Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Každý Pražan se může podívat, jak vypadala jeho čtvrť v minulém století, říká historička architektury

Design

  5:00aktualizováno  6:35
Kudy tekla Vltava v době našich praprababiček? Jak vzniklo Jižní Město? Jak se proměnil Karlín od sametové revoluce? A co se změnilo ve vaší čtvrti? To vše se dozvíte na nové interaktivní výstavě Dvě Prahy: Město z ptačí perspektivy v Centru architektury a městského plánování (CAMP).

Rohanský ostrov - srovnání foto: CAMP

Výstava ukazuje prostřednictvím plánů a leteckých snímků vývoj hlavního města za posledních dvě stě let. „Každý se může proměnit v průzkumníka své pražské čtvrti a navštívit ji v letech od počátku 19. století do současnosti,“ říká historička architektury Martina Koukalová z Institutu plánování a rozvoje.

Lidovky.cz: Praha za posledních zhruba 180 let vyrostla ze 155 000 na 1 309 000 obyvatel. Jak se za tu dobu změnil jejich život?
Na začátek je třeba zmínit, že v polovině 19. století se Praha administrativně skládala jen z pěti částí (Staré Město, Josefov, Nové Město, Malá Strana a Hradčany) a postupným připojováním předměstí a okolních obcí vzrostla na dnešních 57 městských částí. Proto se ten nárůst počtu obyvatel i rozlohy jeví tak výrazný.

Praha na mapě stabilního katastru z roku 1842 ukazuje město ještě na svém středověkém půdorysu a sevřené v barokních hradbách. Dnešní čtvrti, které považujeme za širší centrum města, jako třeba Vršovice, ale i vzdálenější jako Břevnov, mají ještě vesnickou zástavbu. Praha tehdy stála na počátku svého výrazného rozvoje, který započal průmyslovou revolucí, a pro své obyvatele prodělala v čase mnoho změn.

Martina Koukalová

Lidovky.cz: Návštěvníci výstavy mohou díky leteckým fotografiím prozkoumat místa, která podlehla bombardování amerických letounů v únoru roku 1945. Jak se zasažené objekty s tragédií vyrovnávaly?
Letecké snímky Prahy z přelomu dubna a května 1945 ukazují objekty, které byly výrazně postižené bombardováním na konci druhé světové války. Většina zasažených domů se opravou vrátila do své původní podoby a dnes byste poškození vůbec nepoznali, jako třeba v případě Grébovky. Některé domy ale měly natolik poškozenou statiku, že musely být zbourány. Na jejich místech vyrostly nové objekty v různém časovém horizontu a dle požadavku své doby (kancelářský dům Energovodu v 50. letech, provozní budova metra v 80. letech a Tančící dům v první polovině 90. let). Vinohradská synagoga byla nejprve výrazně poškozena požárem, protože němečtí představitelé města zakázali její hašení, a následně byla v roce 1951 novým režimem stržena. Dnes stojí na jejím místě škola.

Nejznámější příklad představuje Emauzský klášter, na jehož nové kostelní věže byla vypsána v 60. letech soutěž, kterou s jednoduchými a elegantními betonovými skořepinami vyhrál architekt František M. Černý.

Lidovky.cz: Územní rozmach města asi nejznatelněji demonstruje růst sídlišť v sedmdesátých letech 20. století. Jak je to s nimi dnes?
Rozvoj velkých obytných celků započal už v 50. letech a v následující dekádě se rozvinul do několika zajímavých a architektonicko-urbanisticky významných sídlišť (Invalidovna nebo Ďáblice). Ale v 70. a 80. letech se většinou jednalo o obří „města“, která měla být do velké míry samostatná. Tato sídliště vyrůstala na okraji Prahy a různě se potýkala s původní vesnickou zástavbou.

Ať už dnes vnímáme sídliště jakkoliv, je to svědectví určité doby a domov milionů z nás. Dnes nemůžeme naplánovat a postavit tak velké celky kvůli pozemkům, infrastruktuře apod., a to v pozitivním i negativním slova smyslu.

Jak rostlo sídliště Jižní Město

Zlatý fond architektury na evropské úrovni? České zdravotnické areály z první republiky

Lidovky.cz: Sledovat lze také dramatickou proměnu území dnešního Karlína. Kromě změny charakteru Rohanského ostrova ukazují mapy také posun a výraznou regulaci koryta Vltavy, která se zde kdysi rozlévala hned do několika nepravidelných zátok. ​
Původně si Vltava stejně razila cestu terénem poměrně volně a vznikaly a zase mizely různé zátoky a ostrovy. Město se k řece svažovalo a využívalo její mechanickou sílu pro pohánění strojů a také k lodní dopravě. S nástupem průmyslové revoluce a železnice význam řeky z tohoto pohledu upadl. Regulace koryta Vltavy probíhala postupně několik desítek let a hlavně z důvodu opakovaných povodní. Praha tím ale také získala nové pozemky právě na nábřeží, na nichž vyrostla řada obytných domů a po roce 1918 i veřejných institucí.

Pohled na sídliště Jižní Město.

Lidovky.cz: Rozvoj letiště poukazuje na výrazný růst letecké dopravy v druhé polovině 20. století. Jak se odrážel na podobě samotného letiště?
Osobní letecká doprava začínala poměrně skromně mezi světovými válkami, ale v druhé polovině 20. století udělalo létání obrovský skok, což se odehrávalo i v zemích východního bloku, kde bylo cestování výrazně omezené. Rovněž v Praze se ve 30. letech postavilo nové letiště v Ruzyni a při srovnání leteckých snímků vidíme, že se už v 60. letech staví nový terminál a řada nových ranvejí. Letiště Václava Havla v současnosti zamýšlí postavit další terminál, ale stále rostoucí letecká doprava klade spoustu otázek.

Proměna letiště

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...