Pokud vás zajímá architektura, její experimentálnější stránka a radikální směry 70. let 20. století, určitě znáte francouzský FRAC (Fonds Régional d'Art Contemporain). Organizace založená roku 1982 francouzským ministerstvem kultury, která se snaží podporovat umění a zpřístupňovat ho širokému publiku, se od roku 1991 intenzivně věnuje i architektuře a za několik dní otevře své zbrusu nové centrum v Orléans. A díky umělci Federicu Díazovi na jedné z největších světových událostí nebude chybět ani Česká republika.
FRAC podporuje výzkum a vědecko/technologicko/filosofickou stránku architektury, od roku 1999 organizuje akci s názvem ArchiLab a jeho sbírka architektury (Přes 800 modelů a 15 tisíc kreseb...) se rovná největším světovým centrům v New Yorku nebo Frankfurtu. V roce 2005 se organizace rozhodla, že potřebuje nové centrum, soutěž o rekonstrukci vojenské základny Subsistances militaires vyhráli architekti Jakob + MacFarlane, v roce 2009 byl položen první kámen a u příležitosti 30. narozenin FRACu se za několik málo dní, 14. září 2013 otevírají brány nového centra nazvaného Les Turbulences veřejnosti.
O zálibě v moderních technologiích svědčí už vzhled nové budovy, uvnitř najdete vizionářské návrhy, biomorfní architekturu i revoluční realizace takových jmen, jakými jsou například Alisa Andrasek z anglického studia Biothing, rakouská soma či Američan Marc Fornes. A hned vedle nich oko českého návštěvníka zaujme jméno Federico Díaz.
Vidění neviditelného
Mezinárodně uznávaný český umělec a vysokoškolský pedagog ohromil francouzské kurátory svou prací Resonance, kterou zařadili jak do inaugurační výstavy Naturalizing Architecture, tak do stálé sbírky Les Turbulences. Díaz se v ní opět zabývá materiálovou transformací prostředí, viděním neviditelného, v tomto případě, jak název napovídá, zhmotňováním "rezonancí" kolem nás.
Federico Díaz mluví o vizualizaci kosmického spermatu pomocí softwaru a simulace. "Lidé v Severní Korei se po ulici pohybují jinak, než lidé v Riu de Janeiru nebo v Tokiu. Na náměstích se shromažďují jiným způsobem, podle toho, zda je země svobodná, nebo pod tlakem diktatury. Nevědomě tak tvoříme jakýsi ornament masy, který odráží stav naší společnosti. Úředník v New Yorku půjde po ulici jiným způsobem než v Pchjongjangu. Naše pohyby odráží materiální svět, ale zároveň plujeme v nevědomé membráně jakéhosi informačního pole, které spolu s vesmírem tvoříme. Naše těla se nevědomě chvějí v resonanci a psychologii vesmíru a polí, která není možno vidět, nebo se jich dotknout. Jsme evolučně tvořeni tak, abychom se věcí dotýkali a tvořili tak architekturu na geometrii základního přežití, ale hmota, která nás tvoří, je mnohem obsáhlejší, než vnímáme. Resonanční membrány jsou našim i vesmírným základem. Jako lidé se toto snažíme popisovat v poezii, hudbě, nebo matematickými experimenty, kam patří i algoritmická architektura. Naše tělo, ale i architektura, se bude zákonitě vyvíjet jinak na Antarktidě, pod vlivem rozdílné gravitace na jiné planetě, nebo za války. To jsou úvahy, které rozšiřují perspektivy psychologie vnímání. Existují místa a laboratoře, jako je například FRAC, která dávají prostor těmto úvahám a experimentům v oblasti vědy a umění. Díky za ně. Objekty Resonance jsou jakýmsi skokem ze singularity a mohou být zhmotněním mé představy této chvějivé membrány informačního pole, které nás tvoří, " řekl Díaz, který je zastupován Galerií Zdeněk Sklenář, Lidovkám.cz.
Pomocí softwaru RealFlow a rapid prototyping zaznamenává neviditelné vibrace kolem nás a díky polyamidovým sochám pak tento prostor znovu vytvoří. Slavný teoretik, kurátor a profesor Jeff Kipnis přirovnal Resonance k Matrixu, zaujalo ho, že nehybné vlny nevyznívají, jako by byly ztvárněním zastaveného pohybu, ve skutečnosti ony samy zastavují vše, co je obklopuje.
FRAC mezi vizuální umělce, kteří výrazně ovlivňují současnou experimentální architekturu, zařadil kromě Díaze i Američany Perryho Halla, Caseyho Rease a Mariuse Watze. Jejich práce, společně s výstavou Naturalizing Architecture a jedinečnou sbírkou FRACu, máte možnost shlédnout 14. a 15. září 2013 zdarma, poté vás vstupenka vyjde na 4 eura. Vaší pozornosti by na adrese 88 rue du Colombier neměla uniknout ani zahrada od Mélanie Drevet and Christophe Ponceau nebo místní knihkupectví. Více informací naleznete zde.