12. srpna 2019 16:37 Lidovky.cz > Relax > Design

Hongkong jako samostatná země? Donatella Versace se omluvila za tričko, které pobouřilo Číňany

Donatella Versace | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Donatella Versace | foto: Shutterstock

Hongkong Donatella Versace, viceprezidentka módní firmy Versace, se jménem společnosti v neděli na sociálních sítích omluvila za tričko, které bylo na čínské sociální síti Weibo tvrdě kritizováno. Z nápisu na oděvu vyplývá, že Hongkong a Macao jsou samostatné země.

Na sociálních sítích italské značky se v neděli objevila omluva s tím, že se jednalo o chybu. Trička podle Reuters stáhla luxusní značka z prodeje 24. července. „Peking – Čína, Šanghaj – Čína, Hong Kong – Hong Kong, Kuala Lumpur – Malajsie, Macao – Macao,“ hlásá část potisku, která vzbudila silné emoce. 

Tričko přiznává Hongkongu a Macau nezávislost.

Tričko přiznává Hongkongu a Macau nezávislost.

Hongkong a Macao, které jsou nyní součástí Číny, se sice těší vysokému stupni autonomie, ale oficiálně samostatné nejsou. Bývalá portugalská kolonie Macao je od roku 1999 zvláštní správní oblast Čínské lidové republiky. Takovou oblastí se stal už dva roky předtím i dříve britský Hongkong.

Protože v Hongkongu se poslední měsíce masově demonstruje za větší nezávislost, je téma (ne)samostatnosti pro Čínu mimořádně citlivé. Uvést tato území jako nezávislé státy může společnost na čínském trhu poškodit. To si zřejmě uvědomila i hlavní návrhářka firmy, Donatella Versace.

„Je mi velmi líto nedávné nešťastné chyby, kterou učinila naše společnost a která se v současné době diskutuje na různých sociálních sítích. Nikdy jsem nechtěla nerespektovat čínskou národní suverenitu, a proto se chci osobně omluvit za takovou nepřesnost a za jakékoli trápení, které to mohlo způsobit,“ napsala návrhářka na své sociální sítě.

Čínská ambasadorka značky Versace a jedna z tamějších nejznámějších hereček Yang Mi přitom se značkou kvůli této záležitosti už rozvázala smlouvu. „Čínská územní celistvost a svrchovanost jsou vždy posvátné a nedotknutelné,“ uvedlo v prohlášení studio Jiaxing Media, které herečku zastupuje.

Její ukončení spolupráce s Versace bylo v neděli jedním z nejsledovanějších témat na čínské sociální síti Weibo. Hashtag #YangMiStopsWorkingWithVersace do následujícího rána měl kolem 860 milionů „kliků“.

Podobné kritice v Číně čelí i jiné návrhářské značky. Couch a Givenchy rovněž navrhly trička, která neidentfikovaly jako součást Číny Hongkong ani ostrov Tchaj-wan. Obě společnosti se v pondělí omluvily.

jabKamila Jablonická

Najdete na Lidovky.cz