Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Vrátí se značka Podolská? Oživování módních ikon slaví ve světě úspěch

Design

  6:00
Kdysi slavné módní značky v poslední době, i mnoho desítek let po smrti svých zakladatelů, opět ožívají. Jejich bohatou historii si kupují velké módní korporace, které od jejich návratu na trh očekávají další zisky. A nová taktika jim zatím nese ovoce.

Hana Podolská foto: ČTK

Zhruba uprostřed jedné z nejluxusnějších pařížských nákupních tříd -Rue Saint Honoré - stojí už dva roky honosný dvoupatrový butik značky Moynat, kterou znal před pár lety jen málokdo. Založena byla přitom už v roce 1849, tedy ještě o pět let dříve než slavný Louis Vuitton.

Podobně jako u Vuittona, i u Moynat najdete zavazadla posetá logy i celou řadu kožených doplňků, které se v poslední době těší stále větší oblibě, a to i přesto, že jejich ceny se pohybují od 30 do 360 tisíc korun. Louis Vuitton se přesto konkurence nebojí - Moynat totiž patří do portfolia jeho domovské firmy LVMH. Ta ho před dvěma lety získala od podnikatele Arnauda de Lummena, jehož obživou se stala resuscitace a následný prodej slavných a dávno zaniklých módních domů, které sám označuje jako spící krásky a sdružuje je pod hlavičkou lucemburské společnosti Luvanis.

Myonat

Myonat

Obrození na klíč Lummen, který studoval na Harvardu a následně se věnoval fúzím a akvizicím v advokátní kanceláři Clary Gottlieb Steen & Hamilton se k módě dostal náhodou. V roce 2005 ho totiž jeho otec požádal, aby obnovil značku Vionnet, kterou koupil v 80. letech. Právě tato značka legendární francouzské návrhářky Madeleine Vionnetové (1876-1975) byla vůbec prvním módním domem, kterému Lummen vdechl nový život. Přípravy trvaly celé dva roky a Lummen se musel postarat nejen o sestavení nového týmu v čele s návrhářkou Sophií Kokosalakiovou, ale také o zajištění distribuční sítě - uzavřel smlouvu s obchodnímdomem Barney’s zaručující odběr zboží v hodnotě téměř 2 milionů dolarů během prvních dvou let. Nové kolekce měly takový úspěch, že se brzy objevil zájemce o koupi značky. Tím se stala italská společnost Marzotto, která Vionnet následně prodala kazašskému podnikateli Gogovi Ashkenazimu. Díky jeho investici se pak značka začala prezentovat i na pařížském Fashion Weeku.

Lummen na prodeji

Vionnetu zaručeně vydělal (přesná suma za prodej nebyla zveřejněna, ale Lummen uvedl, že značky prodává v závislosti na jméně v rozmezí milionu až deseti milionů eur). Snad i proto se rozhodl ve svém byznysu pokračovat a za posledních několik let koupil ochranné známky a duševní vlastnictví dalších zhruba patnácti značek, mezi kterými je třeba ta módního domu Mainbocher, který pro módní svět objevil živůtky a který zavřel své brány v roce 1971, zaniklé značky amerického obuvníka Herberta Levineho, který svého času obouval třeba Jackie Kennedyovou či Marilyn Monroe, nebo značky Belber, která vznikla v roce 1891 coby americká konkurence evropských výrobců zavazadel. „Některé módní značky mohou spát, ale nemusí během svého spánku nutně ztratit svou hodnotu,“ prozradil v jednom z rozhovorů Lummen, který při svém podnikání vychází z úspěšného návratu značek jako Dior či Burberry a sází na to, že je mnohem výhodnější oživit staré jméno, než se snažit proslavit nové. To se mu ostatně potvrdilo hned u další prodané spící krásky, výše zmíněné značky Moynat.

I když Lummen v současnosti patří k největším obnovitelům zaniklých módních značek, rozhodně nebyl první, kdo s tímto nápadem přišel. V roce 2003 se totiž do podobného podnikání pustil italský podnikatel Diego Della Valle (vlastník značek Tod’s, Hogan, či Fay), který tehdy koupil a obnovil obuvnickou značku Roger Vivier (stejnojmenný návrhář označovaný za obuvnického Fabergéra zemřel v roce 1998) a v loňském roce úspěšně vrátil do světa módy legendární značku návrhářky Elsy Schiaparelliové, která byla svého času konkurentkou Gabrielle Chanel a jejíž značka zanikla v roce 1973.

Della Valle ve značce Schiaparelli vidí velký potenciál a neváhá do ní investovat. Showroom společnosti zřídil na prestižní adrese pařížského Place Vendome a k vytvoření první Haute Couture kolekce inspirované odkazem legendární návrhářky povolal slavného Christiana Lacroixe.

Ten značce Schiaparelli zajistil dostatečnou mediální pozornost a Della Valle díky němu získal čas pro hledání nového kreativního ředitele, kterým se v říjnu tohoto roku stal Marco Zanini. Ten bude mít se svou kolekcí premiéru už v lednu 2014 na fashion weeku v Paříži, kde bude prezentována jeho první kolekce Haute Couture a hned o měsíc později také kolekce ready-to-wear.

Úspěch zaručen?

Jak se zdá, tento obchodní model nese ovoce a je jen otázkou času, než se dostane i k nám. Když se najde vhodný investor, klidně se může stát, že se opět budeme oblékat do modelů s logem Rosenbaum či Podolská. Tyto značky totiž patří k těm, které mají svůj příběh. A za ten mnoho lidí neváhá zaplatit.

Autoři:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR/SEŘIZOVAČ CNC (28-42.000 Kč) NÁSTUP IHNED!

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 28 000 - 42 000 Kč

Právě čtete

      Mohlo by vás zajímat