Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Luxus v oblacích: jak vypadá létající ‚hotel‘?

Design

  7:23
Letenku z Prahy do New Yorku koupíte už za několik tisíc korun. Zážitek na palubě letadla nic moc. I nad Atlantikem si však můžete připadat jako v pětihvězdičkovémhotelu. Záleží jen na vás, zda dáte přednost osmi hodinám v luxusu, nebo nové Škodě Fabia v nejlepší výbavě!

První třída v Emirates na letounu Airbus A380: samozřejmostí je například sprcha, bar a pohodlná lůžka. foto: Emirates

Největším luxusem je čas. Proto když před devětatřiceti lety vzlétly do vzduchu první dva nadzvukové dopravní letouny Concorde, postaraly se o zásadní zlom v luxusní letecké dopravě. A ani dnes, necelých dvanáct let po posledním uskutečněném letu tohoto stroje (z provozu byl vyřazen kvůli vysokým nákladům, nezájmu cestujících i pařížskému leteckému neštěstí v roce 2000), je nic – alespoň co se týče rychlosti – nepřekonalo.

Na palubu Concordu, která disponovala pouze 1. třídou, se vešlo 144 osob. Cestující se – na rozdíl od klasických letů – dostali z Paříže či Londýna do New Yorku za tři a půl hodiny (7. února 1996 Concorde společnosti British Airways doletěl z New Yorku do Londýna za necelé 3 hodiny, což je dodnes rekord pro komerční let přes Atlantik).

Aerolinky Etihad nabízejí třípokojový apartmán The Residence, který je srovnatelný s pokoji v pětihvězdičkových hotelech.

Kabina letadla byla sice stísněná, ale cestujícím vše vynahrazovaly pohodlné kožené sedačky a luxusní lahůdky, které se na palubě podávaly. Kromě několika druhů šampaňského (Krug či Mumm) nabízela posádka i výběr mnoha odrůd archivního vína. Na porcelánovém servisu se pravidelně podávalo čtyřchodové polední menu a cestující si mohli pochutnat na kanapkách, kaviáru, mořských plodech, ale i propečených steacích – to vše v michelinské kvalitě.

Cena letenky? Něco kolem 250 000 Kč. Běžnému cestovateli turistickou třídou může tato cena připadat přehnaná, ale ani dnes není výjimečná. Luxus ušetřeného času dnes cestujícím sice aerolinie nenabízejí, vše ale vynahrazují pohodlím a dokonalým pětihvězdičkovým servisem. Kvalitu služeb nabízených světovými aeroliniemi už čtrnáct let sleduje britská organizace SkyTrax, která pravidelně uděluje ceny těm nejlepším.

První příčky dlouhodobě patří asijským a arabským aerolinkám – v roce 2014 zvítěla hongkongská společnost Cathay Pacific, následovaná Qatar Airways a Singapore Airlines. Na českých letištích se s první trojkou nesetkáte. Své lety z pražského Letiště Václava Havla však pravidelně vypravuje společnost Emirates (státní letecká společnost Spojených arabských emirátů), která si prvenství v žebříčku SkyTrax připsala v roce 2013 (vloni spadla na 4. místo). Co se evropských aerolinek týče, v roce 2014 se nejvýše umístila společnost Turkish Airlines. ČSA se v první stovce vůbec neobjevují.

Není letadlo jako letadlo

Jednotlivé aerolinie nabízejí určitou záruku komfortu, podle níž se může člověk při výběru letenky řídit. To však rozhodně nestačí. Samozřejmě můžete zariskovat a počkat, k jakému typu letadla vám na letišti přistaví tunel. Pokud chcete vsadit na jistotu, je dobré si předem zjistit, jaký stroj vás do cílové destinace přenese. V současnosti se za nejmodernější a nejluxusnější letadlo považuje Boeing 787 – Dreamliner, který byl do provozu uveden v roce 2009.

První třída v Emirates na letounu Airbus A380: samozřejmostí je například sprcha, bar a pohodlná lůžka.

V Evropě se tímto strojem zatím honosí jen šest aerolinek – mimo jiné British Airways nebo třeba polské LOT, jež Dreamliner nasadily na své linky v prosinci 2012. Paluba britského Dreamlineru je rozdělena do tří sekcí – Club World (první třída), World Traveller Plus (byznys třída) a World Traveller (ekonomická třída).
Kabina je navržena tak (o design interiérů se postarali třeba i slavní londýnští ševci ze Savile Row), aby byl minimalizován jet lag.

Na palubě je menší tlak, vylepšená klimatizace s vlastním zdrojem čerstvého vzduchu a systém osvětlení je přizpůsoben času režimu, ve kterém se nacházíte – kabina je jinak osvětlena při snídani, obědě i v noci, kdy evokuje místnost plnou svíček. Větší okna, kterými letadlo disponuje, nemají rolety. Speciálním tlačítkem se u nich dá ztlumit průhlednost až k úplnému zatemnění. Také hluk na palubě je díky důmyslnému systému snížen o polovinu oproti ostatním stejně velkým letadlům. Ani ticho v ekonomické třídě však k práci na palubě zdaleka nestačí. Kdo pracovat potřebuje, musí přestoupit o třídu výš, do byznysu.

Kancelář nad oblaky

Už název sekce „byznys“ napovídá, že by v ní mělo být vše, co člověk potřebuje k práci. Ztratit pár hodin cestováním může být pro někoho fatální, a proto aerolinky v dnešní době přicházejí s nejrůznějšími vychytávkami. Kromě širších sedadel, která se dají upravit na lůžko, je v mnoha letadlech (mimo jiné na některých letech Lufthansy) možné používat mobilní telefon a výjimkou není ani Wi-Fi. Výdrž baterie vašeho notebooku je pak zajištěna díky zásuvkám u každého sedadla.

Některé letecké společnosti mají pro byznys sekci vyčleněno i více než padesát sedadel. V takovém případě vámmůže být prostor a komfort k ničemu, protože hluk může dosáhnout stejné hladiny jako v běžné turistické třídě plné rodin s dětmi. To při mnohonásobně vyšší ceně letenky zamrzí. Pokud se tedy rozhodnete do byznysové letenky investovat, předem si zjistěte, kolik míst je v daném letu a letadle pro tuto třídu vyčleněno. Nápomocný vám bude třeba web www.seatguru.com, kde se dozvíte nejen o počtu míst a jejich uspořádání během konkrétního letu, ale i zkušenosti cestujících, kteří na vybraných místech seděli před vámi.

Air Ritz, nebo nic

Světoví dolaroví miliardáři mají většinou vlastní letadla. Ostatní milovníci luxusu, jejichž příjmy na vlastní letoun nestačí, si však rozhodně nemají nač stěžovat.
V současnosti nejluxusnějším prostorem v běžném turistickém letadle je The Residence letecké společnosti Etihad. V nabídce je od prosince loňského roku a dvěma cestujícím (na letech s dvoupatrovým Airbusem A380 z Londýna do Abú Dhabí) nabízí třípokojový apartmán s obývacím pokojem vybaveným koženou pohovkou Poltrona (vyrábí sedačky i pro automobily značek Ferrari a Maserati) a širokoúhlou televizí, s ložnicí s širokým letištěm a povlečením z egyptské bavlny či se soukromou koupelnou se sprchovým koutem. Součástí letenky je odvoz limuzínou na letiště k soukromému vchodu, menu připravené šéfkuchařem a po celou dobu letu také komorník.

Podobné služby včetně sprchy v mramorové koupelně (i když ne v soukromém apartmánu) si můžete užít i ve stejném typu letadla patřícímu do stáje společnosti Emirates. V ostatních letadlech Emirates mají cestující první třídy k dispozici vlastní kajuty s barem, sedačkou, kterou lze v mžiku předělat na postel s polštářem i přikrývkou, plochý televizor s dotykovým multimediálním systémem, a co víc, po zavření dvířek svého „pokoje“ se můžete v soukromí ošetřit luxusní kosmetikou (Emirates nabízí tu od Bulgari) a převléci do pyžama, které dostane každý cestující v první třídě. To vše po několikachodovém menu servírovaném na porcelánu Royal Doulton spolu s příbory značky Robert Welch.

První třída v Emirates na letounu Airbus A380: samozřejmostí je například sprcha, bar a pohodlná lůžka.

Další výhodou cestování v první třídě je „amenity kit“, jakási krabička poslední záchrany, která se VIP cestujícím poprvé začala nabízet už v 50. letech. Teď nemluvíme o kyslíkové masce a nafukovací vestě. Jde o luxusní drobnosti zabalené v ještě luxusnějším obalu – dárku, o němž se běžným cestovatelům může leda tak zdát.

U Air France se cestující jejich třídou La Premiére mohou těšit na balíček s kosmetickou taštičkou od Givenchy, bavlněným pyžamem a dekou z merino vlny. U Cathay Pacific zase nabízejí kosmetickou taštičku Trussardi, kterou lze použít jako psaníčko. V první třídě společnosti KLM se dočkáte balíčku od dua Viktor & Rolf, kteří se postarali i o výzdobu interiérů (použité látky vznikly recyklací starých uniforem posádky) a na cestující Qatar First Class zase čeká překvapení v podobě limitované taštičky Dior a pyžama od Missoni.

Aerolinky si však dávají záležet i na vybraných lahůdkách, které cestujícím v první třídě v podobě několikachodového menu nabízejí. Personál British Airways na palubě podává výhradně jídlo a nápoje, které i v několika tisících metrech nad mořem chutnají stejně dobře, jako byste je konzumovali na zemi. Roky jejich výzkumů totiž dokázaly, že klasické jídlo v 9000 metrech nad mořem ztrácí přirozenou chuť.

Něco navíc

Konkurence je veliká a nadstandardní služby spolu s vybranými lahůdkami a bezednými drinky nestačí. Aerolinka Virgin Atlantic Airways miliardáře Richarda Bransona, který chystá i komerční lety do vesmíru, například sází na milovníky moderního životního stylu. Letušky se pohybují v uličkách letadla v kostýmcích od Vivienne Westwood, ze sklenice s drinkem na člověka vykoukne led v podobě busty majitele aerolinek, a kdo si sklenku nechce vychutnávat na svém místě, může využít bar nacházející se přímo na palubě (u větších letadel jde dnes na delších letech o vcelku běžnou věc).

O dobrou náladu se při vzletu stará originální „safety video“, v němž se cestující dozví vše o bezpečnosti díky krátkému muzikálovému představení, ve kterém účinkuje personál aerolinek. Ten vás ještě na zemi přivítá s Google brýlemi na nose, díky nimž kontroluje palubní vstupenky.

Pohodlí, moderní technologie, vybrané lahůdky a dokonalý servis. To vše je dnes ve vzduchu dostupné pro ty, kteří si za letenku neváhají připlatit. Z otravného stísněného letu se může stát příjemný začátek dovolené. Ušetřit čas vám však zatím nepomohou ani všechny peníze světa.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!