Pátek 13. prosince 2024, svátek má Lucie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Klíč k úspěchu designu? Správná cena a image, radí odborníci

Design

  7:00
V čem může tkvít neúspěch designéra? Třeba v nesmyslné cenové politice. Jak to napravit radili světoví odborníci na jedinečném workshopu ve Francii, kterého se účastnil i český designér Martin Žampach.

Účastníci workshopu, Martin Žampach druhý zprava. foto: Blickfang

Design je povolání. Návrhářům by měla tato profese přinášet měsíční příjem odpovídající jejich práci a lidé by měli design vnímat jako přirozenou součást každodenního života. Situace nejen v České republice bývá jiná, tvorba designéra je často považována za nedostupný luxus, mladí návrháři si však na druhou stranu musí přivydělávat v ostatních oborech, nedokáží si nacenit svou práci a o strategii je ani nenapadne přemýšlet. Tohle vysoké školy neučí, co s tím?

Existuje několik iniciativ, které se osvětě v designu věnují (v ČR například nezisková organizace CZECHDESIGN), mezi ty nejznámější na světě patří platforma Blickfang, která kromě veletrhů, které nejsou určené jen profesionálům, ale i nadšencům nebo úplným laikům, pořádá několikátý rokem jedinečný výběrový workshop, do kterého byl letos pozván i český designér Martin Žampach.

Martin Žampach

Deset mladých talentovaných designérů se sjelo do jedinečného prostředí Domaine de Boisbuchet, aby zde několik dní debatovali, rozvíjeli své nápady a střetávali se s realitou. Profesionálové vedení slavným anglickým designérem a pedagogem Sebastianem Wrongem mladé generaci předávali své poznatky za roky v oboru a snažili se je navést, aby začali o designu přemýšlet také jako o byznyse. Mladí designéři na workshopu nevytvářeli žádné nové věci, ale dostávali tu nejcennější možnou zpětnou vazbu na již hotové produkty.

Správně určit cenu a prověřit si trh

"Pro mě to byla hlavně příležitost ověřit si, zda jdu správným směrem. To se mi víceméně potvrdilo, takže jsem měl radost a dalo mi to energii pokračovat dál," řekl Lidovkám Martin Žampach s tím, že si z workshopu odváží dva základní poznatky: "Velmi dobře si promyslet cenovou politiku a důkladně a pečlivě si prověřit trh, na který s produktem hodlám vstoupit."

Do Francie si vezl své jedinečné tenké misky Poly, o kterých nedávno informoval i známý server Dezeen. "Jde o speciální, velmi lehký materiál tvořený z vrstev korku a dýhy, takzvaný "sendvič". Pokud se z něj utvoří nějaká struktura, je v zásadě dost pevný, což dokazuje i produkt Poly," vysvětlil Žampach s tím, že má velikou radost z toho, že se produkt dotáhl do malé výrobní série.

Poly Bowls

Nyní mladý designér plánuje dále experimentovat s materiály, 3D tiskem a zkoušet další techniky. "Na několika věcech momentálně pracuji, snad se o ně budu moci brzy podělit," uzavřel s úsměvem Martin Žampach.

Veletrhy Blickfang se konají v šesti evropských městech, nejbližší termín je 29.září v Hamburgu, během října a listopadu pak můžete navštívit přehlídky ve Vídni, Zurichu nebo Kodani. Přesné termíny i přihlášky na workshop naleznete na webových stránkách www.blickfang.com.

MARTIN ŽAMPACH

Talentovaný český designér, zakladatel serveru Designeast.eu a kurátor (s Adamem Štěchem připravili například výstavu Common Roots). Po studiích průmyslového designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně sbíral zkušenosti v zahraničí (ve slavném moskevském studiu Art Lebedev, u CuldeSac z Valencie nebo u brazilské architektky Marlene Ricci), od roku 2008 pracuje na zakázkách i vlastních produktech pod značkou martin žampach. Jeho práce se kromě preciznosti a inovativních přístupů vyznačují vtipem a nadsázkou, misky Český klín nebo Rádiovka hovoří samy za sebe. K posledním úspěšným produktům patří v článku zmíněná miska Poly nebo kolekce pro firmu Simax KON, za kterou byli Žampach a spoluautor kolekce Matěj Chabera nominováni na ocenění Czech Grand Design.