Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Do hospod míří červené Svatojánské pivo

Jídlo

  11:00
VELKÉ BŘEZNO - Češi opět budou moci ochutnat speciální Svatojánské pivo. V hospodách se bude točit jen jeden den - na svátek Jana, tedy 24. června. Sytě červené pivo má příchuť jalovce a letos je ho připravené dvojnásobné množství.

Speciální Svatojánské pivo se bude točit jen jeden den - na svátek Jana, tedy 24. června. foto: ČTK

"Zájem o pivní speciály obecně roste," řekl novinářům vrchní sládek březenského pivovaru Petr Hauskrecht. Zatímco loni velkobřezenský závod pivovarů Heineken vyrobil 1344 hektolitrů a celý objem produkce byl dopředu vyprodán, letos půjde do prodeje 3000 hektolitrů.

Speciální Svatojánské pivo se bude točit jen jeden den - na svátek Jana, tedy 24. června.

Koncern proto letos zopakuje stejný model jako vloni, kdy ve svých hospodách točil speciální pivo jednou za dva měsíce.

Recepturu pivovar tají
Pivo se točí Třináctistupňové, sytě červené pivo vyrobil pivovar ve Velkém Březně poprvé loni. Navázal tím na tradici Červeného draka, kterého do loňska vyrábělo Starobrno. Prodávat se bude jen v hospodách a jen jeden den. Prý to není jen z marketingových důvodů, má prý víc antioxidantů než červené víno a rychle se kazí.

Speciální Svatojánské pivo se bude točit jen jeden den - na svátek Jana, tedy 24. června.

Receptura je stejná jako před rokem, kdy ho v Březně vyrobili poprvé. "Technologie je stejná, jen se dělá víc várek. A také se nakupuje víc bylin, letos to byly tři tuny," řekl Hauskrecht. Složení bylin pivovar tají, pocházejí ale prý ze všech kontinentů a je mezi nimi i jalovec.

Zájem o speciály roste
Moravské hospody letos odeberou 1600 hektolitrů, české 1400. "Pivo se dělá na zakázku a je kompletně vyprodané. Speciály jdou obecně v prodejích hodně nahoru," uvedl Hauskrecht. Nejpopulárnějších jednodenních speciálů Heineken prodá přes 4000 hektolitrů, v roce 2006 přitom začínaly na 70 hektolitrech. "A nikdo moc nevěděl, co s nimi," dodal sládek.

V pivovaru společnosti Heineken ve Velkém Březně uvařili speciální třináctistupňové Svatojánské pivo.

Loni Heineken uvažoval o tom, že by některé úspěšné speciály zařadil do stálého sortimentu, ale nakonec zřejmě změnil názor a nechá je jen jako speciály, prý aby nezevšedněly. Koncern vloni přešel na model, podle nějž uvádí do hospod jeden pivní speciál každé dva měsíce, čímž možná reagoval na stoupající popularitu malých pivovarů a jejich speciálních piv.

Letos ještě Heineken chystá krušovický svrchně kvašený speciál na dožínky, jednadvacetistupňové pivo na svatého Václava a na Vánoce opět opráší starou velkobřezenskou značku Regenerátor.

Autoři: ,