Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Trafostanice v Jihlavě dostala nový vzhled. Díky legendě street artu

USA

  6:40
JIHLAVA - Trafostanice v Březinově ulici na jihlavském sídlišti radikálně změnila svoji podobu. Nový vzhled jí vdechl jeden z nejlepších graffiti autorů v Česku Jan Kaláb neboli Point. Pro svou nejnovější práci zvolil nejrůznější barvy a geometrické tvary.

Trafostanice v Jihlavě změnila radikálně svůj vzhled. foto: E.ON

Myšlenku aplikovat na trafostanici kvalitní „pouliční“ umění vyvolala vzpomínka na skvělou mezinárodní výstavu Městem posedlí, která proběhla před třemi lety v Galerii hlavního města Prahy, kde byly práce takových autorů k vidění. 

„Obrátil jsem se proto na historika umění a kurátora této výstavy Radka Wohlmutha, který se v prostředí graffiti scény dlouhodobě pohybuje, a po několika intenzivních schůzkách vznikl životaschopný návrh, jehož výsledky můžete vidět tady v Jihlavě. 

Takhle původně trafostanice v Jihlavě vypadala.

Samozřejmě nebylo jednoduché najít průnik dvou odlišných světů – na jedné straně velkého energetického koncernu s řadou pravidel, a na druhé zástupců komunity svobodomyslných individualit s nálepkou nezávislosti a rebelie. Radek Wohlmuth na základě našich jednání oslovil legendu českého graffiti Jana Kalába, vystupujícího pod přezdívkou Point, a jsem moc rád, že on se spoluprací souhlasil,“ uvedl Karel Štěpán ze společnosti E.ON, která trafostanici vlastní.

Z původní omšelé stanice se stala designově zajímavá práce.

Jan Kaláb neboli Point vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. „Je to bez nadsázky jedna z klíčových osobností současného graffiti, která se už dnes nesmazatelně zapsala do jeho historie. Úspěšně vystavoval třeba v Argentině, Německu nebo Spojených státech. Pro trafostanici v Jihlavě vytvořil speciální kompozici, kterou nazval Geometric Camouflage,“ říká historik Radek Wohlmuth. 

Proč lidi zajímá až vyzdobené metro? Ptá se umělec Pasta Oner

Kompozice nejenže vychází z umělcovy volné tvorby, ale zároveň přímo reaguje na konkrétní prostředí jihlavského sídliště. Stručně řečeno jde o geometrickou abstrakci z pronikajících se čtverců, obdélníků a kruhů, která rozvádí pravoúhlou hmotu stavby a relativizuje její vnímání. 

„Charakteristickou součástí Pointovy práce v Jihlavě jsou výrazné barvy, které ostře kontrastují s běžnou realitou na panelových sídlištích, stejně jako překvapivá optická hra s prostorem,“ popisuje stručně Radek Wohlmuth Pointovu kreaci.

Autor: