Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Znovuzrození amerického designu a nová generace návrhářů

Design

  6:00
Americká designérská scéna, která stála v posledních letech v pozadí, se razantně dostává do centra zájmu po celém světě. Přispívá k tomu i tvorba newyorských designérů svítidel Lindsey Adelmanové, Bec Brittainové či Jasona Millera a jeho značky Roll & Hill.

Svítidlo z kolekce Helix od Bec Brittainové foto: Archiv designérky

V rámci amerického designu byla ještě donedávna nejčastěji skloňována jména ikonických modernistů manželů Eamesových, Eera Saarinena, Alexandera Girarda nebo George Nelsona. Jejich tvorba v padesátých letech vynesla USA na špičku světové designérské produkce. Někteří odborníci však považují americký poválečný boom v designu a architektuře za milník, který už nikdy tamější tvůrci nepřekonali, a Spojené státy zůstaly, hlavně během osmdesátých a devadesátých let, periferií v designérském experimentu a jeho vývoji.

To se však změnilo v posledních několika letech, kdy se na novou generaci amerických designérů upírají zraky celého odborného světa. Po dlouhé době si tak americký design opět našel svou jasnou výtvarnou cestu. Mladí tvůrci, nejenom z New Yorku, společně vytvořili nový americký designérský projev. I přesto, že je z velké míry inspirován jak modernistickou, tak i postmodernistickou historií užitého umění, hledají jeho tvůrci nové cesty vyjádření.

Současný americký design často spojuje formální rafinovanost a použití ušlechtilých materiálů (poznávacím znakem mladých amerických designérů se stala mosaz i mramor) s inspirací lokální a původní americkou kulturou i novými dekorativními principy.

Newyorská nová vlna

Předními představiteli nového proudu jsou designéři svítidel z New Yorku Lindsey Adelmanová, Bec Brittainová a Jason Miller, který před několika lety založil svou vlastní značku Roll&Hill. Jejich tvorba má mnoho společných rysů a je založena na precizním řemesle a zcela nových kompozičních přístupech. Se svým týmem řemeslníků a designérů vytváří Lindsey Adelmanová působivé světelné objekty již od roku 2006. V newyorském ateliéru navrhuje, testuje a vytváří modely svých monumentálních lustrů nebo lamp, jejichž komponenty vyrábí následně ve specializovaných dílnách, včetně českých skláren. 

Lustr od Lindsey Adelmanové

Adelmanová se proslavila zejména svými skulpturálními lustry, ve kterých kombinuje precizně zhotovené mosazné součástky či režné provazy s foukanými skleněnými objekty. Vznikají tak naturalisticky vyhlížející světelné struktury ostrých a často i barbarských forem, kompozice zdánlivě nesourodě navršených materiálů, které jsou však ve skutečnosti do detailu propracovanými objekty s jasnou vizí. Adelmanová s oblibou manipuluje s tradičními materiály a staví je do zcela nových formálních souvislostí. Téměř jako by se mosaz ohýbala pod vlivem neviditelného tlaku a sklo teplem tálo do amorfních podob. Designérka navrhuje objekty i pro prestižní galerie, včetně milánské Nilufar, pro kterou vytvořila minulý rok svou kolekci závěsných i stojacích svítidel Catch, ve kterých příznačně demonstruje svůj nekompromisní umělecko-řemeslný přístup.

Svítící diamanty

Autorkou, která materiálově, ale i formálně navazuje na tvorbu o něco starší Adelmanové, je Bec Brittainová. Ta založila své vlastní studio v roce 2011 a podle jejích slov vychází její tvorba z čistého intelektuálního spojení a interpretace jejích zájmů z oblasti architektury, filozofie a produktového designu. Svou práci opět založila na kombinaci skla a mosazi. Na rozdíl od Adelmanové jsou její díla geometricky začištěná a získávají jasnější formy. Kolekce svítidel SHY je například tvořena soustavou mosazných tyčí spojených pohyblivými klouby a nesoucích světelné trubice se zdrojem LED. Jejich tvarové i typologické možnosti jsou téměř nekonečné.

Výsledné svítidlo může být variováno a tvořeno pouze jednou světelnou tyčí nebo naopak jejich shlukem, vytvářejícím abstraktní prostorový objekt ve tvaru diamantu. Podobně je koncipováno i stojací svítidlo Helix. Lustr Vise zase tvoří barevné skleněné stínidlo, které je uzavřeno v jakési dekorativní mosazné kleci, precizně kopírující tvar skla. Symbol diamantu je pro Bec Brittainovou charakteristickým i v dalších kolekcích, jako jsou Maxhedron nebo Tessella, ve kterých autorka využívá zrcadlové skleněné desky sestavené do ostrých polygonálních tvarů.

Továrna na svítící sny

Téměř sousedem Bec Brittainové je v newyorském Brooklynu i designér Jason Miller, který se v roce 2010 rozhodl založit značku na výrobu svítidel Roll&Hill. Designér, který měl v té době za sebou kariéru bouřliváka a konceptuálního provokatéra, se zaměřil na výrobu svítidel, která pro něj navrhují jeho přátelé. Jedná se o celou řadu mladých amerických designérů, kteří předtím ani nedostali příležitost uvést své projekty do sériové výroby. Za tři roky se z Roll & Hill stala silná společnost, která reprezentuje současný americký design na mezinárodní scéně během festivalů v Miláně, Londýně nebo v Šanghaji. V aktuální kolekci značky Roll&Hill figurují jména progresivních tvůrců, jako jsou Paul Loebach, Lukas Peet, studio Rich Brilliant Willing, Jonah Takagi, ale právě i Lindsey Adelmanová nebo Bec Brittainová. Vznikla tak ucelená kolekce produktů, která komplexně představuje aktuální americkou designérskou špičku a její charakteristický přístup k navrhování svítidel.

Autoři:

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč