevňujících ocelových tyčí, které byly rozmačkány a zkrouceny při zemětřesení v čínské provincii S’-čchuan v roce 2008, bude hlavním exponátem velké výstavy čínského disidentského výtvarníka Aj Wej-weje v Královské akademii umění v Londýně. Umělec po ničivém zemětřesení kritizoval vládu v Pekingu za špatnou kvalitu školních a dalších veřejných budov a poškozené tyče jsou toho výmluvným svědectvím. Výtvarník sám výstavu, plánovanou od září do prosince, pravděpodobně nespatří, neboť čínské úřady mu nedovolují opouštět zemi, napsal deník The Guardian.

Čínský umělec Aj Wej-wej foto: ČTK/AP

Aj Wej-wej je otevřeným kritikem porušování lidských práv v Číně a zasazuje se za demokratické reformy. V roce 2011 byl čínskými úřady zatčen a bez obvinění vězněn 81 dní na tajném místě. Úřady stále zadržují jeho cestovní pas a tato situace se podle uměleckého ředitele londýnské Královské akademie umění Tima Marlowa těžko do zahájení výstavy změní.

Devadesátitunový výtvor znázorňující seizmické vlny zemětřesení bude položen jako koberec v největším výstavním prostoru Královské akademie umění. Dílo nejen vypovídá o podprůměrné úrovni staveb vybudovaných čínskou vládou v regionech; pro vystavujícího umělce je také spojeno s osobními vzpomínkami, říká Marlow. Když se výtvarník vrátil z vězení do svého ateliéru, jeho asistenti tam tyto ocelové pruty pracně narovnávali. „První, co slyšel, bylo ťukání, jak jeho tým pracoval na vyztužovacích drátech,“ uvedl Marlow.

Čínský disidentský výtvarník Aj Wej-wej zveřejnil na internetu uměleckou fotografii, na níž pózuje nahý obklopen obnaženými ženami

Instalace Straight, která využívá část z asi 200 tun poničených ocelových prutů, jež Aj Wej-wej po zemětřesení sesbíral, bude pro Královskou akademii umění vůbec nejtěžším exponátem v historii. Na poradu byli přizváni experti, kteří nakonec dospěli k názoru, že první patro historického Burlingtonova paláce 90 tun oceli unese.

Výstava, která proběhne v Královské akademii od 19. září do 13. prosince, představí díla čínského umělce od roku 1993, kdy se vrátil do Číny po 12 letech strávených v USA. Kromě ocelových tyčí návštěvníci uvidí také sérii fotografií z roku 1995 nazvanou Upuštění vázy z dynastie Chan. Na snímcích je zachycený Aj, jak úmyslně nechá spadnout 2000 let starou nádobu v upomínce na záměrné ničení čínských historických budov a předmětů za Mao Ce-tungovy kulturní revoluce.

Dílo Bezpečnostní kamera z roku 2010 upozorňuje na více než 20 kamer, kterými čínská policie sleduje umělcův ateliér v Pekingu. Aj Wej-wej tu svou vyrobil z mramoru, který pochází z lomu, jenž dodával materiál na výstavbu pekingského Zakázaného města i Maovy hrobky.

Sto kilogramů porcelánových od čínského současného umělce Aj Wej-weje

Další exponát, Tapeta tvořená směnkami z roku 2011-13, vznikl, když čínské úřady obvinily Aj Wej-weje z daňových úniků a udělily mu pokutu ve výši 15 milionů jüanů (asi 58 milionů korun). Tisíce lidí tehdy umělci slíbily, že mu pomohou penězi v hotovosti, a Aj každému z nich vystavil dlužní úpis.

Královská akademie nepředpokládá, že by čínské úřady disidenta do Londýna pustily, přestože se objevují náznaky, že Peking svůj postoj k umělci zmírňuje. Minulý měsíc čínské úřady poprvé od roku 2011 povolily výtvarníkovi otevřít individuální výstavu v jeho domovské zemi.

Aj Wej-wej je známý svou láskou k Twitteru a Instagramu, a tak na rozdíl od jiných kulturních akcí jsou návštěvníci přímo vyzýváni, aby se na výstavě fotografovali. Mají tak přispět k šíření umělcova díla prostřednictvím sociálních sítí, a to i do jeho vlasti. „Umělec si přeje, aby lidé fotografovali díla či sebe společně s těmito díly, a využívali snímky, jak chtějí,“ prohlásil kurátor Locke. „Selfie jsou zcela v pořádku,“ souhlasí kurátor Marlow, i když sám doufá, že se lidé spíš než na své chytré telefony soustředí na umělcovy výtvory.