130 let

Jaroslav Stráňavský spolu se svou dcerou Dominikou Donigou letos uvedli na trh kosmetiku Malinna, kterou vyrábějí ve své vlastní laboratoři v Písku. | foto: Alexandr Dobrovodský

Doporučujeme

Jiný princip. Přírodní oleje vznikly náhodou v kuchyni, říká zakladatel kosmetické značky

Design
  •   6:34
„Nechceme maskovat stáří, ale řešit problémy, které urychlují jeho příchod, “ říká bývalý hudební režisér Jaroslav Stráňavský (59). První preparát, na jehož základě kosmetická značka Malinna stojí, vznikl vlastně náhodou v jeho kuchyni, když zkoumal antibakteriální a čisticí vlastnosti přírodních olejů. Život Malinně vdechla až jeho dcera Dominika Doniga (33), původně operní pěvkyně.

Ještě začátkem roku nebylo o slovenské kosmetické značce Malinna slyšet. První post na Instagramu – True is beautiful – se objevil až 12. března. O pár měsíců později však Malinna začala zajímat stále více lidí, a to nejen na Slovensku, ale i v Česku. „V létě mi volal kamarád, že jedna česká celebrita slyšela o naší kosmetice a chtěla by ji vyzkoušet. Dneska když jdu kolem stánku s časopisy a vidím na titulních stranách naše zákaznice, pořád tomu nemohu uvěřit,“ svěřuje se mi Dominika Doniga.

Podle Dominiky stojí za úspěchem značky skutečnost, že kosmetika pomohla některým modelkám s kožními problémy. Jednou z nich byla i hvězda agentury Elite a vítězka celosvětové soutěže Elite Model Look 2014 Barbora Podzimková. „Jak jsem se zbavila akné? Pomohla mi superzázračná přírodní kosmetika Malinna. Ale všechno souvisí se vším, pleť podle mojí zkušenosti zrcadlí, co člověka trápí uvnitř. Je to individuální a ne každému pomůže to, co mně,“ napsala na svém Instagramu.

Bývalý hudební režisér Jaroslav Stráňavský strávil dlouhých šest let zkoumáním...

I proto jsem se toho chtěl o Malinně dozvědět víc. Cíl mé cesty však překvapivě nebyl na Slovensku, ale v jihočeském Písku, kde výrobna kosmetiky našla dočasný domov, než se v únoru příštího roku začnou stavět nové prostory v nedaleké vesničce Branice. Tam se pan Stráňavský s manželkou chtějí usadit.

Omamná vůně imortely

Vzhledem k tomu, že Malinna nedávno otevřela svůj první kamenný obchod v centru Bratislavy, čekal jsem, že práce v laboratořích pojedou na plné obrátky. Spletl jsem se. V malé výrobně v centru Písku, na dohled od legendárního kamenného mostu, mne uvítal jen pan Stráňavský s dcerou Dominikou.

Místo zaměstnanců (zatím si nárazově najímají brigádníky) byla místnost zaplněna jen omamnou kořenitou vůní smilu italského, lidově imortely. Výtažek z ní obsahuje většina produktů značky Malinna, nejvíc tělový krém. „Imortela je úžasná, hodně s ní pracujeme,“ ukazuje pan Stráňavský na obří pytle s bylinou. „Tahle rostla na malém ostrůvku nedaleko Sardinie. Normálně je jí velmi málo, ale letos se úroda vydařila, a tak jsme si ji od místních nechali dovézt,“ říká.

Imortela je jednou z prvních rostlin, které si Malinna nechala sklidit na míru a pak je sama zpracuje. Postupně chce touto cestou nahradit většinu ingrediencí, které zatím nakupuje ve formě výtažků. „Většinu dodavatelů osobně znám. Vím, kde rostliny pěstují a jak se o ně starají. Je důležité vědět, že nepoužívají chemické postřiky. Vyvolávají totiž reakci, která změní účinky látek v rostlině. A to nechceme,“ říká mi pan Stráňavský.

V produktech značky Malinna se používá například bylina imortela. Nicméně...
Dominika Doniga, dcera zakladatele Malinny, původně působila jako operní...

„Další na řadě je bio nefiltrovaný olivový olej, který nám nově bude dodávat Dominičin kamarád, člen jednoho agrosdružení v Murcii ve Španělsku,“ říká s tím, že už teď se se zemědělským družstvem v Branici domlouvá, že do budoucna bude pro Malinnu pěstovat rostliny. Řeč je třeba o levanduli, jíž se u nás daří.

Léčivých bylin je spousta a není třeba hledat žádné zázračné novinky. Bohatě prý postačí ty, které se v bylinkářství používají stovky let. Pro Malinnu je totiž spíš než unikátnost bylin důležitá kvalita a to, že z nich speciální metodou dokážou lépe získat účinné látky a připravit je tak, aby je lidské tělo dokázalo efektivněji využívat.

„Těším se, až dostaneme první dávku levandule, kterou si sami zpracujeme. Nebudeme už nuceni používat jen koupené esenciální oleje, díky čemuž budou naše levandulové krémy mnohem lepší. Všechno je to v metodě zpracování,“ říká pan Stráňavský.

Čistím, čistíš, čistíme

To už se ale pan Stráňavský chystá předvést speciální číslo, pro které potřebuje dvě mince. Dávám mu dvacetikorunu a padesátikorunu a chvíli si připadám jako v pořadu teleshopping s legendárním Horstem Fuchsem. Mince zpola ponoří do husté žlutohnědé kapaliny v zavařovací sklenici. „To je čisticí prostředek, který vyčistí všechno. Je antibakteriální. Vidíte, jak ta nečistota mizí?“ párkrát přejede prstem po půlce dvacetikoruny namočené v kapalině – a já začínám bystřit. Nohám koně svatého Václava se vrací zašlá sláva.

Zároveň však cítím štiplavou vůni a nedá mi to se nezeptat, co to je. „Přírodní oleje a soli, které uvolňují čpavek. Tohle je ale opravdu vysoká koncentrace, u zředěného prostředku už ho neucítíte,“ říká. „Používáme jen věci, které se dají sníst. To všechno kolem není laboratoř, je to spíš kuchyně,“ vysvětluje a otevírá dózičku s levandulovým tělovým krémem, kterým pomaže vyčištěnou půlku dvacetikoruny a zároveň ho ochutnává. „V tomhle krému je hodně imortely. Je sice určený na tělo, ale dá se použít i na tvář. Můžete si s ním klidně čistit i zuby,“ nabízí mi dózu. Prstem si krém aplikuji na přední zuby, párkrát po nich přejedu, a když pak jazykem zkontroluji výsledek, připadá mi, že jsou tak čisté, jako bych právě absolvoval hodinové sezení u zubní hygieničky. Zatímco se zabývám důkladnou zubní hygienou, pan Stráňavský smyje z dvacetikoruny krém a já mám před sebou zcela novou dvacku. Bez přehánění. „Tak takovou má ten krém sílu. A teď si vezměte, co dokáže udělat s pokožkou,“ usmívá se.

Dodnes nejprodávanějším produktem značky Malinna je jejich první výrobek,...

O čištění se přitom nebavíme náhodou. Právě zkoumání antibakteriálních a čisticích vlastností různých kombinací přírodních olejů, se kterým bývalý hudební režisér začal před šesti lety, když kvůli zdravotnímu stavu musel opustit hudební průmysl, stojí za vznikem kosmetické značky.

Do problematiky ekologických čističů pana Stráňavského zasvětil jeho přítel, Američan Ted Tidwell, zakladatel firmy Biowash zabývající se výrobou bio hnojiv a čisticích prostředků. „Ted mi dal základní informace. On ve svých produktech používá syntetickou chemii, která přírodě neškodí, ale pořád je to chemie. A to jsem já chtěl ve svém čističi eliminovat. Hledáním látek, jimiž bych chemikálie nahradil, jsem strávil hodně času, ale nakonec se povedlo,“ říká.

Moderní mastičkářky: výroba domácí kosmetiky je na vzestupu

Co otec dělá, sledovala i Dominika, která mezitím budovala pěveckou kariéru v rakouském Innsbrucku. „Když jsem zjistila, že složení otcova čističe je mnohem lepší než složení kteréhokoliv sprchového gelu, který na trhu je, řekla jsem si, že to zkusím a začnu se jím mýt. A bylo to super. Tehdy mě napadlo, že bychom se mohli pustit do výroby kosmetiky,“ říká Dominika. „Otci chvíli trvalo, než na to přistoupil. Znáte chlapy, kosmetika je zas tolik nezajímá,“ směje se Dominika. „Když pak ale viděl pozitivní účinky na vlastním těle, dal mi za pravdu.“

I když se otec s dcerou vydali zcela novým směrem, inovativní a ze sta procent přírodní čisticí prostředek pana Stráňavského nezůstal ležet ladem. Stal se základem Chistee, nové značky čisticích prostředků, s níž Malinna sdílí svůj bratislavský obchod. „Značka Chistee stojí na koncentrátu, který otec vytvořil. Značku samotnou založil můj kamarád, který od otce koncentrát kupuje a dál ho zpracovává. Nechtěli jsme dělat luxusní kosmetiku i čisticí prostředky pod jednou značkou. Zároveň nám ale bylo líto něco tak dobrého nechat ležet ladem. Chistee však Malinnu perfektně doplňuje. Představte si, že jste ve vaně, sprchujete se naší kosmetikou a zároveň čistíte vanu, aniž byste byli ve stresu, že si poleptáte pokožku,“ říká Dominika.

Zevnitř i zvenčí

Spolu s čisticím koncentrátem pan Stráňavský vyvíjel pro vlastní potřebu i speciální elixír, jímž chtěl čistit tělo zevnitř. Šlo o směs soli, vody a nejrůznějších rostlinných olejů, ze kterých se za pomoci své tajné metody pokusil dostat to nejlepší.

Elixír měl v těle spustit regeneraci buněk, umožnit vstřebávání účinných látek do tkání, vyloučit těžké kovy a toxiny a zároveň zvýšit imunitu organismu. Jeho účinky testoval nejen na sobě, ale i na rodině, přátelích a jejich přátelích. Pozitivní odezva ze všech stran ho přesvědčila o tom, že dělá správnou věc. A tak vznikl mentolový Elixír Mint s velkým antioxidačním potenciálem, který byl prvním a dnes je nejprodávanějším produktem značky. „Nově jsme podepsali smlouvu s Trnavskou univerzitou, se kterou budeme zkoumat vliv Elixíru na buňky a DNA,“ vypráví nadšeně pan Stráňavský.

„Když jsem viděla, jak otcovy produkty fungují, řekla jsem si, že na světě je hodně vynikajících zpěváků, ale otcovy vynálezy jsou jedinečné a byla by škoda nevěnovat jim veškerou energii,“ vzpomíná Dominika na chvíli, kdy se rozhodla zanechat kariéry v Innsbrucku a začít budovat rodinnou značku.

Tou dobou už pan Stráňavský pracoval na prvních kosmetických produktech. Jejich výrobu přitom postavil na stejných principech, jak tomu bylo v minulosti s čisticím prostředkem a Elixírem. Jediný rozdíl byl v použitém druhu olejů a konzistenci, která musela být krémová. Kromě dvou na zakázku vyrobených činidel, která spouští určité reakce, si přitom s recepturami vystačil sám.

A zatímco otec trávil dny a noci v laboratoři, dcera se začala věnovat vizuální identitě značky a se spolupracovníky vytvořila logo i obaly pro tři krémy, které vznikly v „kuchyni“ pana Stráňavského. Pleťový krém s růží, tělový krém s levandulí a krém na nohy s oreganem. Zatímco první dva krémy se liší především vůní a krém na tělo obsahuje více imortely, krém na nohy je úplně jiný. „Obsahuje jiné oleje, a to i ty nejedlé. Má obrovský účinek v boji s bakteriemi. Zároveň pomáhá regenerovat buňky, takže výsledky se dostaví velmi rychle. Jde ale o tak silnou koncentraci, že není dobré krém aplikovat jinam než na nohy,“ říká pan Stráňavský.

Dnes už je portfolio značky Malinna bohatší o šest šamponů na tělo a vlasy. Vybírat můžete ze škály od růže přes levanduli či geranium až po kombinaci cedrového dřeva a skořice. Vůně však není nijak intenzivní. „Lidé, kteří se nechají nalákat na to, že jim dáte něco voňavého, nejsou naši zákazníci. Naši zákazníci se nenechají obalamutit, o kosmetice přemýšlejí a sledují dlouhodobější cíle,“ říká pan Stráňavský.

„Do budoucna chceme držet co nejmenší množství produktů. Nechceme lidi zbytečně zatěžovat a komplikovat jim péči o tělo. Jestli naši produktovou škálu v blízké době o něco rozšíříme, bude to produkt na dentální hygienu. Celá naše rodina si čistí zuby Elixírem,“ říká Dominika. „Nejdřív musíme zaběhnout výrobu toho, co máme, a pak se teprve můžeme věnovat vývoji dalších produktů,“ doplňuje otec.

Pozvolný start

První Elixír rozvážela Dominika přátelům po Innsbrucku na svém tyrkysovém kole. To už je dnes opřené o zeď v písecké výrobně hned vedle pytlů s imortelou a o distribuci se starají profesionálové. S rostoucím zájmem o značku Malinna by to ani jinak nešlo.

Dominice jde však spíš o kvalitu než kvantitu. „Nechci, aby byla Malinna všude. Jde o produkty, které potřebují vysvětlení. Chceme, aby se produkty neztratily, takže volíme spíš cestu prodeje v různých concept storech, které nás samy oslovily. Teď jsme otevřeli kamenný obchod a funguje i náš e-shop,“ uzavírá Dominika.

Autor: