Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Konkurence mezi pivotékami roste, musí zlepšovat nabídku a služby

Jídlo

  13:00
OLOMOUC - Obchodní řetězce sice v posledních letech rozšiřují nabídku piv, pivotékám se ale přesto díky prodeji méně známých značek piv a doplňkovým službám daří udržet si zákazníky. V Česku už funguje zhruba pět desítek pivoték, z nichž mnohé mají v nabídce i stovky druhů piv z produkce tuzemských a zahraničních pivovarů.

Stoupá zájem o piva zahraničních receptur. foto: ČTK

"Zájem o pivo z naší nabídky je pořád velký, musíme ale neustále zlepšovat služby, protože konkurence přibývá a zákazníci si mohou vybírat. Před osmi lety, když jsem začínal, bylo v republice jenom několik málo pivoték, teď už jich fungují desítky," řekl Jiří Štrajt ze společnosti Pivotéka.cz, která v Olomouci provozuje kamennou prodejnu s pivem a stejnojmenný internetový obchod.

Kvalita před kvantitou

Stále více Čechů v posledních letech konzumuje pivo doma, na což má vliv i hospodářská krize. Češi pivo podle průzkumů nakupují hlavně v hypermarketech a diskontních prodejnách, kde domácnosti pořídí takřka dvě třetiny nakoupeného objemu piva. "K nám ale chodí nakupovat pivní fajnšmekři, kteří ctí pivní kulturu a raději si pochutnají na dvou dobrých pivech, než aby vypili šest obyčejných piv koupených v supermarketu," podotkl Štrajt.

Pivotéky nabízejí širší sortiment než supermarkety.

Konkurence obchodních řetězců, které postupně zvyšují počet prodávaných druhů piva a lákají zákazníky na akční ceny, se Štrajt neobává. "Obchodním řetězcům nekonkurujeme cenou, ale sortimentem, který velké obchody nemohou mít tak široký jako my," míní Štrajt.

Změna pivní kultury

V olomoucké prodejně Pivotéka.cz si lidé mohou vybrat ze stovky druhů tuzemských piv a stejného počtu zahraničních značek. "Nejvíce roste zájem o piva zahraničních receptur, o kterých ještě před pěti lety lidé neměli ani ponětí. Je vidět, že pivní kultura se v Česku zvyšuje a lidé mají stále větší přehled," řekl Štrajt. Nedílnou součástí nabídky většiny tuzemských pivoték jsou i pivní suvenýry, výčepní zařízení či speciální potřeby a suroviny pro domácí výrobu piva.

Poptávka po službách pivoték je nejvyšší v létě, kdy si lidé nechávají plnit soudky a sudy a pronajímají si výčepní zařízení. "Dnešní trend je, že si zákazníci pivo kupují domů na zahrady a chaty. Kvalitní pípa stojí zhruba stejně jako kávovar a už se v mnoha českých domácnostech stala běžným domácím spotřebičem," podotkl Štrajt.

Domácí pivo

Přibývá podle něj také lidí, kteří si vaří doma pivo sami. V nabídce některých pivoték jsou proto domácí minipivovary,jejichž cena v případě společnosti Pivotéka.cz začíná na 1200 korunách. K mání jsou i kvalitní suroviny pro vaření piva v domácích podmínkách. "Lidí, kteří si pivo vaří doma, už je opravdu hodně. Je to jejich koníček. Domácí vařiči jsou dnes schopni si doma uvařit pivo, které se kvalitou a chutí rovná profesionálním," dodal Štrajt.

Autoři: ,