Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Knižní tradice a obnovení městského znaku. Vimperk má novou vizuální identitu

Design

  6:38
Jihočeský Vimperk představil novou vizuální identitu. Autorem návrhu je designér Matěj Chabera, držitel ceny Czech Grand Design – grafický designér roku 2017. Město vypsalo na konci léta 2020 uzavřenou soutěž, do které oslovilo 5 studií.

Současný Vimperk se profiluje jako město sportu a volnočasových aktivit, místo odpočinku. foto: Matěj Chabera

Vimperk

Vimperk je středověké město 21. století. Krásné a hrdé město na ostrohu nad řekou Volyňkou. Město pod Boubínským pralesem se Šumavou doslova za zády. Koncept nové vizuální identity využívá právě jednotlivé historické elementy a skryté poklady, které lokalita nabízí. Historie Vimperka je silně spjata s knihařskou tradicí. Už v roce 1484 zde nedlouho po vynálezu knihtisku vytisknul pasovský tiskař Johann Alacraw dvě knihy. Nejvýraznější lokální osobností však byl zakladatel tiskárny Vimperk, knihkupec a vydavatel Johann Steinbrener – knihtiskařský Baťa. Zdejší dílna dosáhla světového věhlasu a milionových nákladů modlitebních knih včetně koránu či lidových kalendářů. Knihy byly svého času vydávány ve 30 jazycích a distribuovány doslova do celého světa.

Koncept nové vizuální identity stojí na plynulém sladění silné knihařské minulosti a současné sebevědomé vize města. Nové logo pracuje s písmenem V a suverénní tečkou na konci. Komplexní vizuální proměna šumavského města obsahuje veškerá typická témata od loga, přes tiskoviny, návrh webových stránek až po navigační prvky ve veřejném prostoru, na kterých Chabera úzce spolupracuje s městským architektem René Dleskem. Návrh se bude implementovat v průběhu roku 2021, kdy město čeká otevření rekonstruovaného Státního zámku Vimperk.

Nové logo města Vimperk proto připomíná otevřenou knihu či pruhy hřbetů knih vystavených na polici. Použito je čisté, přesné a perfektně čitelné moderní písmo Aeonik Pro. Současný Vimperk se profiluje jako město sportu a volnočasových aktivit, místo odpočinku. 

„Pruhy v logu symbolizují sport, dynamiku a pohyb. Nápis Vimperk jako by visel na pomyslné stuze medaile, což působí jaksi vznešeně a dekorativně, ale pořád současně a minimalisticky. Logo by mělo podpořit hrdost místních a upevnit jejich vztah k místu,“ popisuje designér Matěj Chabera. Ohraničené písmeno V evokuje W. Připomíná tak starý německý název města – Winterberg. Vimperk má vizi, budoucnost a jasnou identitu. Nemusí o sobě pochybovat. Je skvělým místem pro život i aktivní dovolenou v přírodě. Právě proto je název města zakončen suverénní tečkou. Vimperk přesně ví, kam směřuje. Nekřičí vykřičníkem ani o sobě zmateně nepochybuje otazníkem. Prostě je. Tečka.

Jihočeský Vimperk představil novou vizuální identitu.
Jihočeský Vimperk představil novou vizuální identitu. Autorem návrhu je...

Barevné schéma nové vizuální identity čítá pět základních barev. Bílá představuje barvu papíru neboli základního komponentu knih. Krémová je zase barvou fasád domů na zdejším svažitém náměstí Svobody a rovněž barvou papíru starých knih. Oranžovo-červená připomíná barvu městské vlajky a odkazuje k cihlám a střešním krytinám, které lze spatřit ze Státního zámku Vimperk. Smrková je barvou zdejší přírody. Zastupuje šumavské lesy, slatě a rašeliniště. Značí Národní park Šumavu, krajinu, ekologii, zdravé životní prostředí i otázky udržitelného životního stylu stejně jako udržitelného cestovního ruchu. Konečně černá je barvou tiskaře a písma v knihách.

Barevné schéma nové vizuální identity čítá pět základních barev.

Matěj Chabera

Matěj Chabera je propojuje obory grafického a produktového designu. Jeho tvorba je postavená na obsáhlé a neustále se vyvíjející osobní metodologii, která pro něj svým významem převyšuje vizualitu či styl. Chabera navrhuje vizuální identity, knihy, experimentální objekty, průmyslové produkty a nábytek. Jeho přístup k designu je postavený na propracovaném procesu navrhování od neustálého studia oboru, přes pečlivé rešerše a spolupráce s dalšími odborníky a dlouhodobý vývoj, prototypování až po pečlivé dotažení a výraznou prezentaci práce. Chabera studoval filosofii, psychologii a dějiny umění na Karlově Univerzitě, grafický design a design v architektuře na Gerrit Rietveld Academy v Amsterdamu a jako první Čech absolvoval obor design products na Royal College of Art v Londýně. Své pražské studio a značku založil v roce 2009, navrhuje pro spektrum mezinárodních klientů (např. Herman Miller, Model Obaly, LUGI, Kavalierglass), tvoří vlastní kolekce a ve spolupráci s americkou univerzitou NC State také vede novou generaci studentů k designu dle vlastní metodologie. Realizoval přes 70 výstav u nás i ve světě. Je vítězem cen Czech Grand Design – grafický designér roku (spolu s Jakubem Korousem a Tomášem Brousilem) a držitelem německého ocenění Red Dot za redesign značky Primeros (spolu s Jakubem Korousem). Jeho práce je zastoupena ve stálých sbírkách muzea designu v belgickém Gentu. 

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!