Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

DAVID: Service charge alias servisní poplatek. K čemu je a proč ho platit?

Jídlo

  5:37
Servisní poplatek je vlastně tip, který je automaticky přičtený k vašemu účtu při návštěvě restaurace, kavárny nebo cukrárny. Funguje to hodně v Anglii, začíná se to prosazovat v USA, kde to zlehčilo život obsluze, hostům a majitelům. Začíná se to dokonce prosazovat i v Evropě. Dokonce i u nás.

Radek David foto: La Veranda

Akorát u nás zatím není servisní poplatek povolený. Některé restaurace ho sice zmiňují v menu u skupin - s tím, že když je více než x osob účtuje se service charge x %. Náš zákon o ochraně spotřebitele, říká: „Zákazník musí být seznámen s cenou konečnou zahrnující veškeré daně a poplatky.“

Jak to funguje v zahraničí?

Každá restaurace si zvolí přesnou výši service charge. Nevím jestli to není v zahraničí předem nastaveno. Výše procent musí být uvedeno v menu. A to i na webových stránkách restaurace. Člověk pak není překvapen při placením účtu, když se objeví částka, se kterou dopředu nepočítal. Částka se automaticky přičte k celkové výši jeho účtu. Odpadá tím nedopatření s cizinci, kteří neznají jak to chodí v té či oné zemi. Nevědí, jestli nedali moc nebo málo, či neurazili číšníka, tím že mu dali tip. 

Radek David

Jako jeden z prvních špičkových šéfkuchařů objel celou řadu českých farem a implementoval jejich produkty do restaurací La Veranda Praha a Babiččina zahrada v Průhonicích. Nyní se stará ještě o The Bistro. Do toho 8x ročně odlétá na Ukrajinu, kde vytváří menu pro restauraci La Veranda a síť 6 restaurací Fajna familia. Kuchařskou kariéru začal po vojně v hotelu Adria Praha, restauraci Rybí trh a hotelu Radisson SAS Alcron Praha. Jeho srdcová záležitost je restaurace La Veranda, která je doporučovaná Michelinem. Je otevřená už 17 let a připravuje zde moderní světovou kuchyni s asijským dotekem. Každoročně odjíždí na pracovní stáže do zahraničí. Už měl možnost vařit v Provence v restauraci La Chassagnette, v Piemontě v restauraci Violetta, v Londýně prošel restaurace Dinner by Heston Blumenthal, Marcus, Story, Typing Room, Pied a Terre, Alyn Williams at the Westbury, L´Autre Pied, Ametsa with Arzak instruction, The Ledbury, Latium, atd.

Podílel se jako autor na knihách Bio menu, Sexy moderní česká kuchyně a spolupracuje na knihách s Romanem Vaňkem z Prakulu, kde i jako lektor školí.

Rád předává zkušenosti a dělí se o ně na veřejném facebookovém profilu a svých webových stránkách.

Což nejvíc platí v USA, kde se automaticky dává 10-20 %, v lepší restauraci nebo dvojnásobek místní daně. Berte to tak. Číšníci tam dělají opravdu za minimální mzdu a jsou závislí na tipech.

Jsou restaurace, které díky service charge vydělávají zaměstnancům na mzdy. Dostávají pouze základ nebo minimální mzdu a zbytek je ze service charge. Když si spočítáte třeba 50 hostů x 100 liber + 12% service charge x 30 dni tak je to zajímavá suma. Samozřejmě neznám procento po zdanění a jestli se to daní jinou daní než daní z příjmu.

Zdá se vám to správné?

Z pozice spokojeného hosta je to O.K. Je rozumné, že se tip dělí mezi personál celé restaurace nebo předem nastavených pravidel v restauraci. Pořád je v Česku nešvar dělení tipů mezi kuchyň a servis.

Z pozice nespokojeného hosta to není v pořádku platit service charge. Můžete si stěžovat nebo dokonce částku za service charge neplatit. Zažil jsem to jako host. Odpočítal jsme částku za service charge od konečného účtu a nezaplatil jsem ji.

Z pozice číšníků si myslím taky že je to v pořádku. Je spousta fórů na Facebooku, kde číšníci popisují zážitky s hosty a jak je ohodnotili. Dokonce jsem četl, jak o svatební hostině, kolem které běhalo pět lidí ze servisu dostali tip slovy padesát korun. Z pozice kuchařů, je to určitě super, když ví o odměně od zákazníka.

Z pozice majitele? Má přehled, jak se dělí tato částka mezi personál a odpadají v kolektivu rozbroje nebo skryté války či naschvály.

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...