Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Design

Město jako zážitkový prostor a organismus, který se neustále vyvíjí. Je to ale opravdu nejlepší místo pro život?


Pražská ulice | foto: Shutterstock

Premium
Jaké jsou podoby současného města? Případně jak se v nich odráží jeho starší historické funkce? O podobných otázkách u nás nedávno vyšlo několik knih, z nichž si pozornost zaslouží především dílo architekta Osamu Okamury a jeden brněnský sborník.
aktualizováno 

Nejobecnější a opravdu zásadní odpovědi na výše uvedené otázky dává Město pro každého: Manuál urbanisty začátečníka. Česko-japonský architekt Osamu Okamura v ní přibližuje nejen to, jak města fungují nebo s jakými problémy se dnes potýkají, ale také to, jaké nám poskytují příležitosti.

Okamurův pohled je odstíněný: ve městech by se podle něj neměl příliš roztahovat automobilismus, ale nad únosnou míru ani parky, protože to prodlužuje vzdálenosti a nároky na dopravu. Varuje před privatizací měst, ale developery jako takové nijak nedémonizuje, naopak přiznává, že je jejich povolání nezastupitelné, riskantní a náročné. Podle Okamury totiž záleží především na občanech a místních úřadech, jestli mají nějakou vizi, jaké podmínky developerům pro jejich aktivity nabídnou a co s nimi vyjednají. Proto Osamu Okamura zdůrazňuje spolupráci občanů na tvorbě města: zapojování veřejnosti a přijímání spoluzodpovědnosti.

Přečtěte si celý článek a veškerý další obsah na Lidovky.cz s
Akční nabídka první měsíc za 1 Kč, následně za 39 Kč měsíčně. Členství můžete kdykoliv zrušit a je bez závazků.
Již máte předplatné? Přihlaste se a čtěte dál.
Autor:
Témata: Architektura

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...