Exponáty odhalují život a dílo zakladatele i nejslavnější klientelu této ikonické značky, její sílu mezi závodními auty i současné technické inovace.
Tato ambiciózní expozice, první mimo Museo Ferrari v Maranellu, představuje počáteční designové modely, kresby a osobní dokumenty, stejně jako některé z nejslavnějších automobilů. K vidění jsou modely v hodnotě 140 milionů liber včetně těch, na nichž jezdil legendární závodník Peter Collins nebo Stirling Moss. Společně tyto artefakty a originální dokumenty poskytují nebývalou studii automobilového designu.
Jiní vyráběli malá auta, ale Enzo Ferrari měl větší ambice
Zatímco jiné automobilky v poválečném prostředí skromnosti a úspornosti vyráběly malá vozidla a skútry, Enzo Ferrari se rozhodl se svým malým odhodlaným týmem vytvořit špičkový výkonný automobil. Úvodní část výstavy přibližuje tento příběh – neústupnou touhu vytvořit perfektní stroj pro závodění i pro běžný provoz. Mezi klíčovými exponáty jsou nejen originální fotografie a kresby, ale i přesná replika vůbec prvního vozu Ferrari 125 S – s ručně psanými dokumenty od samotného Enza Ferrari. Zajímavé je, že se závodní verzí vozu Ferrari 125 F1 vyhrál anglický pilot Peter Whitehead Velkou cenu Československa v roce 1949 na Masarykově okruhu v Brně.
Design MuseumDesign Museum v Londýně je přední světové muzeum věnované architektuře a designu. Jeho sbírka zahrnuje všechny oblasti designu, včetně módy, produktového a grafického designu. Od svého otevření v roce 1989 uspořádalo muzeum více než 100 výstav, přivítalo přes 5 milionů návštěvníků a předvedlo díla nejslavnějších světových designérů a architektů, jako jsou Paul Smith, Zaha Hadid, Jonathan Ive, Miuccia Prada, Frank Gehry, Eileen Grey nebo Dieter Rams. V listopadu 2016 se muzeum designu přestěhovalo do Kensingtonu v západním Londýně do budovy z 60. let rekonstruované architekty OMA (Rem Koolhaas). Další přední architektonický návrhář John Pawson přeměnil interiér této modernistické budovy. V prvním roce na svém novém působišti přivítalo muzeum rekordních 780 tisíc návštěvníků. |
Výstava nabízí návštěvníkům zákulisní pohled na tajemný svět automobilového designu. Originální ručně kreslené náčrty vedle moderních modelů pro větrné tunely testující areodynamiku, hliněné modely i krásně tvarované staré dřevěné modely představují přehled o výrobním procesu a vztahu mezi formou a funkcí. Výstava mapuje rozmanité techniky používané v historii Ferrari a ukazuje, jak jsou kresby převáděny sochařskými technikami do finální podoby auta. K vidění je například originální ručně vytvořený model 1:1 k vozu J50. Limitovaná edice J50 byla vyrobena v sérii pouhých 10 vozů exkluzivně pro Japonsko u příležitosti 50. výročí přítomnosti značky na tamním trhu.
Slavná klientela
Výstava se také zaměřuje na mimořádné osobnosti – klientelu značky Ferrari. Právě tito nároční zákazníci pomohli proslavit Ferrari jako značku, kterou dodnes známe. Poznámky od Milesa Davise jsou zde k vidění vedle archivních snímků slavných klientů s jejich auty, jakými byli například Clint Eastwood, Sammy Davis Jr, Brigitte Bardot, Peter Sellers nebo Mick Jagger. Centrálním exponátem je na výstavě model 250 GT Cabriolet (1957), který patří jednomu z nejslavnějších britských závodních jezdců všech dob - Peteru Collinsovi.
Tento model byl prvním Ferrari, který měl diskové brzdy vyvinuté ve společnosti British Dunlop a sám Collins přesvědčil konstruktéry Ferrari, aby je použili. Dalšími automobily v této sekci jsou například F40 (1988) patřící bubeníkovi skupiny Pink Floyd Nicku Masonovi a 166 MM (1950), který řídil Gianni Agnelli, majitel Fiatu.
Formule 1 a LaFerrari Aperta Gordona
Je to ale především Formule 1, která zůstává symbolem Ferrari od počátku do současnosti. Výstava ukazuje jak dosud nezveřejněné dokumenty z historie závodního týmu, tak třeba i přilby a závodní obleky, které nosili slavní závodníci stáje jako Alberto Ascari, Mike Hawthorn, Michael Schumacher a Kimi Räikkönen. Vývoj závodního automobilového designu zde představuje Ferrari 500 F2 (1952), který Alberto Ascari dovedl k vítězství na šampionátu F1 v letech 1952 a 1953 a Ferrari F1-2000 (2000), vítězné auto řízené Michaelem Schumacherem.
Výstava vrcholí dnešním pohledem na Ferrari. LaFerrari Aperta je technologicky nejpokročilejším vozem, který představuje pokračující inovace a rozvoj společnosti. Toto hybridní vozidlo, jedno z nejdražších v historii (8,3 milionu EUR), je doprovázeno koncepčními náčrty s detailním pohledem na motor. Jedním z majitelů tohoto výjimečného vozu je slavný šéfkuchař, který svůj model pro tuto výstavu zapůjčil.
Kdo by nechtěl vlastnit Ferrari...
K tomu se přiznal i zakladatel Design Musea Sir Terence Conran: „Myslím, že mluvím jménem milionů ambiciózních lidí všech věkových kategorií, že jsme měli v určitém okamžiku sny o vlastnictví Ferrari. Samotná značka se stala celosvětovým symbolem designového úspěchu, ať už se jedná o jejich silniční modely nebo automobily Grand Prix. Příběh Ferrari je opravdu jedním z velkých dobrodružných příběhů průmyslového věku. Tato výstava je vzácnou příležitostí nahlédnout do zákulisí a zažít dynamiku mezi inženýrstvím, výrobou a designem s přísadu Ferrari. Je to magická přísada a já stále toužím vlastnit Ferrari.“
Výstava, jejímiž kurátory jsou Andrew Nahum a Gemma Curtin a na jejíž instalaci se podílela agentura Pentagram a také slavná designérka Patricia Urquiola, potrvá v Design Museu do 15. dubna příštího roku.