Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Francouzi bojují za své pivo. Mělo by se vyrovnat vínu

Jídlo

  7:00
LYON - Je konec s půllitrem světlého zhltnutým narychlo na terase nebo před fotbalem. Francouzi chtějí vylepšit image svého piva a aplikovat na ně parametry platící pro víno.
Pivo - ilustrační foto.

Pivo - ilustrační foto. foto: Shutterstock

V zemi se objevují specializované obchody a bary, pivo se snoubí s gastronomií, úspěchu se těší zejména výčepy u místních pivovarů a takzvané ateliéry, kde se pěnivý mok degustuje.

Za situace, kdy klesá spotřeba (podle sdružení francouzských sládků to v roce 2010 bylo 19,73 milionů hektolitrů), zažívají rozkvět pouze malé místní pivovary, které vyrábějí speciální piva. To dokazuje, že se chuť spotřebitelů změnila.

ČTĚTE TAKÉ:

Francie je ve spotřebě zlatistého nápoje na posledním místě v Evropě s 30 litry piva na jednoho obyvatele za rok, zatímco v České republice, která je šampionem v pití piva, tato spotřeba dosahuje 149 litrů a u sousedních Belgičanů 85 litrů.

Piva s příchutí kaštanu, nugátu či medu

"Pokud jde o image a chuť, je zde pokrok, ale je to časově náročný proces. Francouzi, pokud pijí pivo, dávají přednost místním pivovarům," konstatuje Loic Mayoud, sládek v pivovaru Georges v Lyonu, který využil úspěchu malých pivovarů a obnovil v roce 2004 svou produkci.

Velkým průmyslovým skupinám, jako je InBev, Heineken, Foster's nebo Guinness, ve Francii konkuruje na 500 malých pivovarů. Christian Bourganel, zakladatel pivovaru Bourganel v Ardenách a prezident sdružení na podporu sládků regionu Rhône-Alpes ve střední Francii, získal v New Yorku cenu za inovaci a označení pivo měsíce za svá piva s příchutí kaštanu, nugátu, myrty či medu.

"Stejně jako u vína chceme dát pivu místní image a vést lidi k hlubšímu poznání tohoto ušlechtilého nápoje. Když jsme pivo obohatili o prvky vlastní našemu kraji, jako je nugát, myrta či kaštan, začali ho pít i lidé, kteří dříve nápoj opomíjeli," řekl Bourganel agentuře AFP.

"Ve Francii je kulturu piva třeba teprve vytvořit. Přestože se objevují pivní restaurace a bary, jeho velká rozmanitost je ještě příliš zneuznávána," stěžuje si Simon Thillou, šéf Cave a bulles, prvního pivního sklípku v Paříži.

ČTĚTE TAKÉ:

Také degustace piva je zážitek

V tomto sklípku o ploše 50 metrů čtverečních chce milovník zlatavého moku zbavit pivo nálepky neslaného nemastného nápoje, který člověk do sebe hodí před utkáním v kopané. Již šest let nabízí 250 různých druhů piva, z toho dvě třetiny francouzských, a degustační ateliéry.

Aromatizovaná piva jsou podle Thilloua sexy a módní a představují prý "zajímavý způsob, jak se obracet na méně mužskou a méně stárnoucí klientelu". Jednoho dne by podle něho mohlo pivo nahradit u stolu víno. "Tato myšlenka není nová, ale když poradím svým zákazníkům pivo, jež se hodí k foie gras (tučným husím játrům) nebo k čokoládě, je to pro ně objev," uvádí Simon Thillou.

V barech, restauracích a kuchařkách se stále častěji objevuje "pivologie", méně uznávaná než věda o vínu enologie, ačkoli neexistuje žádné speciální školení pro tuto oblast, jako je tomu v Itálii, Velké Británii či ve Spojených státech, konstatuje Simon Thillou.

Podle Emmanuela Gillarda, experta na pivo a vše, co s ním souvisí, a autora blogu věnovaného pivu http://projet.amertume.free.fr/ pokleslo pivo příliš hluboko jako nápoj, jímž se člověk snadno opije, aniž by přitom pociťoval radost.

"U degustace piva jsou důležité jiskra, vůně i buket, je to podobné jako u vína," tvrdí tento Belgičan žijící v Grenoblu, který má ve svém sklepě vynikající piva z 50. let.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!