Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pod kůží Ferrari. Výstava značky v londýnském muzeu připomíná 70 let automobilky

Design

  6:42
Velká výstava s názvem Ferrari: Under the Skin odkrývá historii a design této legendární automobilky. Oslavuje 70 let od uvedení prvního auta na trh v roce 1947 a nabízí unikátní vhled do magického světa Ferrari. K vidění jsou vzácné kousky ze soukromých kolekcí včetně nákresů a přesné repliky prvního Ferrari, vítězné auto F1, na kterém jezdil Michael Schumacher, nejnovější a nejdražší model hybridního Ferrari, ale také například řidičský průkaz samotného Enza Ferrari.

Nákresy F150 foto:  archív Ferrari

Exponáty odhalují život a dílo zakladatele i nejslavnější klientelu této ikonické značky, její sílu mezi závodními auty i současné technické inovace.

Tato ambiciózní expozice, první mimo Museo Ferrari v Maranellu, představuje počáteční designové modely, kresby a osobní dokumenty, stejně jako některé z nejslavnějších automobilů. K vidění jsou modely v hodnotě 140 milionů liber včetně těch, na nichž jezdil legendární závodník Peter Collins nebo Stirling Moss. Společně tyto artefakty a originální dokumenty poskytují nebývalou studii automobilového designu.

F1 2007 – auto řídil pilot Raikkonen
Hliněné modely i krásně tvarované staré dřevěné modely představují přehled o...

Jiní vyráběli malá auta, ale Enzo Ferrari měl větší ambice

Zatímco jiné automobilky v poválečném prostředí skromnosti a úspornosti vyráběly malá vozidla a skútry, Enzo Ferrari se rozhodl se svým malým odhodlaným týmem vytvořit špičkový výkonný automobil. Úvodní část výstavy přibližuje tento příběh – neústupnou touhu vytvořit perfektní stroj pro závodění i pro běžný provoz. Mezi klíčovými exponáty jsou nejen originální fotografie a kresby, ale i přesná replika vůbec prvního vozu Ferrari 125 S – s ručně psanými dokumenty od samotného Enza Ferrari. Zajímavé je, že se závodní verzí vozu Ferrari 125 F1 vyhrál anglický pilot Peter Whitehead Velkou cenu Československa v roce 1949 na Masarykově okruhu v Brně.

Design Museum

Design Museum v Londýně je přední světové muzeum věnované architektuře a designu. Jeho sbírka zahrnuje všechny oblasti designu, včetně módy, produktového a grafického designu. Od svého otevření v roce 1989 uspořádalo muzeum více než 100 výstav, přivítalo přes 5 milionů návštěvníků a předvedlo díla nejslavnějších světových designérů a architektů, jako jsou Paul Smith, Zaha Hadid, Jonathan Ive, Miuccia Prada, Frank Gehry, Eileen Grey nebo Dieter Rams. V listopadu 2016 se muzeum designu přestěhovalo do Kensingtonu v západním Londýně do budovy z 60. let rekonstruované architekty OMA (Rem Koolhaas). Další přední architektonický návrhář John Pawson přeměnil interiér této modernistické budovy. V prvním roce na svém novém působišti přivítalo muzeum rekordních 780 tisíc návštěvníků.

Výstava nabízí návštěvníkům zákulisní pohled na tajemný svět automobilového designu. Originální ručně kreslené náčrty vedle moderních modelů pro větrné tunely testující areodynamiku, hliněné modely i krásně tvarované staré dřevěné modely představují přehled o výrobním procesu a vztahu mezi formou a funkcí. Výstava mapuje rozmanité techniky používané v historii Ferrari a ukazuje, jak jsou kresby převáděny sochařskými technikami do finální podoby auta. K vidění je například originální ručně vytvořený model 1:1 k vozu J50. Limitovaná edice J50 byla vyrobena v sérii pouhých 10 vozů exkluzivně pro Japonsko u příležitosti 50. výročí přítomnosti značky na tamním trhu.

Slavná klientela

Výstava se také zaměřuje na mimořádné osobnosti – klientelu značky Ferrari. Právě tito nároční zákazníci pomohli proslavit Ferrari jako značku, kterou dodnes známe. Poznámky od Milesa Davise jsou zde k vidění vedle archivních snímků slavných klientů s jejich auty, jakými byli například Clint Eastwood, Sammy Davis Jr, Brigitte Bardot, Peter Sellers nebo Mick Jagger. Centrálním exponátem je na výstavě model 250 GT Cabriolet (1957), který patří jednomu z nejslavnějších britských závodních jezdců všech dob - Peteru Collinsovi. 

Tento model byl prvním Ferrari, který měl diskové brzdy vyvinuté ve společnosti British Dunlop a sám Collins přesvědčil konstruktéry Ferrari, aby je použili. Dalšími automobily v této sekci jsou například F40 (1988) patřící bubeníkovi skupiny Pink Floyd Nicku Masonovi a 166 MM (1950), který řídil Gianni Agnelli, majitel Fiatu.

Formule 1 a LaFerrari Aperta Gordona

Je to ale především Formule 1, která zůstává symbolem Ferrari od počátku do současnosti. Výstava ukazuje jak dosud nezveřejněné dokumenty z historie závodního týmu, tak třeba i přilby a závodní obleky, které nosili slavní závodníci stáje jako Alberto Ascari, Mike Hawthorn, Michael Schumacher a Kimi Räikkönen. Vývoj závodního automobilového designu zde představuje Ferrari 500 F2 (1952), který Alberto Ascari dovedl k vítězství na šampionátu F1 v letech 1952 a 1953 a Ferrari F1-2000 (2000), vítězné auto řízené Michaelem Schumacherem.

Enzo Ferrari na italské GP v Monze, 1961

Výstava vrcholí dnešním pohledem na Ferrari. LaFerrari Aperta je technologicky nejpokročilejším vozem, který představuje pokračující inovace a rozvoj společnosti. Toto hybridní vozidlo, jedno z nejdražších v historii (8,3 milionu EUR), je doprovázeno koncepčními náčrty s detailním pohledem na motor. Jedním z majitelů tohoto výjimečného vozu je slavný šéfkuchař, který svůj model pro tuto výstavu zapůjčil.

Kdo by nechtěl vlastnit Ferrari...

K tomu se přiznal i zakladatel Design Musea Sir Terence Conran: „Myslím, že mluvím jménem milionů ambiciózních lidí všech věkových kategorií, že jsme měli v určitém okamžiku sny o vlastnictví Ferrari. Samotná značka se stala celosvětovým symbolem designového úspěchu, ať už se jedná o jejich silniční modely nebo automobily Grand Prix. Příběh Ferrari je opravdu jedním z velkých dobrodružných příběhů průmyslového věku. Tato výstava je vzácnou příležitostí nahlédnout do zákulisí a zažít dynamiku mezi inženýrstvím, výrobou a designem s přísadu Ferrari. Je to magická přísada a já stále toužím vlastnit Ferrari.“

Výstava, jejímiž kurátory jsou Andrew Nahum a Gemma Curtin a na jejíž instalaci se podílela agentura Pentagram a také slavná designérka Patricia Urquiola, potrvá v Design Museu do 15. dubna příštího roku.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!