Oděvní výtvarnice z Teplic je dlouholetou milovnicí cibuláku. Šaty vytvořila původně na výroční ples Českého porcelánu, nyní našly místo na výstavě. „Největší práce je ušít šaty tak, aby splňovaly mou představu. Pak je to už radost,“ řekla. Veškerou práci na šatech dělala Stolařová sama. Symboly jsou na oděvy ručně malované, doplněné flitry a korálky.
Ženy ze Západu už ukázaly vše. Cudná móda se dá nosit i v Česku, říká návrhářka oblékající muslimky |
Vzniklo přesně tolik šatů, kolik je vzorů na cibulákovém dekoru, což je osm. Deváté šaty vzory kombinují. Každé mají jiný střih a něco jiného v popředí. „Historii vzoru jsem dlouho studovala, abych mohla dekory přesně vystihnout. Mají své přesné názvy jako bambus, lotosový květ, broskev, pivoňka, chryzantéma,“ uvedla Stolařová.
Zajímavou historii má samotný vzor cibulák, žádná cibule v něm totiž není. „Je to granátové jablko, které ale tehdy Evropané neznali, ale dekor jim připomínal cibuli,“ zmínila výtvarnice, která vzory namalovala a poté je zdobila. „Všechno sama,“ zdůraznila.
Jako nádobí
Práce na kolekci trvala zhruba měsíc a půl a k šatům si návrhářka za tu dobu vytvořila osobitý vztah. „Nejradši mám šaty, které mají vzor na zádech a kombinují chryzantému a pivoňku. Mají dlouhou vlečku a myšleny byly jako svatební,“ uvedla. Žádné další doplňky podle Stolařové šaty nepotřebují. „Vzor sám o sobě je tak výrazný, že už bych ho s ničím nekombinovala,“ řekla.
Styl je podle Stolařové nadčasový a v šatech lze bez potíží dýchat i tančit. Jejich součástí nejsou žádné kovové konstrukce. „To byl původní nápad, vytvořit šaty, které budou připomínat porcelánové nádobí, ale pak jsem si řekla, že mě asi víc bude těšit dělat dekory než konstruovat hrníčky,“ dodala návrhářka.