Rozmanitost a dech beroucí proměnlivost. Tak lze popsat aktuální dění módního průmyslu. Obchod s oděvy poznamenaly teroristické útoky v Evropě i potíže čínské ekonomiky. Nejsilnější cílová skupina, takzvaní mileniálové, která se narodila na přelomu 80. a 90. let, ženou módní značky v neúprosném tempu. Co není na sociální síti Instagram, pro ně neexistuje. A pokud produkt nedostanou hned, ztrácí o něj zájem.
Cudnost islámu učarovala firmám Nike i H&M. Hidžáby hýbou módním byznysem |
Výrobci se přizpůsobují svému mladému zákazníkovi. Klasický model týdnů módy představující kolekce, jež se dostanou do obchodů až za půl roku, ztrácí na významu. Již teď značky kombinují letní i zimy kolekce, modelky posílají na molo v zimní péřové bundě a kraťasech.
Nerozlišují se ani oblečení podle pohlaví. Umíráček tak zvoní rozdělení na dámské a pánské týdny módy. Výrobci ušetří a zákazník dostane svůj vysněný unisexový oděv.
Rychlé výrobní tempo, politický vývoj i chuť si odpočinout od světového shonu se promítly do módních trendů jara a léta 2018:
Víkend. Volno-časové oblečení, dříve určené jen do kufru na chatu, se promítne i do městské módy. Siluetě vévodí pohodlnost bez pevných fazón a obepínajících střihů. Pohodlí, ale elegantně, říkají návrháři světových módních domů a na mola vysílají modelky v bundách a kalhotách o pár čísel větších.
Pas dosahuje výšek, které měl v 70. letech, sukně spíše zahalují a kapuce by svou velikostí mohla konkurovat padáku. Jednotlivé detaily se ponesou v podobě velkých kapes, kšiltů a batohů s potiskem flory a fauny, zavazování na tkaničky i brzdiček na gumu.
Divočina. Bižuterie, která byla v posledních letech spíše na ústupu, se konečně dostane pozornosti. A spolu s ní i dalším doplňkům. Na výrazu získá obuv v podobě lodiček s koženým jazýčkem na opatku a do botníku se probojují i nazouvací kožené pantofle s plnou špičkou. Šatníkem zamává kulturní rozmanitost přes safari, orient i asijské vlivy. Prostor dostanou kimona s širokými ovinovacími pásy, turbany i praktické ledvinky.
Svět žen. Aby retra a čerpání z minulosti nebylo málo, navrací se i estetika 30. let. Ženy se budou podobat romantickým panenkám a obléknou dívčí siluety. Jednotlivé oděvy budou typické svou naivností, kanýry a detaily v podobě kulatých límečků Petra Pana s dětskou barevností starorůžové a bleděmodré. V regálech se objeví mikro vestičky a čapky připomínající neoblíbenou koupací čepici.
Ohlédnutí. Oděvní značky však nezapomínají ani na zákazníky, které cudnost příliš neláká a vypíchli ty nejkřiklavější kýče 80. a 90. let. Kalhoty budou více než úzké, boty ponesou ostruhy a cvoky, trička zvýrazní nápisy s politickými prohlášeními. Protestovat se bude proti politice Donalda Trumpa, ekologickým katastrofám a feminismus získá na síle. Barevná paleta kontrastuje bílou, černou, křiklavě růžovou i svítivě modrou či červenou.
Šatník už neplníme u Vietnamců. Za módu ale utrácíme míň než Slováci a Rumuni |
Sprint. Oblíbené tepláky budou prohlášeny za elegantní oděv hodný spárováním s lodičkami. Sportovního prvku tkaniček a gumových brzdiček se dočká i krajkové spodní prádlo, které se z intimního oděvu stane veřejným. Nebude se šetřit zipy, kšilty a popruhy na klíče. Batohy se stanou novou kabelkou. Neoprenové obleky potápěčů se stanou malými černými dámského šatníku. Výrazným materiálem bude síťovina a ponožky budou sahat až pod kolena.
Highgrove. Trend pojmenovaný podle sídla prince Charlese, lze přeložit jako „vznešenost na hranici kýče“. Módu z řetězce vymění krejčovské řemeslo s použitím luxusních materiálů jako brokát a kůže. Z typických prvků by se jednomu zatočila hlava - kaskádové sukně, látky s aplikacemi perel a kamenů, volány, mašle, květinové brože a střapce... Jednoduše styl, kterému je věrný i módní dům Chanel.
Trendspottingové agentury zaměřující se na popis budoucích módních trendů vyzdvihují i doplňky, které ovládnou regály obchodů. Objeví se výrazné tašky, pantofle s plnými špičkami, slaměné klobouky podobající se mexickým sombrerům, halenky a šaty s holými rameny nebo bižutérie aplikovaná přímo na oděv v podobě pírek, perel a kamenů. Jaké trendy se však nakonec opravdu prosadí, bude záležet jen na chuti a rozmarech zákazníků.