Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Čepovat 0,47 litru piva? To je jen výmluva, říká šéf inspekce

Jídlo

  7:00
PRAHA - "Když mají v hospodách problém čepovat půllitr, budou mít problém i s mírou 0,47 litru," zpochybňuje rozmáhající se trend hostinských generální ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Jen od začátku roku přišlo na inspektorát přes 12 tisíc stížností. Prohřešky podniků ale v terénu odhaluje jen 260 inspektorů. "Nestíháme," připouští v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Tři kontrolované vzorky, dva půllitry byly načepované pod míru. foto: MAFRA - Tomáš Krist

Lidovky.cz: Je nutné, aby ČOI reagovala na každý podnět, který vám přijde?
Musíme.

Vladimír Velčovský

Lidovky.cz: Podle restauratéru je to ale často zneužíváno ke konkurenčnímu boji.
Je to možné. My se ale musíme zabývat podnětem od spotřebitele, který je obětí. I anonymní podnět, pokud je uvedena e-mailová adresa, musíme zpracovat a odpovědět na něj. Vysoké procento bohužel tvoří stížnosti od spotřebitelů, kteří tím jen ztrácí čas, protože to není v příslušnosti ČOI. Stěžují si na potraviny, vyúčtování telefonu, inkasa. A my to musíme zadministrovat, odpovědět a informovat, kam jsme to předali a zároveň informovat tu instituci. Takový podnětů jsou desítky a my je musíme vracet. Ne na základě každého podnětu ale děláme kontrolu. Když se to vyfiltruje a na nějakou restauraci se množí stížnosti, teprve vysíláme kontrolu.

Inspektoři ČOI

"Inspektorů nebude nikdy dost," předesílá už na začátku rozhovoru Velčovský. "Vzhledem k šíři toho, co má inspekce k dozoru, je jich málo. Zhruba 260 v celé republice. Ve vztahu k podnětům, kterých je přibližně 12 tisíc od začátku roku, nestíháme," říká.

Lidovky.cz: Není to způsobeno i neefektivní komunikací se spotřebiteli? Neměla by s nimi ČOI nějakou snadnější formou komunikovat a zprostředkovávat jim třeba výsledky kontrol? Třeba jim přehledně na webu zveřejňovat seznamy hospod, které šidí?
Máme hodně vylepšený portál s neskutečnou vypovídající hodnotou. Každý si na tom vše, včetně nálezů a sankcí, ve formě tiskových zpráv najde. Neuvažujeme o tom, že bychom šli touto cestou.

Lidovky.cz: Ani třeba jednoduchou formou na mapě zobrazit hospody, které šidí na nápojích a jídle?
Po nabytí právní moci se snaží dávat na vědomí lidem, zveřejníme, kde a kdo má problém. U benzínek musíme ze zákona, jinak bychom rádi vše hned zveřejňovali, ale máme problémy s úřadem pro ochranu osobních údajů. Chtěli bychom vše hned zveřejnit, protože jen rychlá informace má pro spotřebitele půvab, ale často narážíme. Snažíme se ale o kooperaci s médii, vycházíme vstříc novinářům a dávat jim seznamy. Jsme otevřený a maximálně rychlý úřad.

Jak dopadly jarní kontroly ČOI?

Lidovky.cz: To jsou výsledky kontrol. Nebylo by lepší spotřebitele "vychovávat"?
ČOI má pravomoc, může upozorňovat na problémy, ale primárně je nejdůležitější chování spotřebitele. Lidé v podnicích nechávají svoje peníze, tak musí vyžadovat kvalitu. Když dostanou podmíru piva, tak už do té hospody nemají chodit. K čemu je, že dají podnět a přijde ČOI. Třeba nic nezjistí, protože inspektoři už mají na čele logo a jsou v hospodách známí. Nemůžeme je pořád obměňovat. Proto dáváme tolik síly do osvěty, aby to lidé řešili hned.

Lidovky.cz: Jak podle vás vypadá ta osvěta?
Výsledek se snažíme zprostředkovat přes všechny média a aktivně v nich vystupujeme. Byli jsme na Karlovarském filmovém festivalu a vydávali jsme tiskové zprávy, takže veřejnost měla možnost sledovat naši činnost. Pořádáme besedy. Třeba teď v Kladně s nevidomými budou mluvit naši inspektoři, jak se chovat, aby se nestali obětmi. Novým trendem ČOIky je, aby se problémům předcházelo. Nechceme jen řešit důsledky.

Generální ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský.

Lidovky.cz: Sankce šidícím hospodám určujete vy?
Ano. Buď se to řeší příkazem na místě, nebo dostanou později složenku.

Lidovky.cz: Za podmíru piva je to většinou v řádu tisíců?
Ano, jeden až pět tisíc.

Vladimír Velčovský

Šéf ČOI Vladimír Velčovský v devadesátých letech zastával velitelské funkce v české armádě. Od roku 2000 vystřídal několik úřednických funkcí na ministerstvu obrany (například  ředitel odboru velení, řízení a spojení). V soukromém sektoru zastával manažerské funkce a později se věnoval také poradenství. Před příchodem do čela ČOI v březnu 2013 vedl šumperský hokejový klu

Lidovky.cz: Je to podle vás dostatečná pokuta, aby hospodské odradila od dalšího podvádění?
Ta pokuta je podle individuálního posouzení. Jde o to, jestli je to opakované pochybení, jak závažné a podobně. Je to v pravomoci inspektora, který navrhne řediteli postup. Nesdílím ale názor, že bychom museli za každou cenu pokutovat každého podnikatele, že je pivo nebo Kofola pod rysku. Jde to řešit na místě dohodou. Pokud se problém opakuje, pak tu sankci zvednu. Ale úloha ČOI je někde jinde, než abychom dokola kontrolovali míru tekutin u stánku. Každý spotřebitel má právo na to, aby si ověřil tu míru, kterou dostal. A v hospodě mu musí vyhovět. Je otázkou, kdo z lidí to udělá... Nikdo.

Lidovky.cz: Pokud máte zkušenosti s tím, že se lidé sami nebrání, není to pro vás signál, že musí zasáhnout stát: Tedy zpřísnit kontroly a zvýšit sankce?
Rozumím, ale chápejte, že pochybení musí být doložitelné a měřitelné. Pokud bude podmíra pár milimetrů pod ryskou, chcete dávat desetitisícové pokuty?

Jaký trik používají v pivnicích?

Lidovky.cz: Při opakované kontrole?
Vidíte, sama říkáte, že po opakované. Při jednorázové kontrole by měla být pokuta nižší, při opakované se zvedne.

Vyjádření Úřadu pro ochranu osobních údajů

Zveřejnění výsledku kontroly ČOI, které je v zájmu veřejnosti, Úřad pro ochranu osobních údajů nebrání (tj. kde zájem veřejnosti na informaci o výsledku kontroly předčí právo na ochranu soukromí podnikající fyzické osoby). V rámci osobních jednání 15. července tr. bylo ČOI např. výslovně sděleno, že zákon č. 101/2000 jí nebrání publikovat výsledky (včetně identifikačních údajů) takových porušení zákonů, které bezprostředně ohrožují zdraví či životy obyvatel a jejichž zveřejnění si žádá ochrana těchto zájmů. Na téže schůzce byl nabídnuto i přímé jednání ústředního ředitele ČOI s předsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Lidovky.cz: Hospodští si často stěžují, že třeba u piva ČOI nemá žádnou toleranci... Proto prý musí přistupovat k úpravě množství a jako velké pivo točit 0,47 litru.
Zákon hovoří jasně. Pokud je v nápojovém lístku určité množství, měli by ho dodržet. Jestliže je pro ně problém načepovat 0,5 litru, úplně stejný problém přece je načepovat 0,47. Je to výmluva.

Lidovky.cz: Jak ČOI kontroluje hmotnost masa? Na jídelním lístku je uvedena gramáž v syrovém stavu, ale po tepelném zpracování už není možné šizení zjistit.
To je problém. Ale když mám pocit, že mě někde okrádají, tak už tam znovu nejdu.

Lidovky.cz: Co ale třeba restaurace v centru, kam chodí jednorázově turisté? Jak zabráníte šizení?
Mohou kontrolovat už naporcované maso před tepelnou úpravou. Ale poté už je to složité. Pokud je to standardizovaná receptura, tak ale víme, jakou by to maso mělo po tepelné úpravě mít hmotnost. Na to existují tabulky úbytků. A můžeme to kontrolovat. Záleží to ale na inspektorovi.