Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Příroda ve městě. Japonský architekt chce nahradit beton dřevem

Design

  6:35
PAŘÍŽ - Na zběžný pohled se díla Kenga Kumy stavbám či výškovým budovám podobají pramálo. Slavný japonský architekt, jenž má dohlížet na stavbu nového olympijského stadionu v Tokiu, se při práci drží jediného kréda: vrátit přírodu do města, napsala agentura AFP.

Retrospektiva autora, který ve svých stavbách kombinuje tradiční japonské stavební materiály s moderními technologiemi, se koná v Galerii Jaroslava Fragnera. foto: Shutterstock

Přesně to má v plánu i v případě budoucího nádraží Saint-Denis Pleyel poblíž Paříže, které má vzniknout v rámci výstavby nové rychlodrážní sítě Grand Paris Express. Cílem tohoto největšího evropského infrastrukturního projektu s rozpočtem 25 miliard eur (653,5 miliard Kč) je vybudovat v rozmezí deseti až 15 let v okolí francouzské metropole nové linky metra.

„Moje práce se uváženě staví proti vývoji měst: s nástupem betonu se města ve 20. století příliš vzdálila přírodě,“ posteskl si Kengo Kuma, který přijel do Paříže představit svůj projekt.

Lov na architekturu. Podívejte se na 10 domů světové moderny

Dvaašedesátiletý architekt učinil z dubů, cedrů a modřínů nedílnou součást svých budov, které najdeme po celém světě: samozřejmě v Japonsku, ale také v americkém Portlandu, kde obnovil japonskou zahradu, pod Velkou čínskou zdí, anebo ve východofrancouzském Besançonu v podobě Centra múzických umění.

Mým cílem je „znovu zavést přírodní materiály a sloučit architekturu s přírodou, chci jít proti architektům, kteří navrhují krabice,“ osvětlil Kuma svůj koncept agentuře AFP.

Tento ekologický a japonské tradici vlastní přístup architekta fascinuje, což se promítlo též do komplexu nízkoenergetických budov ve francouzském Lyonu nazvaného Hikari (japonský výraz pro „světlo“ či „paprsek“).

„Vždycky jsem chtěl dělat architekturu, která by respektovala japonskou kulturní tradici a její principy přizpůsobila tomu, co charakterizuje 21. století: rychlost, provoz, potřeba prostoru,“ zdůrazňuje Kuma.

Stanice jako origami

Při navrhování stanice Saint-Denis Pleyel - francouzského dopravního uzlu, kde se budou křížit čtyři linky metra a denně jím projde 250 000 pasažérů - si Kengo Kuma představoval kopec s mírně se svažujícími terasami a zelení. Konstrukce se podobá origami, vysvětluje architekt, a jednotlivé záhyby spojují nádraží se zemí. Počítal také s tím, že přes centrální atrium bude přirozené světlo pronikat až do třetího podzemního poschodí v hloubce více než 25 metrů pod zemí. Fasádu nádraží budou rytmizovat svislé dřevěné trámy.

Chci vytvořit „atmosféru příznivou setkávání, aby se všichni v novém prostoru cítili vítáni“, vysvětluje architekt, jenž ke své profesi přistupuje skromně a raději za sebe nechává promlouvat své realizace.

U svého dosud největšího projektu, nového olympijského stadionu, chce Kuma dosáhnout klidného dojmu, sní o místě, jež „vzbuzuje dětský údiv“, a přesto dokáže pojmout 80.000 diváků. Projekt byl nejprve přidělen ateliéru Zahy Hadidové, hvězdné britské architektce iráckého původu, jež nedávno skonala, a Kuma čelí vysokým očekáváním. Cena projektu Hadidové dvě miliardy eur (52,3 miliard Kč) způsobila v Japonsku skandál a poté, co byla britská architektka odstavena na vedlejší kolej, obvinila Kumu, že se jejím návrhem silně inspiroval. Ten se obvinění bránil.

V duchu linie své tvorby navrhl „stadion stromů a zeleně“ s visutými zahradami na stěnách stadionu vybudovaného z oceli a dřeva. Přál by si dosáhnout toho, aby místo zůstávalo v souladu s okolním lesem.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!