Letos je to totiž přesně sto let, co světlo světa spatřila ikonická lahev Coca-Coly. Ta byla patentována na základě vítězného návrhu v roce 1915.
Konturovaná lahev byla vytvořena k ochraně značky Coca-Cola před napodobiteli. Cílem bylo navrhnout „design tak výrazný, aby mohl být rozpoznán pouhým dotykem a tak unikátní, aby mohl být identifikován i podle střepů rozhozených po zemi.“ S tímto zadáním společnost Coca-Cola v roce 1915 oslovila všechny výrobce skla ve Spojených státech amerických.
Designer Raymond Loewy, jehož mnohé návrhy se staly součástí designové klasiky dvacátého století, lahev okomentoval: „Coca-Cola lahev je dílo vědeckého a funkčního plánování. Jednoduše řečeno, je dobře, logicky vymyšlená, šetří materiál a je radost na ni pohledět. Je tím nejdokonalejším nápojovým obalem své doby stejně jako pojmem v dějinách obalového průmyslu.“
Zajímavosti o lahvi:Studie z roku 1949 ukázala, že téměř 99 procent Američanů pozná lahev Coca-Cola čistě podle jejího tvaru. O rok později se lahev ocitla na obálce amerického časopisu Time – šlo o vůbec první komerční produkt, který se objevil na titulní stránce tohoto vlivného magazínu. V minulosti se Coca-Cola lahvi říkalo „Hobbleskirt Bottle“ podle módních, velmi úzkých sukní, které byly trendy ve dvacátých letech, nebo také „Mae West Bottle“ podle křivek slavné americké herečky. Jako první slavný umělec ztvárnil lahev Coca-Cola španělský surrealistický malíř Salvador Dalí, který ji v roce 1943 zakomponoval do své olejomalby Poetry in America. |