Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Jakou roli hraje fetišismus v módě? Odpovídá bienále

Design

  7:00
Holandské město Arnhem je až do konce července doslova nasáklé módou. Koná se tady totiž mezinárodní bienále módy, jehož pátý ročník má téma Fetishism in Fashion.

Karisia Paponi foto: Laettitia Bicca

Arnhem je často nazýván holandským hlavním městem módy. Sídlí tady jedna z nejznámějších a nejprestižnějších holandských designérských škol ArtEZ, která se specializuje na módní design a jejíž absolventi slaví úspěchy po celém světě. Absolventkou zdejší školy je i kurátorka letošního bienále Lidewij Edelkoort, která je považována za jednu z nejvlivnějších osobností ve světě módy. Jejím radám a předpovědím trendů naslouchají takoví klienti jako Armani, Zegna, Max Mara nebo Prada.

Plakát bienále

Pro letošní ročník bienále zvolila Lidewij Edelkoort téma Fetišismus v módě. Proč fetišismus? Současná, často až bizarní móda, představuje jenom různé formy fetišismu, který dříme v každém z nás. Samotná móda je pro nás fetiš, ať už si to uvědomujeme nebo ne. Festival přibližuje to posedlé fanatické a rituální sepětí, které nás pojí s módou. Někdo je posedlý botami, jiný šperky, hodinkami nebo kožešinami, další si kupuje stále stejnou značku košil. „Každý máme nějakou zvyklost, závislost a fetiš, která často pramení už v našem dětství ,“ vysvětluje Edelkooort. Bienále se snaží ukázat kulturní a psychologické aspekty fetišismu a jeho vlivu na současnou módu.

Festival provádí návštěvníky třinácti tematickými okruhy, které definují určité druhy fetišismu a naši fascinaci jimi jako například šamanismus, nahota, patriotismus, sadomasochismus, infantilismus či nomádství. „Právě nomádství je typickým obrazem dnešní doby, kdy mladí lidé, naprosto nespoutaní hranicemi ani předsudky, potřebují vhodnou módu na cesty světem a jsou na svých cestách také ovlivňováni různými světovými kulturami,“ vysvětluje kurátorka. K výstavám na tato témata přizvali organizátoři nejen významné světové designéry a módní domy jako jsou Vivian Westwood, Jean Paul Gaultier, Issey Miyake, Moschino nebo Prada, ale především mladé talenty z celého světa. „Chtěli jsme nové neotřelé nápady, třeba i provokaci,“ zdůrazňuje Edelkoort. „Slavní a zavedení módní návrháři jsou totiž někdy už i nudní,“ dodává s úsměvem. „Jestli ale hledáte nositelnou módu, tak tu tady moc nenajdete,“ přiznává kurátorka. Bienále přináší hlavně inspiraci a originalitu.

Boty jako symbol postavení a osobnosti

Samostatná výstava je věnována botám, které patří bezesporu k nejčastějšímu fetiši. „Boty jsou totiž symbolem postavení a názoru jejich nositele,“ říkají autorky výstavy Marijke Bruggink a Marlie Witeveen. Hlavně ty na vysokých podrážkách a podpatcích. Proto má také výstava název Elevation. Vysoké boty vždycky představovaly způsob jak vyniknout, jak zdůraznit sociální a kulturní odlišnost, ať už se jednalo o benátské „chopine“ před 300 lety, které ovšem měly praktický důvod, nebo vysoké podrážky dnešních popových hvězd.

VERAMEIJWAARD white shoe

Pouze pro pány

Značný prostor je věnován na bienále i pánské módě a exkluzivně pro muže byla vytvořena umělecká instalace v historickém zámečku Zypendaal Castle v Arnhemu, za níž stojí designérské duo Ravage. Dva holandští umělci žijící v Paříži připravili intimní pohled do světa mužů - od spodního prádla a bílých košil až po boty a kravaty, parfémy nevyjímaje. Pro tento účel vyvinul totiž Ravage i šest speciálních vůní.

Móda je dnešní náboženství

Jiná designérská dvojice tvořící pod značkou The People of the Labyrinths se ve svém multimediálním projektu soustředila na náboženské artefakty a symboliku. Móda a náboženství spolu vždycky úzce souvisely a vzájemně se ovlivňovaly. Mnoho módních návrhářů se inspiruje náboženstvím a móda sama je náboženstvím. „Vezměte si třeba kabelky nějaké světové značky jako Hermes, které jsou považovány téměř za relikvii,“ vysvětlují designéři, kteří si pro svoji provokující prezentaci vybrali příznačně katolický kostel Eusebius ve středu města.

Dalším fetišem jsou pro mnoho lidí bezesporu kožešiny. Člověk je od nepaměti fascinován zvířaty a zvířecími kožešinami, které byly vlastně prvním oblečením. V dnešní době ovšem představují kožešiny jednu z nejkontroverznějších a nejkritizovanějších oblastí módy. Expozice Manimals v městské zoologické zahradě ale ukazuje nové možnosti použití kožešin - japonský syntetický materiál Lustrousfur je totiž jejich neuvěřitelně věrnou imitací. Děti si na výstavě mohou modely zvířecích kožichů vyzkoušet, vyfotografovat se s nimi a naučit se, že mít rád zvířata, znamená nezabíjet je kvůli módě.

Lustrousfur

Kromě výstav a módních přehlídek probíhá v rámci Bienále i množství přednášek, workshopů, filmových projekcí a seminářů a také módní obchody na trase „Fetishroute“ čekají na návštěvníky s otevřenou náručí. Bienále v Arnhemu je svým rozsahem i obsahem opravdu výjimečnou událostí a pro milovníky módy jistě zážitkem. Organizátoři se letos snažili soustředit většinu výstav a akcí do středu města a slibují si od toho lepší návštěvnost než v minulém ročníku, který se právě kvůli  lokacím setkal s kritikou.

Bedřich Smetana a Pyuupiru

Na festivalu je přitomno i několik designérů ze střední a východní Evropy, z českých bohužel nikdo. A tak snad jediným českým zástupcem na celé té velké show je klasik Bedřich Smetana. Tóny Vltavy ze symfonické básně Má vlast, které doprovázejí prezentaci japonské transsexuální umělkyně Pyuupiru a které se linou celým patrem v hlavní budově festivalu, totiž nelze přeslechnout.

Mezinárodní bienále Fetishism in Fashion potrvá do 21. července. Více informací na:

www.moba.nu

www.fetishisminfashion.com

Autoři:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...