Lidovky.cz: Navrhl jste například vánoční stromeček vyřezaný z překližky, jehož proporce jsou proti klasickým stromkům převrácené. Jak moc je pro designéra náročné prolomit jisté stereotypní bariéry, jak mají věci vypadat?
Uvědomit si tvar, barvu nebo způsob použití výrobku není vždy snadné. Brání nám v tom zavedené konvence. Pro rozklíčování stereotypu je dobré klást si otázky proč. Já se ale nesnažím o prolomení stereotypních bariér. Vytvářím svůj vlastní fantazijní svět.
Lidovky.cz: Přestože jste ještě student, vaše produkty jsou dostupné i v zahraničí. Kde je o ně největší zájem? A jak si stojí Česko?
Poslední dobou je zájem o mé produkty zejména na východě, ale obecně je poptávka ze zahraničí proměnlivá. V letošním roce to byla např. Austrálie, USA, Anglie, ale také Izrael nebo Katar. Export v současné době činí asi 90% podíl, takže Česko je spíše okrajovou záležitostí.
Lidovky.cz: Halm, Kkis, Fino jsou názvy vašich vybraných výrobků. Ta jména se trochu podobají těm z Ikey. To je náhoda? Bývá to i častý jev, že názvy jsou nicneříkající. Proč tomu tak je?
Tvorbě názvu výrobku by měl předcházet důkladný průzkum trhu. Jedná se totiž o velmi důležitý marketingový nástroj. To, že se názvy mých výrobků mohou zdát podobné názvům jiných firem je dáno tím, že pravděpodobně vycházejí ze stejného principu uvažování. Mělo by se jednat o výstižný a zapamatovatelný výraz, který je v ideálním případě ve vztahu k funkci nebo vzhledu výrobku.
Lidovky.cz: V řadě vašich produktů je sklenice na víno, koktejl, zmrzlinový set, vánoční stromek, dětská stolička či několik let starý projekt charitativních medvídků Björn. To zní, jako byste byl požitkář, co si rád hraje a dává dárky. Jaká byla cesta k těmto návrhům?
Mám rád, když se design netváří příliš seriózně a netečně. Vemte si např. návrhy Philippa Starcka. Jsou hravé a zároveň esteticky dotažené. Z této filosofie se snažím vycházet. Zajímají mě emoce, a proto vytvářím produkty, které nabízí prostor k diskuzi.
Lidovky.cz: Nejvíce mě zaujal ten zmrzlinový set a sklenice na koktejl. Ty samy působí jako umělecké artefakty samy o sobě. Navíc působí luxusně. Jakou roli pro Vás při navrhování hraje právě vnímání luxusu?
Luxus pro mě znamená ztělesnění krásného. Luxusní výhled na moře, luxusní hodinky, luxusní bydlení. Myslím, že věc sama o sobě, z pohledu materiálu nebo ceny není luxusní.
Lidovky.cz: S jakým materiálem nejraději pracuje, nebo z jakého materiálu nejvíce navrhujete a proč?
Nejraději pracuji se dřevem pro jeho vůni. Nejvíce navrhuji ze skla pro jeho tvárnost. Velmi si vážím dvou osobností, díky kterým jsem získal ke sklu určitou pokoru: Oldřicha Plívy a Ronyho Plesla.
Lidovky.cz: Patříte mezi mladé české talenty, jejichž práce je známá napříč kontinenty. Co je na začátku podnikání nejtěžší? Nebo jakou byt sedla radu začínajícím designérům?
Nejtěžší je zvládnout pocit nejistoty. Když jsem začínal, neměl jsem zkušenost s podnikáním ani kapitál. Prvních pět tisíc korun jsem investoval do registrace ochranné známky a šetřil na výrobu prototypů. Mít vizi a nebát se chyb je ohromná výhoda.
Lidovky.cz: Co právě teď chystáte a plánujete? Už víte, co budete dělat, až doděláte školu?
Poslední měsíce jsem věnoval návrhu klauzurní práce v ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V projektu budu nadále pokračovat. Od letošního roku jsem také zaštítil výrobu a distribuci mých produktů pod vlastní značku. Rád bych pracoval na jejím dalším rozvoji.