Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

První kabelku ušila na mateřské, teď jí vydělávají milióny

Design

  8:17
Firma Dara bags vyrábějící ručně šité kabelky letos očekává obrat přesahující 20 milionů korun. Každoročně roste o 25 až 30 procent a s rozšiřováním výroby přibývá i jejich zaměstnanců, nyní v ní pracuje 30 lidí. Před sedmi lety přitom její zakladatelka Darina Ermisová, která se letos stala Živnostnicí roku Moravskoslezského kraje, začínala v Ostravě šitím jednotlivých kusů v bytě na kufříkovém stroji.

Majitelka firmy Dara bags Darina Ermisová, která se letos se stala Živnostnicí roku v Moravskoslezském kraji, ukazuje svou první vyrobenou kabelkou. Ve své firmě, která vznikla v roce 2008 v Ostravě, vyrábí originální ručně šité kabelky, peněženky, psaníčka, pánské brašny a další doplňkový sortiment. foto: ČTK

„Všechno vzniklo neplánovaně a bez nějakých půjček. První tašku jsem ušila, když jsem byla na rizikovém těhotenství, a vzala jsem ji na oslavu kamarádek. Kabelka se líbila, takže chtěly taky stejnou,“ říká Ermisová. Když začala kabelky nabízet na prodejním portálu, setkala se s obrovským zájem. Všechny vydělané peníze investovala do nákupu materiálu, pak zaměstnala první lidi a pořídila si průmyslové stroje.

Obchodního ducha měla: před mateřskou pracovala jako manažerka velkého obchodního řetězce a ještě předtím dělala oblastní manažerku sítě obchodů s erotickými pomůckami, na tu se vypracovala od prodavačky. „Ta práce mi strašně moc dala, protože prodat erotickou pomůcku je složité. S kabelkami je to jednodušší, ženy se nemusí nutit, nestydí se,“ říká.

Střižna koženky ve firmě Dara bags
Střižna koženky ve firmě Dara bags

Vystudovala maturitní obor oděvní návrhářství a všechny kabelky navrhuje sama. „Snažím se, aby ta výroba kabelek byla, jako bychom šili luxusní kabát. Všechno je začištěné i z rubu, pěkné, používáme hezké lesklé podšívky, hodně kapsiček, takže ta výroba je složitá,“ říká Ermisová.

Některé postupy jsou jejím vlastním vynálezem: například dutinky, které jsou kolem některých kabelek. „Hodně výrobců používá kupovanou gumovanou dutinku, která vypadá jako plast. My si tu dutinku vyrábíme sami. Přišla jsem na ideální způsob, koupím podprsenkovou kostici, tu obtáhneme do koženky a pak ji všijeme do kabelky. Trvalo dlouho, než jsem na to přišla. Je pružná, decentní,“ popisuje.

Její výrobky se často stávají objektem kopírování. „Oni ty kabelky určitě i rozpárávají. Třeba první střih Dariana už má miliony kopií. Tehdy mě to mrzelo, ale teď už to neřeším. Vždycky mě to někam posune. Snažím se třeba udělat lepší reklamu, nový střih,“ říká Ermisová.

Detail kabelky s logem firmy Dara bags

Ačkoliv i novější návrhy jsou úspěšné, první kabelka Dariana zůstává stále nejoblíbenější. „Vymyslela jsem před sedmi lety kombinaci koženky, látky a barev. To v té době nebylo a lidem se to zalíbilo. Na tu dobu to byla šílená barevná kombinace,“ říká podnikatelka.

Tvrdí, že módními trendy se neinspiruje, protože na zájmu jejich zákaznic se nijak neprojevují. „Vytvářím si to sama podle potřeby. Potřebuji tašku, do které si dám cvičení, tak si udělám tašku na cvičení, ale aby to nebyla klasická krosna velká, ale aby byla elegantnější,“ vysvětluje Ermisová. Návrhy tak podle ní vznikají z potřeb kamarádek i přání zákaznic.

Prodá se více větších tašek než menších, protože lidé u sebe nosí hodně věcí. „Ani se nesnažím hledat, jaká barva je zrovna módní, protože vím, že u nás by to módní nebylo. Takže nakupuju látky podle toho, jak se mi líbí, a neřeším, jestli je zima nebo léto. Samozřejmě na zimu uděláme více černých tašek, protože lidi v zimě nosí více černou, ale prodávají se i barevné. Ty trendy jsou trošku jiné než s oblečením,“ říká.

Látky většinou dováží ze zahraničí, ale má i svou grafičku, která vyrábí návrhy na míru. „Látku si potom tady v Česku nechám natisknout, takže máme i vlastní designové látky,“ říká Ermisová. Teď chystá nový projekt: vzor kabelky si bude moci navrhnout samotná zákaznice. „My jí pošleme látku, ona si ji vyšije, nakreslí nebo potiskne a my jí následně z toho ušijeme tašku,“ popisuje.

Firma prodá denně okolo stovky výrobků, nejen kabelek, ale také klíčenky, peněženky, obaly na telefony, kosmetické taštičky, různé obaly na karty a slevové kartičky či pánské brašny. Má také i dva vlastní parfémy.

Střižna koženky ve firmě Dara bags

Zájemci si mohou výrobky koupit přímo ve firmě, kde funguje jakýsi show room, v kamenné prodejně v Praze i u některých prodejců kabelek. Hlavní je ale internetový prodej, u nějž Ermisová vyzdvihuje on-line komunikaci se zákaznicemi. „Máme slečnu, která sedí celý den na chatu a komunikuje se zákazníky, radí jim. Díky tomu se nám okamžitě zvedl prodej,“ říká.

Její zákaznice prý mají od 13 do 70 let. „Když jsme začaly, naše zákaznice byly ženy kolem 25. roku, takové nezávislé. Teď máme i zákaznice, které mají 70 a chodí pravidelně pro kabelky. Takže se to snažíme zacílit na všechny věkové kategorie. Ale nejprodávanější podle statistik na internetu máme věk 25 až 34 let,“ říká Ermisová.

Ke třem desítkám zaměstnanců, mezi nimiž jsou pouze dva muži, přibírá firma podle potřeby až deset brigádníků. Jak se podnik rozšiřuje, švadleny nabírá prakticky pořád. Na Ostravsku už je ale potenciálních zaměstnankyň nedostatek. „Po zrušení oděvních podniků si během 15 let paní už našly práci jinde a holky, které teď vystudují školu, neumí vůbec nic, takže nám došli lidi. Dojíždí k nám třeba paní až z Prostějova,“ říká Ermisová.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor: