Myšlenku aplikovat na trafostanici kvalitní „pouliční“ umění vyvolala vzpomínka na skvělou mezinárodní výstavu Městem posedlí, která proběhla před třemi lety v Galerii hlavního města Prahy, kde byly práce takových autorů k vidění.
„Obrátil jsem se proto na historika umění a kurátora této výstavy Radka Wohlmutha, který se v prostředí graffiti scény dlouhodobě pohybuje, a po několika intenzivních schůzkách vznikl životaschopný návrh, jehož výsledky můžete vidět tady v Jihlavě.
Samozřejmě nebylo jednoduché najít průnik dvou odlišných světů – na jedné straně velkého energetického koncernu s řadou pravidel, a na druhé zástupců komunity svobodomyslných individualit s nálepkou nezávislosti a rebelie. Radek Wohlmuth na základě našich jednání oslovil legendu českého graffiti Jana Kalába, vystupujícího pod přezdívkou Point, a jsem moc rád, že on se spoluprací souhlasil,“ uvedl Karel Štěpán ze společnosti E.ON, která trafostanici vlastní.
Jan Kaláb neboli Point vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. „Je to bez nadsázky jedna z klíčových osobností současného graffiti, která se už dnes nesmazatelně zapsala do jeho historie. Úspěšně vystavoval třeba v Argentině, Německu nebo Spojených státech. Pro trafostanici v Jihlavě vytvořil speciální kompozici, kterou nazval Geometric Camouflage,“ říká historik Radek Wohlmuth.
Proč lidi zajímá až vyzdobené metro? Ptá se umělec Pasta Oner![]() |
Kompozice nejenže vychází z umělcovy volné tvorby, ale zároveň přímo reaguje na konkrétní prostředí jihlavského sídliště. Stručně řečeno jde o geometrickou abstrakci z pronikajících se čtverců, obdélníků a kruhů, která rozvádí pravoúhlou hmotu stavby a relativizuje její vnímání.
„Charakteristickou součástí Pointovy práce v Jihlavě jsou výrazné barvy, které ostře kontrastují s běžnou realitou na panelových sídlištích, stejně jako překvapivá optická hra s prostorem,“ popisuje stručně Radek Wohlmuth Pointovu kreaci.