Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dává nám smysl vyrábět něco, co vydrží dlouhé roky, říkají designéři

Design

  5:46
Designéři Matouš Macků a Jitka Kopecká spolu tvoří pár v soukromí i v práci. Založili spolu značku Bodline a z kůže dokážou vyrobit opravdů vše, od penálů po batohy a kabelky. „Název Bodline vznikl spojením dvou slov a znamená spojení mužského a ženského principu. Bod jako kruh - oblé tvary ženy, line jako přímka neboli také ostré rysy muže,“ vysvětluje designérka v rozhovoru pro server Lidovky.cz.

Bodline foto: Tomáš Polák

Lidovky.cz: Kdy jste se rozhodli věnovat se naplno tomu, čemu chcete a založili jste vlastní značku?
Myšlenka založit Bodline vznikla už na škole, kde jsme se dali dohromady a jako pár jsme chtěli společně pracovat. Vytvořili jsme proto název a logo Bodline, které znamená propojení mužského a ženského principu. Bod jako kruh (oblé tvary ženy) line jako přímka (ostré rysy muže).

Matouš Macků a Jitka Kopecká

Lidovky.cz: Kde výrobky z kůže vyrábíte a jakou kůži používáte?

Výrobky vyrábíme v ateliéru kousek od Kolína ve staré Jednotě. Taky nám s výrobou pomáhá naše švadlena, která má svojí externí dílnu. Pro kůži si jezdíme do českých koželužen po celé republice. Na všechny výrobky používáme výhradně hovězí kůži, která je na naše kabelky, batohy a doplňky nejvhodnější. Navíc je to krásný a trvanlivý materiál. Dává nám smysl vyrábět výrobky z materiály, který vydrží roky.

Lidovky.cz: Jak s kůží nadále pracujete?
Kůži kupujeme s finální úpravou a dál jí nebarvíme ani jinak neupravujeme, protože tyto procesy nejlépe udělají odborníci v koželužnách. Potom Matouš rozřeže kůži na jednotlivé díly, narazí logo, případně nanýtuje komponenty. Pak Jitka spolu s naší švadlenkou Jarmilou ušijí celý výrobek. Spoustu dílů je potřeba k sobě nejdřív slepit obuvnickým lepidlem a každý zakončený šev je potřeba začistit dvojitým uzlíkem, zakápnout lepidlem a nakonec se konce nitě zataví plamenem. Většinou se výrobek šije naruby a proto se musí na závěr celý otočit. Tady zase nastupuje Matouš, protože tahle práce je opravdu náročná.

Lidovky.cz: Co je pro vás při návrhu nového výrobku nejdůležitější?
Proto abychom navrhli dobrý výrobek, je pro nás nejdůležitější mít dost času a dobrou náladu. Pak pro nás při navrhování hraje zásadní roli i to, aby výrobek nejen dobře vypadal, ale byl i praktický a funkční.

Lidovky.cz: Nosíte své vlastní výrobky?
Samozřejmě. Nenosíme žádné jiné zavazadla než Bodline. Od penálků, pouzdýrek, tašek nebo batohů používáme skoro úplně všechny naše výrobky. Jediná konkurence je pro nás bezedná, modrá ikea taška. Dost často jí s sebou taháme s balíčky na poštu nebo když chceme doplnit zboží do obchodu a nejedeme zrovna autem. Asi brzy vytvoříme nějakou vlastní alternativu.

Lidovky.cz: Jste na zpracování a šití sami pouze vy dva, nebo vám dnes už někdo pomáhá?
Na začátku jsme na všechno byli jen sami dva. Ale teď už máme šikovnou švadlenku, která nám se šitím pomáhá. V současné době ale máme tolik práce, že už pokukujeme po dalším pomocníkovi.

Lidovky.cz: Je v Česku těžké prosadit se svou vlastní značkou?
Myslíme, že právě teď lidé v Česku rádi nakupují výrobky vyrobené ručně a od lokálních značek, takže ta situace začínajícím značkám nahrává. Samozřejmě je důležité, aby produkt byl kvalitní a nějakým způsobem zajímavý. Na druhou stranu je těžké přijít s něčím novým a neokoukaným, protože za posledních pár let se tu vynořili stovky výrobců se vším možným a konkurence je veliká.

Lidovky.cz: Jak máte práci mezi sebou rozvrženou?
Společně se staráme o chod celé značky. Navrhujeme nové výrobky, spravujeme sociální sítě a jezdíme na designové prodejní akce nebo třeba pro nový materiál. Pak jsou tu části, které máme na starost každý zvlášť. Matouš fotí, rozřezává a dělá fyzicky náročnější práce. Jitka dělá modelku, komunikuje se zákazníky, šije a balí balíčky.

Lidovky.cz: Zapojili jste se do akce, kdy jedna z vašich kabelek putuje každých 14 dní k jinému majiteli, který ji nosí, vyzkouší a pošle zase dál...
V tomto projektu šlo o udržitelnost. O to, ukázat lidem jak může být kvalitní kožený výrobek trvanlivý a vhodný pro každou příležitost. V dnešní době, kdy hodně lidí dává přednost kvantitě před kvalitou, je udržitelnost důležité téma a tímto projektem jsme na něj chtěli upozornit. Spojili jsme se proto s několika skvělými českými blogerkami, které si předávaly jednu Kabelu News, vždy po dvou týdnech nošení a dělily se o své dojmy na svých sociálních sítích. Projekt dál pokračuje a kdokoliv si může putovní kabelku vypůjčit, vyzkoušet a přesvědčit se o jejích kvalitách na vlastní kůži.

Lidovky.cz: Jak dlouho vaše kabelky, batohy či penály vydrží? Opravdu celý život?
Kožené výrobky mohou opravdu vydržet celý život a dokonce i déle. Všechno záleží na tom, jak se o ně jejich majitel stará a jak často je nosí. Bodline funguje už sedm let a za celou dobu se nám nestalo, že by se výrobek od nás někomu páral nebo rozpadl.

Lidovky.cz: Je potřeba se nějak speciálně o kůži starat? Máme se o kabelku či batoh starat stejně jako o kožené boty?
Každá úprava kůže vyžaduje trochu jiný druh péče. Obecně ale potřebuje kůže jednou za čas zvláčnit, aby nepraskala a naimpregnovat, aby byla chráněná proti vlhkosti. Na obojí je k dostání nepřeberné množství přípravků, ale nám se nejvíce osvědčilo kůži zvláčnit obyčejným rostlinným olejem, třeba olivovým. A na impregnaci používáme kvalitní bezbarvé přípravky ve spreji určené pro koženou galanterii.

Autor: