Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Jídlo

Bizarní italská piva: můžete dostat s ústřicemi či tabákem

Tmavé pivo - ilustrační foto.

Tmavé pivo - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Pivo s ústřicemi nazvané Perly sviním, další pivo s jahodami, tabákovými lístky či vinným moštem: jedinou hranicí pro pěnivý mok v Itálii se zdá být pouze představivost sládka.
  7:00

"Tvůrčí nápady a experimenty jsou dnes hlavními rysy malovýroby piva v Itálii," uvádí zástupkyně pivovaru Birra del Borgo Luciana Squadrilliová.

Podnik působí v Borgorose asi sto kilometrů od Říma. "Máme sedm piv klasických, která vyrábíme po celý rok, pak čtyři piva odpovídající vždy ročnímu období, pivo pro každý měsíc v roce, jemuž říkáme bizarní, a pak piva, která vaříme jen za určitých okolností," vypočítává Luciana Squadrilliová. Celkem pivovar vyrábí ročně třicítku různých piv.

Malý pivovar Birra del Borgo vznikl v roce 2005, když mladý biolog Leonardo di Vicenzo využil své vášně pro výrobu piva k založení podniku. "Tehdy jsme měli výrobní kapacitu 500 litrů na jednu várku, dnes to je 2500 litrů," upřesňuje Andrea Lecchini, sládek a šéf výroby u Birra del Borgo, kde se průměrný věk zaměstnanců ve výrobě i administrativě pohybuje kolem třiceti let.

Italové tyto pokusy zbožňují

"Soudím, že spotřebitelé milují tuto fantazii, možnost kombinovat typicky italské ingredience, z nichž vznikají zvláštní nápoje, zejména v naší zemi, kde není stará tradice vaření piva, která by vedla k vytvoření chuťových návyků," dodává Lecchini.

Podle průzkumu asociace producentů piva Assobirra pije pivo 71 procent Italů a 28,8 procenta je označuje za svůj oblíbený nápoj, zatímco víno má v oblibě 37 procent. Autoři průzkumu tvrdí, že pivo je nejdemokratičtější nápoj pro všechny příležitosti, jehož společným jmenovatelem je nižší cena. Avšak třičtvrtělitrová láhev kvalitního piva stojí kolem deseti eur (asi 250 Kč).

Pivní kultura na vzestupu

"Před pěti nebo deseti lety jsme o podobné situaci ani nesnili, dnes se nám budoucnost jeví v růžových barvách," prohlašuje Brooks Carretta, sládek v Eataly, supermarketu gastronomů v Římě, kde na 17.000 metrech čtverečních nalezneme restaurace, velký úsek věnovaný pivu a malý pivovárek, jehož produkce se konzumuje na místě.

"Vyrábíme ho kolem 1000 litrů týdně a teď budeme vařit pivo s vodním melounem a papájou," upřesňuje Carretta, zatímco dohlíží na přípravu nové várky s kůrou citrónu z Amalfi, které budou moci zákazníci degustovat jen dva či tři týdny.

Italoameričan Brooks Carretta nevěří, že by v Itálii došlo k válce mezi pivem a vínem. "Jsou to dva oddělené světy, jejichž cesty se setkávají jen vzácně," soudí.

"Ráda zkouším novinky. Dnes máme velký výběr různých piv podle místa původu. Je zajímavé zkoušet, zda se černé pivo hodí spíš k červenému masu, nebo jaké pivo jde nejlépe ke korýšům," prohlašuje jedna ze zákaznic v Eataly Martina Bertolliová.

Ať již světlé nebo černé, italské pivo má před sebou světlou budoucnost. Svědčí o tom mimořádný růst jeho produkce: v roce 1996 bylo v zemi podle Assobirra jen sedm malých pivovarů, zatímco loni jich bylo již 445.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!