Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Mistral: venkovský domek uprostřed města

Design

  7:00
Na místě postmoderní thajské restaurace Arzenal Bořka Šípka ve Valentinské ulici vznikl kultivovaný podnik s názvem Mistral. Barevné dlažby, omítky a zlaté sloupy nahradila betonová stěrka a bělená březová překližka. Ručně oťukané zdi, průhledy do zarostlého dvora i bylinky v kelímcích navozují atmosféru venkovského domku. Za rohem je však stanice metra Staroměstská.

Přístavba do dvora. foto: MUON

Mladý architekt Jiří Zhoř už v oblasti rekonstrukcí interiérů platí za odborníka. Na objednávku módní návrhářky Denisy Nové proměnil několik nevábných prostor ve stylové showroomy. Pro jeho práci je typická úcta k původní konstrukci, kterou zbavuje pozdějších nánosů. Na rekonstrukcích ho baví práce s nahodilostí a postupným zapracováváním vzniklých vztahů i dodatečně objevených prvků do konečné realizace. V Mistralu například využil část konstrukce, kterou byl objekt staticky zpevněn při výstavbě vestibulu metra - jedno z výstužných I – profilů je ponecháno jako pohledové v místě schodů do zadní části prostoru.

Průhled do zadní místnosti a zeleného dvora. Schody s ocelovým profilem vloženým během výstavby vestibulu metra.

V Mistralu architekt nechal řemeslníky ručně oťukat starou malbu a odhalil tak původní hrubé omítky. Přístavbu do dvora nechal zasklít velkoformátovými tabulemi čirého skla a opticky tak do interiéru pustil náletovou dvorní zeleň. Divoká městská flóra uvnitř pokračuje ve formě bylin a okrasných květin, které jsou zasazeny v prostých kelímcích. Rostliny jsou vystaveny na policích, které navazují na hmotu baru a obojí je vytvořeno ze surové průmyslové překližky. Výsledkem je půvabný celek s množstvím detailů, na kterých lze okem radostně spočinout, žádný z nich si však vaši pozornost nevynucuje.

Bylinky v policích z hrubé překližky.

architekt Jiří Zhoř

Ve své práci mimo jiné vychází z vlivu současné japonské minimalistické architektury. Svůj ateliér pojmenoval příznačně Muon, což v japonštině znamená ztišení a koncentraci.

Ačkoliv je podnik otevřen již druhým rokem, stále si zachová původní charakter čistoty – neobjevily se tedy žádné rušivé dekorace, které podobné prostory dokáží spolehlivě pohřbít. "Jde o intuitivní vymezení architekta, které se přináší stále dál," říká Jiří Zhoř. Narozdíl od "výřečného" interiéru Bořka Šípka, tentokrát je potlačen dekor a důraz je naopak kladen na podstatu použitých materiálů i forem. "Dekor" supluje samotná podstata materiálů, jež jsou dány vlastní strukturou, barevností a detailem.

"Vytvoření takového prostoru bylo od počátku záměrem realizace. Určitá přiznaná surovost a naturálnost je ve své struktuře a detailu přirozeně modelována spotovým, scénickým osvětlením, které je instalováno s důrazem na architektonický původní kontext, na vizuálnost stavební tektoniky a nově vkládané struktury interiéru. Jde o záměrnou světelnou pozici, která dodává prostoru také potřebnou intuitivní proměnlivou atmosféru," vysvětluje architekt.

Přístavba do dvora.

Vybavení interiéru nebylo koncipováno pouze jako nábytkové vybavení restauračního provozu, ale jako vkládané a instalované multifunkční artefakty. Zvolenou formou architektonický prostor nerozmělňují, ale scelují, navazují na stávající měřítko a přes svoji přiznanou individualitu s ním srůstají. Výsledkem je vzdušný prosvětlený prostor, který však nepostrádá útulnost.

Přední místnost s okny do ulice Valentinské.

"U rekonstrukcí je důležitá fáze realizační, kdy dochází k odkrývání stávajících vrstev prostoru, často až na samou stavební strukturu a tektoniku stavby, a to v rozmezí, které je nutné pro zdravé a funkční zakomponování navrhované rekonstrukce. Pro architekta je optimální, pokud se provedou některé sanační a sondážní práce ještě v rámci fáze návrhu. Pokud to není možné, je nutné projekt doplňovat a měnit během stavby, s nezbytnou návazností na udržení původního záměru a možností, které stavba ve svém rozhraní nabízí.

Přístavba do dvora.

Tyto zásahy a vztahy nejsou jednoznačné a je potřeba s nimi v rámci rekonstrukcí takovýchto projektů předem počítat. Práce architekta vychází ze zkušenosti, že tyto sanační procesy mají často pozitivní vliv na konkrétní směřování výsledné realizace, neboť je architekt zahrnuje do projektu a celou koncepci k nim přirozeně vede, předem s nimi počítá. A o to více, pokud se hmatatelná ryzost a surovost stavební struktury stává paradoxně konečným estetickým a vizuálním měřítkem realizace a to ve vztahu původního zadání a záměru investora," upozorňuje Jiří Zhoř.

Na rande i obchodní jednání

Půvab Mistralu jistě vychází také z jeho mimořádné polohy. Stal se základnou pro studenty ze sousední Filozofické fakulty UK i z VŠUP. Kromě studentských schůzek tu však probíhají i závažnější obchodní jednání, neboť elegantní interiér a výborná kuchyně nikoho neurazí. Architekt Jiří Zhoř ale do Mistralu nechodí: "Je to podobné jako herec, který nesleduje své filmy."

Vchod do dětského koutku vznikl na základě kresby dcery investora.

Dětský koutek nakreslila dcera investora

"Vstupní výřez ve tvaru domečku do překližkové desky je přímým převedením kresby od dcery investora. Design dětského koutku je navržen dětskou rukou, stává se přeneseným významem ve vztahu architektonického navrhování," vysvětluje architekt.

Silnou vizuální stránkou showroomu Denisy Nové je odhalený betonový trámový strop. Podobný strop mohl být i v Mistralu. Rozvody vzduchotechniky a dalších technických instalací byly však nakonec zakryty podhledem. "Původní železobetonový žebrový podhled by po odhalení prostoru přinesl další důležitý architektonický význam," míní architekt.

Dotazník

Jiří Zhoř/ MUON (*1974)

SPŠS - Střední průmyslová škola strojní
FATUL - Fakulta architektury Technické univerzity v Liberci 

(1996 - 2004)

V roce 2008 zakládá architektonické studio muon architecture

 

Na čem v současné době pracuji?

Na několika zajímavých projektech rodinných domů - dvě rekonstrukce a jedna novostavba.

Poslední největší zážitek v oblasti architektury?

Můj oblíbený portugalský architekt Eduardo Souto de Moura získal konečně nejprestižnější světové ocenění v oblasti architektury – Pritzkerovu cenu.

Co mě jako architekta v současné době tíží?

Jako architekta mě profesně tíží, pokud se v oblasti architektonického působení opomíjí zásadní principy vedoucí ke zdravému a architektonicky čistému navrhování jakéhokoliv prostoru. Práce architekta je závislá a zejména se odvíjí od kvality zadání, osvícení a porozumění investora, ekonomických- dodavatelských vztahů a celkového vlivu okolí a společenských událostí.

Architekti lidem tvrdí, že prostor, ve kterém lidé žijí, je jejich druhou kůží. Čím více se architekt touto tezí zabývá, tím více může přibližovat danou architektonickou artikulaci k přirozenosti a hmatatelnosti života, což je na profesi architekta v rámci pomíjivosti všech vztahů to nejdůležitější.

vybrané realizace:
2009 realizace Josebar, Ústí nad Labem
2008 realizace Vertigo, butik, Brno
2008 realizace DNB, butik, Brno
2007 rekonstrukce bytu, Praha 8
2007 rekonstrukce a přestavba půdního bytu, Praha 4
2007 rekonstrukce bytu, Praha 4
2007 rekonstrukce bytu, Praha 8
2006 realizace DNB, butik, Brno
2006 rekonstrukce a přestavba půdního bytu, Praha 3
2006 rekonstrukce bytu, Praha 8
2006 realizace obchod Storm, Bratislava
2006 rekonstrukce bytu, Praha 4
2004 realizace Visage Factory, Praha 2

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!