Pro návštěvníky bude přístupná od pátku do 31. října. Rodák z Jablonce nad Nisou, sklářského kraje, říká, že se výstavou vrací k volné tvorbě.
Sklo pro každý den
Rozpětí Pleslovy tvůrčí činnosti zahrnuje produktový design pro „všední den“ i exkluzivní kusy dekorativního skla. Je autorem návrhů sériově vyráběných sklenic různých nápojů. Zabývá se dotvářením designu interiérů originálními skleněnými objekty nebo svítidly, ale i navrhováním kolekcí bižuterie. Navíc se věnuje vlastní umělecké tvorbě, například používá unikátní uranové sklo s efektními fluorescenčními vlastnostmi.
Expozice v Belvederu má dvě části. Ta v přízemí je věnována intimnější poloze Pleslovy tvorby. Jsou tu instalovány nové tavené plastiky, v nichž se autor vrací ke svým sochařským začátkům. „Chtěl jsem být sochařem, byla to pro mě asi ta ideální představa spojení těla a ducha. Fascinovala mě ta aktivní fyzická práce. To, že jsem se stal designérem, byla spíše náhoda,“ řekl Plesl.
„Design mám hodně rád, ale tím, že dnes opět směřuji více k volnému umění, tak si pořád uchovávám při životě ten můj odvěký sen být osobitým umělcem,“ dodal.
V prvním patře letohrádku výtvarník připravil svou retrospektivu. Plastiky a design se v ní prolínají s průmyslově vyráběnými produkty, vytvářejí koláž vlivů a souvislostí a ukazují rozmanitost Pleslovy tvorby. V jednom sále tak divák najde vedle sebe džbánek Pilsner Urquell, sklenice pro Staropramen a Budějovický Budvar, sklenici Cleveland oceněnou cenou Red Dot či ikonické vázy Uovo nebo designy pro Moser a nejstarší světovou sklárnu Barovier & Toso.
Král a Královna
V roce 2011 byl za lustr Uovo pro značku Lasvit a sklenice pro Moser vyhodnocen nejlepším designérem roku v rámci národní soutěže Czech Grand Design, je držitelem i mnoha dalších ocenění. Od roku 2008 vede Ateliér skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Instalace v letohrádku vrcholí monumentální historizující postelí se zavěšenými lustry Král a Královna vytvořenými pro značku Preciosa a symbolizujícími mužský a ženský princip. „Plesl pracuje se sklem jako sochař tesá do kamene a malíř pokládá vrstvy barev na plátno, používá jak čistě formální výtvarné postupy, tak i širší společenské a historické souvislosti, a vytváří svět, kde konfrontuje své sny s podstatou a nedokonalostí současného světa,“ řekl k Pleslově tvorbě Adam Štěch, kurátor výstavy.