Kdo se příliš neorientuje v oblasti stavění a v tom, jak stavby stárnou, by mohl snadno nabýt přesvědčení, že se Husův sbor v Dykově ulici na Vinohradech dochoval až do dnešních dní v původní podobě. V té, kterou stavbě skládající se z modlitebny, kolumbária, věže a obytného domu dal vynikající architekt Pavel Janák v první polovině 30. let minulého století.
Není tomu tak. Funkcionalistické stavby se nikdy nevyznačovaly špičkovými kvalitami z hlediska stavební fyziky, proto často podléhají rychlé zkáze. Pokud ovšem nedojde k jejich následné rehabilitaci za použití současných stavebnětechnických znalostí. Autoři rekonstrukce, Pavla Melková a Miroslav Cikán, se navíc mohli opřít o motto samého autora původního domu: „Práce architekta bude nejlepší, není-li na památce vrácené životu vidět.“
Podobný proces momentálně v Praze čeká budovu Mánesa. Ostudou města ale je, že se k rekonstrukcím neschyluje zejména u libeňského paláce Svět, domu U Stýblů na Václavském náměstí, bývalé budovy Elektrických podniků v Bubenské ulici nebo u Domu uměleckého průmyslu Svazu československého díla na Národní třídě.
Pomocná ruka architektů
Podstatné je uvědomit si, že se Cikán s Melkovou k mnohaleté, nijak lukrativní zakázce dostali z vlastní iniciativy. Na základě každodenního pozorování žalostného stavu významné stavby (je památkově chráněna od roku 1964) nabídli spolupráci na změně této situace a pro Církev československou husitskou vypracovali projekt priorit rekonstrukce. S takto komplexně a logicky uspořádaným materiálem se církvi podařilo několikrát uspět s žádostí o dotace jak u ministerstva kultury, tak na pražském magistrátu a postupná, finančně velmi limitovaná rekonstrukce a očištění nánosů posledních padesáti let mohlo začít.
Postupovalo se logicky od nejkritičtějších částí. Rekonstrukce tedy začala úpravami střechy, fasády, vstupních partií a následně zamířila do interiéru. V této postupné práci musí ještě časem dojít na úpravy technických útrob bytového domu a rehabilitaci jednotlivých bytů. Dvanáctiletá rekonstrukce byla prozatím úspěšně završena 20. května 2011, kdy byly slavnostně vysvěceny a následně na rovněž rekonstruovanou věž zvonice vyzvednuty tři zvony. S nimi sice architekt Janák v původním plánu počítal, ale při stavbě v letech 1930–1935 na ně nezbyly peníze.
Barevný tón nevytváří omítka, ale sklo
Kostel sám je fascinující – především díky svému hornímu osvětlení skrze průmyslové prostorové světlíky, do nichž je zabudováno umělé světlo, které po západu slunce přebírá roli přirozeného osvětlení.
Prostorové světlíky slouží jako zdroj přirozeného i umělého osvětlení
Nejpůsobivějším prostorem celého sboru je ale nejspíš kolumbárium, ač bylo zbudováno dodatečně na konci 30. let na úkor původního divadelního sálu, a dokonce ani nebylo navrženo Pavlem Janákem. Tomu prospěla rekonstrukce snad nejvíce. Jeho vnitřní atmosféru určuje nafialovělý barevný tón, který nezpůsobuje nátěr vnitřních omítek, ale znovu objevené tabulky vnitřního druhotného zasklení. V jeho středu stojí nádherná fontána.
Zásahy architektů se kromě adekvátní náhrady dnes již nevyráběných prvků (skleněné luxfery, venkovní teraccové dlaždice) omezily na kosmetické úpravy v tom nejlepším slova smyslu. Pomocí nového nasvětlení a vyhledání vhodných materiálů a barevnosti se snaží podtrhnout krásný prostorový koncept původní stavby.
Výborně je to vidět v prostoru samotného kostela, který by se dal s jistou nadsázkou označit za „továrnu na modlení“. A to nejen kvůli průmyslovému hornímu osvětlení, ale i díky litinovému topení pod každou lavicí. Přesto však prostor továrním charakterem nepůsobí. Kromě symbolické sochařské výzdoby (Jana Znoje a Františka Bílka) za to může citlivě utlumená barevnost interiéru, reagující na výraznou barevnost Znojových reliéfů.
Za pozornost stojí i multifunkčnost celé stavby, která z ní dělá živé centrum všemožných aktivit. Nejsem si jist, že by současné pražské obecné technické požadavky na výstavbu (tzv. OTP) takovouto funkční směsici umožnily.
Další funkci objektu v nedávných letech přidali i architekti jeho rekonstrukce, kteří si tu otevřeli vlastní kancelář. Využili pro ni nebytové prostory v jižní části objektu, které následně rozšířili i do sklepních prostor kostela. Jejich pracovní prostor se tak nachází na zvláštním místě – přesně na rozhraní živého veřejného prostoru, který budovu Husova sboru obklopuje, a kolumbária, světa mrtvých.
„Domácí“ architekt ví, co si žádá místo, které zná
Veřejnost v Rakousku i ve Švýcarsku už dlouho dobře zná pojem lokální architekt. Jedná se o někoho dlouhodobě usazeného na jednom místě, o někoho s výbornou znalostí místního prostředí, toho fyzického i vztahového. Na takového architekta se místní obyvatelé obracejí s žádostmi o prostou pomoc při odstraňování problémů, při realizaci svých přání, plánů.
On pak prostřednictvím dalších a dalších místních zakázek získává stále hlubší znalosti o prostředí, ve kterém se pohybuje, a je tak platným pomocníkem při jednotlivých úkolech investorů. Nezačíná totiž na návrzích od nuly a jeho znalosti místa a historie bývají často detailnější než ty zadavatelovy.
FAKTAAutoři: Miroslav Cikán, Pavla Melková, MCA atelier www.mca-atelier.com Projekt a realizace: 1999–2011 Investor: Československá církev husitská |
Tento koncept je dodnes v Česku takřka neznámý a architektů, kteří by operovali na malém prostoru, je naprosté minimum. Mezi tyto výjimky je však třeba zařadit právě architektonický ateliér MCA, který se pohybuje především na území Prahy 2, 3 a 10 a jeho dosavadní výsledky mu začínají být tou nejlepší možnou reklamou.