Brány automobilky Škoda Auto opustilo během její 120leté historie přes 17 milionů vozů. Letos 10. května uplynulo 90 let od chvíle, kdy první exemplář luxusní limuzíny Škoda - Hispano Suiza převzal československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Předmětem sběratelského zájmu může být podle Herverta jakákoliv starší Škoda a záleží na pohnutkách, které k pořízení veterána vedou. „Někdo se rozhodne jezdit stejným autem, jako měl jeho otec nebo děda, a pořídí si třeba oblíbenou stovku nebo MBéčko. Jiný se zaměřuje na vzácnější kusy, u kterých více roste jejich hodnota,“ dodal.
Obecně nejvyšší ceny dosahují první vozy Laurin&Klement, dále prototypy a pak také závodní škodovky, které se vyráběly v malých sériích. Vedle těchto unikátů patří mezi nejoblíbenější kupé Škoda 110R, které se vyrábělo po celá 70. léta minulého století. Zájem o tento model ale zvyšuje jeho cenu. Zatímco před zhruba čtyřmi roky šlo stodesítku sehnat za 15 000 korun, v současnosti se ani vraky neprodávají pod 50 000 Kč. Podobný růst cen zaznamenala i přestavba modelu Favorit na kabriolet společností Metalex podle návrhu designéra Václava Krále. Z ceny kolem 100 000 se vyšplhala na současných přibližně 350 000 korun.
Každý zájemce o pořízení staré škodovky v původním stavu by měl počítat s náklady na následnou renovaci. Ta může několikanásobně přesáhnout pořizovací cenu. Na pořádnou renovaci vozu by si měl zájemce připravit nejméně 300 000, ale spíše půl milionu korun. Stále se zvyšují i ceny náhradních dílů na burzách nebo aukčních portálech.
„Zajímavé je, že si lidé nechávají renovovat i sériová auta, jejichž cena na trhu ani zdaleka nedosahuje výši renovačních nákladů. Ale trh veteránů stále roste. Navíc těch aut bude ubývat, protože neudržované a nerenovované kusy se prostě časem rozpadnou,“ podotkl Hervert.
Majitelů veteránů Škoda jsou v tuzemsku tisíce, sběratelů pak řádově desítky. Samotná Škoda Auto se vedle spravování své muzejní sbírky zaměřuje na nasazování historických vozů na vybrané veteránské závody. Sběratelům pomáhá především umožněním přístupu k dokumentaci k jednotlivým typům.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |