Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Příběh Thermalu: Věra Machoninová byla Věrou Chytilovou architektury

Design

  7:19
„To, co je Věra Chytilová ve filmu, je Věra Machoninová v architektuře,“ prohlásila vnučka významné české architektky Marie Kordovská. Právě k Hotelu Thermal, který v brutalistním stylu navrhla Věra Machoniová společně se svým manželem, se poslední dva roky významně obrací pozornost. Již loni se návštěvníci festivalu mohli podrobněji seznámit s architekturou budovy, která je pomyslným srdcem filmového festivalu.

Hotel Thermal v Karlových Varech. foto: Václav Šlauf, MAFRA

Budova, jejíž stavba trvala téměř celou jednu dekádu, (pracovalo se na ni od konce šedesátých do poloviny sedmdesátých let), vzbuzuje mezi veřejností i odborníky rozporuplné reakce. Z iniciativy vnuků Machoninových vznikl projekt Respekt madam, který chce blíže představit dílo známé architektky s doplnit jej dobový kontext.

Jak na diskuzi upozornil odborník na architekturu Rostislav Švácha: „Brutalismus není líbivý styl.“ Přesto však upozornil, že právě v šedesátých letech česká architektura dohnala svým moderním pojetím vývoj ve světě. „To, co Machoninovi a další navrhli, sledovalo světové architektonické trendy,“ říká Švácha.

Buldozerová epocha

Podoba hotelu Thermal, který byl navržen právě pro účely pořádání Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, vzešla z architektonické soutěže z roku 1964. Původně v té lokalitě byla i škola a celá menší čtvrť z 19. století, která celá padla a ustoupila projektu hotelu. Jak odborníci upozorňují, podobný přístup byl běžný v celé Evropě. „V 60. letech to nebylo nic výjimečného, byla to takzvaná epocha buldozerového urbanismu. Architektury 19. století si tehdy nikdo nevážil,“ upozornil Švácha, který rovněž pracuje jako památkář.

Věra Machoninová s manželem navrhla kromě hotelu Thermal například i budovu československé ambasády v Berlíně, pražské obchodní domy DBK či Kotvu, navíc navrhovala i soukromé bydlení, jako například vilu pro Otomara Krejču či Věru Chytilovou. Pro poslední zmiňovnaou nakonec z projektu sešlo. „Ta dvě ega nebyla absolutně schopna se dohodnout,“ prohlásila na diskuzi Marie Kordovská, vnučka Věry Machoninové.

Karlovy Vary se připravují na letošní 51. ročník mezinárodního filmového...
Karlovy Vary se připravují na letošní 51. ročník mezinárodního filmového...

Na diskuzi rovněž zaznělo, že dříve nebylo výjimkou, že rozsáhlé projekty stejně jako v případě hotelu Thermal, spolupracovali architekti s designéry. V interiéru se tak mohl objevit nábytek a řešení doplňků atypických a dělaných na míru. Dalším faktem spojených s výzdobou staveb je například i to, že před rokem 1989 byla část rozpočtu v rozsahu jednoho až čtyř procent věnována na výzdobu, ať už na sochy, plastiky vnější či vnitřní, nebo na nákup umění do interiéru.

Ambivalentní postoj k poválečné architektuře

Švácha rovněž upozornil, že vnímání hotelu Thermal bylo v průběhu času značně proměnlivé. Z velké části to má na svědomí i to, že Machoninovi nemohli v sedmdesátých letech dále pracovat a jejich dílo tak postupně upadlo v zapomnění. Naopak s devadesátými lety se znovu o jejich stavbách začalo více hovořit. Nejčastější reakce však byly pejorativního charakteru, teprve později doznala budova jistého uznání a ocenění.

Nejinak je tomu doposud. Přestože budovu vlastní Ministerstvo financí ČR, v posledních letech chtělo hotel prodat. Ukončen byl například provoz bazénu, který měl být prodán zvlášť a jako první část celého zařízení. Nakonec se od těchto plánů upustilo a aktuálně by hotel měl projít rekonstrukcí. Rovněž se zvažuje o zápisu na seznam památkově chráněných objektů.

Švácha při této příležitosti upozornil, že s památkovou ochranou je situace náročnější. Architektonicky významné budovy druhé poloviny 20. století, jsou ve složitější situaci než stavby z první poloviny století. Podle jeho slov je v Praze takto chráněných budov poválečné architektury jen 11, ale podle jeho odhadu by jich mělo být až pět desítek.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...