„Chtěli jsme vytvořit speciální trofej, která bude pro sportovce významná a pro lidi bude na první pohled rozpoznatelná,“ říká designér ŠKODA AUTO Petr Olah. Proto designéři zvolili vertikální tvar trofeje, který jí dodává na důležitosti. I samotný tvar trofeje odkazuje na nejslavnější cyklistický závod.
„Ve spodní části je trofej relativně široká, asi tak, jako je široké závodní pole po startu. Následně se profiluje ve střední části a zužuje se, stejně jako se v závodě postupně profilují favorité. Její nejvyšší bod pak představuje vítěze,“ dodává Olah. Tvar je mimo jiné inspirovaný dynamickými ostře řezanými liniemi automobilů Škoda, které se do trofeje snaží designéři přenést.
„Křivky připomínají křídla ptáků v letu a symbolizují svobodu a rychlost, kterou závodníci při Tour de France mají,“ uvedl Olah. Designéři při výrobě pracují každý rok s různými technikami zpracování skla, aby každá trofej byla originál. Letos se při výrobě inspirovali českým kubismem, jehož stopy v podobě ostrých hran a linií jsou patrné i v designu jejich aut.
Trofeje se již sedmým rokem tradičně vyrábí z českého křišťálu. Ten v roce 2011 zvolili designéři hned z několika důvodů. „Trofeje reprezentují něco, co je pro Českou republiku a Škodu typické. Mohly být vyrobeny z jakéhokoliv materiálu, my jsme však zvolili český křišťál, který je po světě proslulý a je známý svou kvalitou,“ říká designér Olah.
Trofej je 60 cm vysoká a váží 4 kilogramy. Pro Tour de France je zhotovila česká firma Lasvit, která má na svém kontě například světelné instalace v dubajském metru, výzdobu Českého domu na olympijských hrách v Londýně či sošky Českého lva. Trofeje pro vítěze cyklistického závodu Tour de France dodával Lasvit již v letech 2011, 2012, 2013 a 2016.