náhledy
Z jejích excentrických prací přece jenom jedna vyniká. Jde o zmíněný dům pro sběratele umění Giobatta Meneguzza. Stojí v malém severoitalském městě Malo nedaleko Vicenzy.
Autor: Adam Štěch
Designérka Nanda Vigo vytvořila interiér domu pro sběratele Giobattu Meneguzza coby poctu svému tragicky zesnulému partnerovi, architektu Pieru Manzonimu.
Autor: Adam Štěch
Ve své rané práci O’Gorman adaptoval evropskou avantgardu do subtropického podnebí Střední Ameriky. Mezi lety 1929 a 1932 postavil v koloniální čtvrti San Angel v Mexico City (bylo mu pouhých 24 let) tři nejzásadnější projekty své bohaté kariéry. Staly se útočištěm významných mexických výtvarníků: Diega Rivery, Fridy Kahlo – a Juana O’Gormana.
Autor: Adam Štěch
Jeho výrazná modrá barva vytváří kontrast ke stavbě první. Dnes je interiér přebudovaný na galerijní prostor a z původní atmosféry nezbylo mnoho.
Autor: Adam Štěch
Riverova milenka, malířka Frida Kahlo, pracovala hned vedle. Do jejího ateliéru byl možný přístup přes zmíněnou lávku. Studio Fridy Kahlo je o poznání menší a kompaktnější.
Autor: Adam Štěch
Riverova milenka, malířka Frida Kahlo, pracovala hned vedle. Do jejího ateliéru byl možný přístup přes zmíněnou lávku. Studio Fridy Kahlo je o poznání menší a kompaktnější.
Autor: Adam Štěch
Ateliér je dnes zaplněn historickými artefakty, především Riverovou sbírkou lidových předmětů, kostýmů, keramiky a dalších objektů, které ho inspirovaly.
Autor: Adam Štěch
Venkovní točité schodiště vede do samotného ateliéru, který spočívá na pilotech a je zastřešen světlíky připomínajícími střechu továrny. Uvnitř je dvoupatrový ateliér osvětlován také rozměrným zasklením fasády.
Autor: Adam Štěch
Mexičtí architekti 20. století vnesli do modernismu osobitou barevnost. Nejslavnějším z nich byl se svými barevnými domy bezesporu Luis Barraga, který navazoval na tvorbu architekta Juana O’ Gormana, autora prvních modernistických domů ve středoamerickém regionu.
Autor: Adam Štěch
Od té doby vila chátrala, až ji v roce 2000 koupil belgický podnikatel Stéphan Jourdain. I tak zůstal objekt prázdný a vystaven vandalství.
Autor: Adam Štěch
Ani po válce její strastiplná historie nekončí. Do sedmdesátých let zde sídlila ambasáda Sovětského svazu, aby si ji později pronajala televize RTL, která ji opustila v průběhu devadesátých let.
Autor: Adam Štěch
Výstavy se zde pořádaly do roku 1943, pak vilu obsadily jednotky německé armády.
Autor: Adam Štěch
V roce 1934 si stavbu vily objednal baron Louis Empain, syn slavného belgického průmyslníka Eduarda Empaina. Poněkud excentrický majitel ve vile nakonec skoro vůbec nebydlel a v roce 1937 ji daroval belgickému státu, aby tu vybudoval muzeum dekorativní tvorby a současného umění.
Autor: Adam Štěch
Dům, který byl postaven nepříliš známým švýcarským architektem Michelem Polakem, se v roce 2008 stal majetkem umělecké nadace Boghossian. Ta zde od roku 2010 hostí výstavy současného umění.
Autor: Adam Štěch
Na pionýrskou tvorbu Victora Horty, Henryho van de Veldeho i jiných pak během dvacátých a třicátých let minulého století navázalo bruselské art deco. Jeho největším úspěchem je velkorysá privátní rezidence, vila Empain.
Autor: Adam Štěch
Hlavní město Belgie se stalo na přelomu 19. a 20. století na nějaký čas světovým centrem moderní architektury. Bruselská secese je fenoménem, který do architektury přinesl expresi, dynamiku, nové technologie a především dekor.
Autor: Adam Štěch
V belgické vile Empain dnes sídlí umělecká nadace Boghossian, která zde od roku 2010 pořádá výstavy. Ve vile Empain jednu dobu sídlila i ambasáda Sovětského svazu či televizní stanice RTL.
Autor: Adam Štěch
Mexický architekt Juan O’Gorman navrhl konstruktivistické ateliéry v Mexico City pro sebe, umělce Diega Riveru i Fridu Kahlo v pouhých čtyřiadvaceti letech.
Autor: Adam Štěch
Vigo vytvořila soukromé muzeum, do jehož interiéru byly integrovány konkrétní umělecké artefakty. Později dům rozšířila ještě o suterén, kde vznikla další galerie, propojená s přízemím působivým točitým schodištěm.
Autor: Adam Štěch
Jako kdyby ho navrhla coby vzpomínku na svého tragicky zesnulého partnera, architekta Piera Manzoniho, který ve svých dílech využíval stejnou monochromatickou paletu barev a materiálů.
Autor: Adam Štěch
Ten zveřejnil s výzvou, že ho poskytne komukoliv zadarmo, pokud dotyčný projeví zájem o jeho realizaci. Nakonec se ozval Giobatto Meneguzzo, který už měl v té době rozsáhlou sbírku současného umění.
Autor: Adam Štěch
Stavbu s poetickým názvem Lo Scarabeo Sotto La Foglia (Brouk pod listem) ale Vigo nenavrhla. V magazínu Domus, konkrétně v čísle 414, publikoval jeho tehdejší šéfredaktor, architekt Gio Ponti, vlastní návrh ideového domu.
Autor: Adam Štěch
Vigo se narodila v roce 1936. Studovala v Lausanne a San Francisku, v roce 1959 si založila vlastní studio v Miláně. Nikdy nebyla čistokrevnou designérkou, balancovala na hraně užitého a výtvarného umění. Přátelila se se starší generací architektů, jako byl například Gio Ponti, ale blíže měla k představitelům nových uměleckých směrů.
Autor: Adam Štěch
Obytné interiéry jako radikální umělecké instalace. Takové byly projekty italské výtvarné umělkyně, designérky a architektky Nandy Vigo. Její interiér domu pro sběratele umění Giobatta Meneguzza z konce šedesátých let minulého stoje jedním z nejvýraznějších projektů, v němž se architektura a design nekompromisně propojily s tehdejším avantgardním uměním.
Autor: Adam Štěch