Středa 12. srpna 2020svátek má Klára 29 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Design

Improvizace? Architekt dostal volnou ruku a vyplatilo se

Ze starého nové. Rekonstrukce se zvenku projevuje celkovým ztmavením (černá fasáda a břidlicová pole), velkými výkladci a jednoduchým, samostatně stojícím názvem firmy.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ze starého nové. Rekonstrukce se zvenku projevuje celkovým ztmavením (černá fasáda a břidlicová pole), velkými výkladci a jednoduchým, samostatně stojícím názvem firmy. | foto: Filip Šlapal

Každý by řekl: Zbourat! Majitelé luhačovické firmy mminterier se však rozhodli původní betonové stavby přestavět v nový celek. A vyplatilo se to.


Práce architekta Stanislava Fialy ukazují, že není třeba předem vymyslet a zdokumentovat každý detail plánované stavby. Na začátku však musí stát jasná koncepční rozhodnutí. V tomto případě to bylo propojení původních objektů firmy a umístění vstupů a vjezdů. Vše ostatní vznikalo „za jízdy“.

V této rubrice jsme od listopadu 2010 uveřejnili celkem 116 článků, z nichž přesně 58, tedy shodou okolností plná polovina byla věnována rekonstrukcím, rehabilitacím, konverzím či úpravám a dostavbám již existujících prostor nebo staveb. Není to náhoda. Trend věnovat se spíše úpravám existujícího než realizovat novostavby na zelené louce je stále silnější a nic nenasvědčuje tomu, že by měl v blízké budoucnosti zeslábnout. Ekonomická krize posledních let zvyšuje nejistotu a mnoho investorů si rozmýšlí pouštět se do nových projektů. Mnohem více se věnují zlepšování a zhodnocování toho, co již vlastní.

Oproti novostavbám navíc starší objekty často obsahují skryté kvality, zhodnocení časem. Fenoménu zvýraznění opotřebovaných částí budov a jejich přenesení do jiného kontextu se věnovala např. belgická expozice v rámci Benátského bienále architektury roku 2010 (více na www.rotordb.org/project/2010_UsusUsures_expo). Úkolem architekta je tyto kvality najít, nezničit, naopak pokusit se je ukázat a vhodně doplnit tak, aby vznikl celek, který bude zajímavější a silnější než původní stavba či její náhrada.


Architekt dostal volnou ruku


Tento cíl byl v Luhačovicích naplněn v míře vrchovaté. Majitelé firmy mminterier a investoři rekonstrukce jejího sídla, manželé Maňasovi, dokázali především vyhledat vhodného architekta pro tento typ realizace a ponechat mu dostatek prostoru k rozvinutí svých improvizačních schopností, jež Stanislav Fiala dostatečně prokázal už v minulosti: zkombinoval například výrobní část s výstavní (továrna a vzorkovna Sipral) či úspěšně sjednotil staré a nové (firma Podzimek a synové v Třešti, továrna Fastherm v pražských Strašnicích).

Sám architekt ke spolupráci napsal: „Podařilo se nám opět použít náš oblíbený proces přímého směřování k realizaci, bez velice komplikované a v případě rekonstrukce neprakticky těžkopádné papírové dokumentace, která se projektuje mnoho, mnoho měsíců dopředu s obtížným kontaktem se zpracovávanou realitou.“

Z původně utilitárního stroje se stal výrazný reklamní poutač.

Z původně utilitárního stroje se stal výrazný reklamní poutač.

Tento způsob práce je opravdu spojen s velkými riziky, ale ta přinášejí i potenciál skvělých řešení. Na začátku procesu padlo několik jasných a koncepčních rozhodnutí o propojení původně tří samostatných budov v jeden celek a o umístění vstupů a vjezdů. Dojem celku je podpořen úpravou vnitřního dvora, jenž se stává přirozeným jádrem celé kompozice. Přesně byla dimenzována výrobní a skladovací část, ta reprezentativní, společenská, výstavní disponovala většími prostory, než by možná bylo nutné.

To umožnilo chovat se velkoryse a věnovat se detailům, které dnes stavbě dávají nezaměnitelný charakter. Původně bílá budova byla zateplena a omítnuta černě probarvenou omítkou, okolní plochy vysypány černou břidlicí – dovnitř se vstupuje po dřevěných molech právě skrze pole břidlice. Doplněno bylo ozelenění stromy a infografika ze zrezivělých cortenových plechů.

Do stejné logiky zapadá umístění starého zásobníku před budovu, takže dovnitř vstupujete pod ním. Z původně utilitárního stroje se stal výrazný reklamní poutač. Do hlavní hmoty s nosnou konstrukcí zmontovaného železobetonového skeletu byly proraženy výkladce ohromných rozměrů, které zvláště v podvečer, kdy tmavá budova splývá s okolím, umožňují vyniknout vnitřnímu obsahu, tedy špičkovému nábytku podle návrhů především mladých českých tvůrců.

I zdánlivě neatraktivní prefabrikovaný železobetonový skelet může být povýšen na významnou část interiéru.

I zdánlivě neatraktivní prefabrikovaný železobetonový skelet může být povýšen na významnou část interiéru.

Interiér představuje mimořádně kvalitní syntézu složenou z rozlišných částí. Betonová šeď je doplněna zákoutími a sociálním zázemím v signální červené a zelenožluté. Již zmíněný hravý improvizační přístup umožnil zachování řady atributů, které by pravděpodobně byly v běžném stavebním procesu zlikvidovány. Ať již jde o kachličky po odstraněných toaletách, nebo o litinová potrubí, která byla kdysi součástí vestavěných a dnes zbouraných příček.

Odhalené technické instalace


Samozřejmostí jsou odhalené technické instalace, které jsou jak praktické, tak vizuálně velmi silné a pro Fialu už typické. Fascinující prostorový zážitek představuje tunel trojúhelníkového průřezu spojující dvě kdysi stavebně samostatné části. Je tvořen poloprůhledným vlnitým laminátem zelené barvy. Tento zdánlivě odpadní materiál povýšil na významnou součást svých interiérů legendární nizozemský architekt Rem Koolhaas na přelomu osmdesátých a devadesátých let při stavbě rotterdamské galerie Kunsthal a od té doby ho pravidelně aplikuje. Právě jeho schopnosti vytvářet koherentní celek z velmi různorodých částí se na české scéně blíží nejvíce právě Fiala. Laminát je v Luhačovicích využit i na oplocení u vjezdu a nadkrytí výstupů ve výrobní části.

Fiala představuje zvláštní fenomén. Pracuje v zásadě pouze pro soukromé klienty, a to navíc nikoliv pro rozsáhlé korporace, kde by musel jednotlivé fáze projektu představovat početnému představenstvu či dozorčí radě. Většinou jde o klienty s jedno-, maximálně dvojčlenným vedením, kde mezi klientem a architektem vznikne pevný vztah důvěry, jež je naprosto nezbytným předpokladem pro zdárné završení projektu.


FAKTA

Autoři: Stanislav Fiala, Daniela Polubědovová, D3A www.d3a.cz Spolupracovníci: Lukáš Pinkava Investor a hlavní dodavatel: mminterier www.mminterier.cz Projekt: 2006 Realizace: 2008–09 Zastavěná plocha: 3500 metrů čtverečních

Momentálně se Fiala věnuje dvěma velkým realizacím v centru Prahy a výsledek bude určitě stát za to. Jedním z nich je Šporkův palác, do něhož naposledy významně zasahoval ve dvacátých letech minulého století Josef Gočár. Po téměř sto letech přichází Stanislav Fiala.




,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Cyklista s nákrčníkem.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Cyklista s nákrčníkem.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Cyklista s nákrčníkem.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...