ČTĚTE VÍCE O MILÁNSKÉM VELETRHU |
Minulý rok vystavoval Jan Plecháč na veletrhu v Miláně svoji diplomovou práci a sklidil velký úspěch. Potom se odehrála mediální vlna, která zahrnovala i věhlasné časopisy o designu z celého světa. „Giulio Cappellini mi pak jednoho dne napsal mail, že se mu líbí moje práce“, říká Plecháč. „Pak už to šlo rychle. Po několika týdnech přiletěl do Prahy, přišel do studia, dali jsme si kafe a popovídali si o designu. Pak mi řekl, jestli bych pro ně chtěl něco navrhnout. Cokoliv mě napadne. Z jakéhokoliv materiálu. Ale někde vzadu mi bylo jasné, že by to mělo být něco drátěného“. S kolegou Henry Wielgusem udělali pár studií a poslali na korekturu. Líbilo se to. Vyrobili tedy několik prototypů, přičemž ty finální se poslaly do Milána, kde byly posléze součástí výstavy projektů mladých designérů „Cappellini Next.“
Rietveld a Pantonka - hra s tradicí
Spolupráce se značkou NgispeN, odnoží slavného holandského výrobce nábytku Gispen začala na Designbloku v Praze. Tam vystavoval Plecháč jako svoji diplomovou práci kolekci Icons a mezi těmi slavnými ikonami byla i slavná Rietveldova židle z roku 1917. Richard Hutten, známý holandský designér a současně kreativní ředitel NgispeN, byl pozvaný jako host od pořadatelů Designbloku. „Ta moje židle ho zaujala, protože i shodou okolností dával dohromady novou kolekci, kde bylo hlavní motto "Playing with tradition". Potkali jsme se potom v Miláně a rok nato již představil NgispeN toto křeslo v rámci nové kolekce. Opět v Miláně”, říká Plecháč.
Zakázka pro firmu Kubikoff vznikla na základě Plecháčovy prezentace na SaloneSatellite v loňském roce. Oslovil jej tam šéf této známé italské firmy a zeptal se přímo, zda by pro ně navrhl drátěnou Pantonku (pozn. slavná židle od Vernera Pantona, která je původně z plastu). „Shodou okolností jsem o ní přemýšlel již při své diplomové práci“, říká Jan Plecháč. „Bylo to principiálně něco jiného než ostatní ikonické židle“. Nápad, jak na to, vznikl během pár minut. Pak ale probíhalo trochu složitějši prototypovaní. Zatímco například u Rietveldovy židle jsou zdůrazněny obrysové linky, u židle Wire S Chair, je tomu naopak. „V jejím případě jsem se snažil zdůraznit právě plochu, která vizuálně potlačuje původní formu, “ vysvětluje Plecháč. Nyní se stále řeší finální sériová podoba. V Miláně byl představen pouze prototyp.
Spolupráce pokračuje
V nejbližší době budou Plecháč s Wielgusem pokračovat ve spolupráci s Cappellini a začnou pracovat i na nových produktech pro NgispeN. „Rádi bychom je představili již příští rok.”, uvavírá Plecháč.
KDO JSOU
Jan Plecháč
V roce 2010 absolovoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze. V roce 2011 se stal Designérem roku a získal i ocenění Elle Décor International Award. V roce 2012 založil spolu s kolegou Henry Wielgusem studio JAN@HENRY.
Henry Wielgus
Vystudoval architekturu a design na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze a studoval také na Escola de Disseny i Art v Barceloně. Účastnil se mnoha mezinárodních přehlídek designu. V roce 2007 založil festival DesignSUPERMARKET. www.janandhenry.com
|