Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Nádraží jako ze Lhotákových obrazů

Pohled Zdeňka Lukeše

  6:36
Souboru původních železničních objektů na regionální trati do Martinic v Krkonoších hrozí zánik. Pokud nebudou stavby a zařízení nádraží v Martinicích v Krkonoších zapsány do seznamu technických památek, vznikne tu další unifikované nádraží se zámkovou dlažbou a aseptickou čekárnou. Původní budovy budou vyklizeny chátrat a pustnout, až jednoho dne spadnou jako tolik jim podobných.

Jako za Rakouska-Uherska. Nádražní budova v Martinicích je z roku 1871. V popředí vodní jeřáb. foto: SPOLEK PRO ZÁCHRANU NÁDRAŽÍ MARTINICE V KRKONOŠÍCH – JAROSLAV VYDRA

Jako kluk jsem často a rád cestoval vlakem. Dodnes si pamatuji ten typický nádražní odér – vůni dehtu, vyjetého oleje, sazí a levného jídla i pach cigaret a moči ze záchodků…Na jaře mne rodiče posadili v Praze na hlavním nádraží do vagonu a o osm (!) hodin později mne na polorozpadlém svinovském nádraží (tehdy se ovšem jmenovalo Ostrava-Poruba) vyzvedla teta.

Pak jsme pokračovali motorákem do Opavy. Na podzim se v obráceném gardu cesta opakovala. Do cíle jsem dojížděl celý umouněný, neb jsem se za tmy vykláněl z okénka a pozoroval jiskry vyletující z komína parní lokomotivy. Kromě jisker to ovšem byly také saze. Cesta to byla nekonečná, vlak každou chvíli stál a na nádražích vedle něj běhali prodavači piva a párků…

Závory, pumpy, výtopny

Fascinovalo mne vše, co bylo s tratí spojeno: nádražní budovy, perony, kryté přístřešky s nezbytnými pelargoniemi, hradla, výhybky, návěsti, závory, drážní domky, pumpy, staré výtopny a samozřejmě vlaky, lokomotivy nebo drezíny.

K mým nejoblíbenějším dětským knížkám patřily Pohádky o mašinkách od Pavla Naumana s nezapomenutelnými ilustracemi Kamila Lhotáka, který uměl právě železniční atmosféru skvěle vystihnout. A nejen on – později jsem si oblíbil také podmanivé obrazy jeho přítele ze Skupiny 42 Františka Hudečka, který rád maloval ztichlá noční nádraží nebo závory na přejezdu. Navíc jsem vlakovou vášeň sdílel se svým tátou, který postavil v prádelně na dřevěné desce velký model železnice s krajinou vymodelovanou z papírmaše, po níž supěly vláčky východoněmecké firmy Piko.

Myslím, že nejsem v této své zálibě nějakým podivínem, naopak vím, že fascinaci starými vlaky podlehli a podléhají lidé všech generací. Mnozí jsou ochotni ve volném čase opravovat staré lokomotivy a vagony nebo provozovat různé zapadlé trati. Také jízdy historických vlaků jsou velmi oblíbené. Před časem jsem ostatně jednu takovou absolvoval, pozval mne na ni excentrický básník Eugen Brikcius.

Začala na Wilsonově nádraží přípitkem v Presidentském (dříve Císařském) salonku, pak jsme nastoupili dle pokynů Karla Schwarzenberga, pardon, konduktéra v parádní rakousko-uherské uniformě, do historických vagonů tažených parní lokomotivou a popojeli pár set metrů na dnes už neexistující, ale na tu chvíli symbolicky obnovenou zastávku Praha – Královské Vinohrady. Dál jsme už pokračovali po svých. Z této nostalgické vlny těží i oblíbený komiks a film o Aloisi Nebelovi.

Jenže ze všeho výše popsaného už mnoho nezbylo. Tedy… binec podél kolejí nebo zchátralá nádraží a různá skladiště najdeme bez problémů i dnes, ale zmizely parní lokomotivy a vše, co bylo s jejich provozem spojeno. Jízda se zrychlila, vagony jsou díky konkurenci konečně na úrovni, ale změny spojené s budováním různých koridorů často znamenají i konec charakteristických rakouskouherských nádražních budov (a nejen jich – viz kauza havířovského nádraží v bruselském stylu, o níž jsem tu taky před časem psal).

Místo do běžící krajiny se z oken moderních vlakových souprav, která již nelze otevřít, často díváte do protihlukových stěn pokrytých klikyháky graffiti. Jasně, je jiná doba, ale myslím, že ne vše je třeba za každou cenu ničit. Zejména to platí pro různé regionální trati, které by si snad jedinečnou atmosféru mohly udržet.

Legendární lokomotiva Albatros 498.022 z roku 1946 v Martinicích.

Jako na konci 19. století

Stanice Martinice v Krkonoších dodnes to vše jako zázrakem stále má. Několikrát se tu připravovala modernizace, ale vždy byla z nějakého důvodu oddálena, a tak to tu dodnes vypadá tak jako na konci 19. století: nádražní budova je původní (jen s menší, ale stylovou přístavbou), stejně jako vodárenský domek se studnou. Jsou tu ještě staré výhybky, vodní jeřáb, semafory, stavědla a návěsti… A kousek dál dokonce přejezd s dřevěnými závorami na kliku, který jako by vypadl z Hudečkova obrazu.

To vše v dohledné době ovšem zmizí a bude nahrazeno aseptickým typizovaným systémem, který dnes zaplavuje celou republiku: nástupiště s betonovou, tzv. zámkovou dlažbou (se zámkem jakožto budovou nemá ovšem název nic společného, ač si to řada lidí myslí – název jen naznačuje, že se tvárnice do sebe zaklesnou jako mechanismus zámku na klíč), unifikované značení, nový přístřešek s čekárnou atd. Stará budova bude vyklizena, možná nějakou dobu zůstane stát, ale bude rychle chátrat a nakonec zmizí taky. Jistě, dnes jsou jiné požadavky, normy, některé profese nahradily automaty, ani ten výpravčí s červenou čepicí už není potřeba.

Nyní se rozhoduje, zda celý soubor staveb a zařízení bude zapsán jako technická památka, a tím i zachráněn pro nás i příští generace. Za evidenci se přimlouvá i respektovaný odborník prof. Petr Moos, který mj. zdůrazňuje, že tento unikát by měl sloužit i k výukovým účelům. A že „tento skvost bude také přispívat k dobrému jménu provozovatele dráhy“. Tak držme palce, ať se zápis podaří.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!