Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Bruselský pavilon? Láska na první pohled

Design

  7:00
Šéf reklamní agentury Euro RSCG Gilles Bérouard usiloval o bývalý bruselský pavilon EXPO 58 v Letenských sadech dlouhých pět let. Sídlí v něm od roku 2001. „Je to místo, které jsem si oblíbil na první pohled,“ říká.

Gilles Bérouard před bruselským pavilon EXPO58 foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Pod okny řeka Vltava překlenutá několika mosty, na druhém břehu panorama pražského Nového Města. Podobný výhled z oken své pracovny jako šéf reklamní agentury Euro RSCG Gilles Bérouard má snad jen ministerský předseda Petr Nečas - tedy úřaduje-li z premiérské rezidence v Kramářově vile.

Speciál LN: Deset firemních sídel, které mají esprit


"Když jsem na toto místo přišel, připadal jsem si jako kněžna Libuše, která z hradeb Vyšehradu pronesla památnou větu o tom, že vidí velké město, jehož sláva hvězd se bude dotýkat. I já jsem spatřil místo, které jsem si na první pohled oblíbil," říká Gilles Bérouard.

Kanceláře vybudoval v zrekonstruovaném pavilonu ExPo58, který v roce 1958 sloužil jako československý stánek na světové výstavě v Bruselu. Do Prahy byl po ukončení výstavy převezen a opětovně postaven v Letenských sadech, kde fungoval jako restaurace. V 80. letech minulého století přestal být využíván a chátral. Gilles Bérouard o jeho získání usiloval pět let, uspěl až v roce 2001.

Pavilon EXPO58

* Když se podíváte z okna na Vltavu, co se vám honí hlavou? Mám takový sen. Kdybych si tak mohl nazout vodní lyže u Štefánikova mostu a jet po řece až ke Karlovu mostu. Bohužel to není na Vltavě možné. To mi však pohled z oken nekazí. Považuji ho totiž za jeden z nejkrásnějších výhledů v Praze. Podobně krásný výhled je i od Kramářovy vily, z Petřína a také z Vyšehradu a od restaurace Bellevue. Proto do ní také vodím své obchodní partnery.

* Sídlo vaší agentury je v Letenských sadech v zrekonstruovaném pavilonu Expo 58, který sloužil v roce 1958 jako československý stánek na světové výstavě v Bruselu. Není to zbytečný přepych?
Není. Naopak, pro marketingovou společnost je podoba a umístění pracoviště velmi důležité. Musí totiž působit inspirativně, vybízet ke kreativitě. Lidé se tu musí cítit dobře. Pro mě to platí dvojnásob. Pracuji i o víkendech a trávím tady většinu svého času.

* Zvažoval jste tento aspekt, tedy že budete trávit většinu času v práci, při výběru sídla firmy?
Nejde jen o mě, ale o všechny zaměstnance. Mnoho firem dělá při výběru sídla zásadní chybu. Soustřeďují se na podobu vnitřku kanceláře - a okolí již takovou váhu nepřikládají. Když jsem před deseti lety hledal nové sídlo pro naši pražskou kancelář, rozhlížel jsem se po celé Praze. Je zde mnoho krásných míst. Přesto bylo obtížné najít něco tak jedinečného jako pavilon ExPo 58. Jednoho dne jsem dorazil sem. Podobně jako kněžna Libuše, která z hradeb Vyšehradu pronesla památnou větu o tom, že vidí velké město, jehož sláva hvězd se bude dotýkat, i já jsem spatřil místo, které jsem si na první pohled oblíbil.

Gilles Bérouard ve své kanceláři

* V té době ale byla z pavilonu Expo 58 spíše ruina...
Ano. Ale to místo bylo skvostné. Nebylo důležité, v jakém stavu budova byla, ale její potenciál. A ten byl obrovský. V podstatě to byl symbol české kreativity 20. století. Je také důležitá komplexní vybavenost lokality. V blízkosti jsou restaurace, pošta, obchod s potravinami - prostě to, co zaměstnanci potřebují k životu.

* Když jste budovu poprvé viděl, znal jste její historii?
Neznal. Avšak její unikátní šnekovitý tvar napovídal, že její minulost byla zajímavá. Později jsem se samozřejmě o její historii dozvěděl, a budova tím v mých očích dále stoupla v ceně.

* Konzultovali jste rekonstrukci budovy s původními architekty?
To jsme bohužel nemohli, všichni tři již zemřeli. Hovořili jsme ale s manželkou jednoho z nich a designér, který vytvořil na schodišti pavilonu Expo 58 původní mozaiku, je autorem i té současné.

* Jak obtížné bylo získat budovu do užívání?
Budova patří rakouské společnosti AIV. Do prvního jednání jsme vstoupili v roce 1995. Nedohodli jsme se. Tak jsem je oslovil opět po dvou letech. Ani tehdy jsme nedospěli k dohodě. A budova mezitím nezadržitelně chátrala. Po pěti letech jsem je tedy kontaktoval znovu. Řekl jsem, že je to poslední pokus. A tehdy jsme si už plácli. opravdu jsem o tu budovu moc stál.

* Kde Euro RSCG sídlilo před stěhováním do pavilonu Expo 58 v Letenských sadech?
Vůbec prvním pražským sídlem agentury byl hotel Hoffmeister. Prvních pět měsíců jsem u baru najímal lidi a dělal první prezentace. poté jsme se přestěhovali do rezidenčního objektu na náměstí Jiřího z Poděbrad. Začínali jsme tam v bytě 2+1 o 75 metrech čtverečních. Později jsme získali celkem osm bytů, které jsme různě pospojovali. Zde jsme pracovali zhruba pět let. Až pak jsme se stěhovali do pavilonu Expo 58.

* Na co z minulých sídel Euro RSCG vzpomínáte?
Například v objektu u Jiřího z Poděbrad jsme měli dvůr. požádal jsem tedy majitelku objektu, jestli bych na něm nemohl vybudovat hřiště na pétanque. A to hřiště opravdu vzniklo, bylo možná prvním hřištěm na pétanque v Česku. Úsměvné bylo, jak vznikalo. Dal jsem instrukce, jak má vypadat a že na něj mají dát písek. Poté jsem na týden odjel. A když jsem se vrátil, vše bylo hotovo. Majitelka mě chtěla potěšit. Nechala na něj navézt poctivou vrstvu jemného písku. Jenže když jsem pak hodil kouli, ihned po dopadu se probořila...

* Jedním ze specifických rysů vašich současných kanceláří je to, že většina z nich je prosklená. Zjednodušeně řečeno, každý může sledovat každého, co právě dělá. Není to rušivý element?
Je potřeba si uvědomit, že v reklamní agentuře strávíme mnoho času společnými projekty a poradami. Týmová práce je základem naší činnosti. Já sám se nestraním. Vlastně sám sebe označuji za asistenta našich zaměstnanců.

* Podle čeho jste si vybral umístění své vlastní kanceláře, která je ve druhém patře?
Chtěl jsem být v centru dění. původně jsem uvažoval, že by mohla být hned vedle vchodu. Nakonec jsem skončil ve druhém patře. Moje kancelář je umístěna mezi konferenčními místnostmi. To mi umožňuje zapojit se do mítinků v jejich průběhu. Ze své kanceláře mám dobrý přehled a vidím, co se kde děje.

* Máte v kanceláři něco, bez čeho byste se nemohl obejít, na čem lpíte?
Mezi tyto předměty určitě patří kávovar. Důležitou roli hrají i fotografie mých tří dcer. Potom potřebuju také ipod na přehrávání hudby.

* Jaké místo zaujímá vaše současná kancelář mezi pracovišti, na nichž jste až dosud působil?
Je absolutně jedinečná. Pocházím z Bordeaux. Studoval jsem v Británii a před příchodem do Prahy jsem pracoval v Paříži. Pavilon Expo 58 jasně předčí všechna minulá působiště. Euro RSCG působí v 75 zemích. Kdokoliv sem přijede, řekne, že by si přál mít takovou kancelář také.