„Lze říci, že všichni studenti našli zalíbení ve staré tramvaji T3 z 60. let, která dle jejich slov do Prahy patří. Stávající nové byť nízkopodlažní tramvaje se jim nelíbí exteriérem a shledali i interiér jako horší, ačkoli je řešila známá designerská studia,“ hodnotí přístup studentů k úkolu asistent ateliéru Průmyslového designu Vlastimil Bartas. Důkazem je, že u všech návrhů bylo přehodnoceno vnitřní uspořádání sedadel.
Právě návrh pražské tramvaje byly semestrálním úkolem jednoho z ateliérů na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. I když tramvaje jsou všem denně na očích a jezdí jimi většina Pražanů, není jim věnována patřičná pozornost. Důkazem mohou být i kritiky na profesionální zpracování tramvají, které jsou již delší dobu v provozu.
Studenti se tak museli vypořádat nejen s řadou konstrukčních podmínek – respektování existujících podvozků, výhledové úhly pro řidiče, zohlednit komfort i pro tělesně znevýhodněné cestující a další technická a provozní omezení, ale i názory a potřebami cestujících. Mimo to měl návrh respektovat a reflektovat místo svého provozu – Hlavní město Prahu.
Čtěte také: Kontroverzní krása, 10 let jezdí Prahou tramvaje od Porsche |
„Studenti dostali za úkol vytvořit design tramvaje s ohledem na atmosféru hlavního města, jeho historii i způsob dopravy v Praze. Součástí zadání byly také ergonomické studie sedadel,“ přibližuje téma vedoucí ateliéru Průmyslového designu Ivan Dlabač.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |