Středa 20. ledna 2021svátek má Ilona 4 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Dobrá chuť

Nejhorší restaurace. Jak je poznat, ještě než do nich vstoupíte?

Restaurace - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Restaurace - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Asi se to neposlouchá nejlépe, ale pravda je prostá. Nejlepší a nejúspěšnější restaurace jsou ty, jejichž vedení má na paměti především vlastní zisk a dokáže tomu přizpůsobit kvalitu své nabídky a služeb.

Kdybychom měli naopak definovat ty nejhorší restaurace, tak jejich vedení není schopno poskytnout služby ani v minimální očekávané kvalitě, a co je důležité, všem zúčastněným – majiteli i personálu – je to navíc tak nějak jedno. Pořád je tu ale řada znamení, jak takový podnik dopředu – tedy ještě dřív, než si objednáte a utratíte své těžce vydělané peníze – poznat.

***

Jeden z prvních signálů, který může, ale zároveň nemusí naznačovat, že se jedná o špatný podnik, je internetová prezentace. Stránky jsou zastaralé, neaktualizované a nabídka plná věcných a gramatických chyb. Podnik, který si dovolí v 21. století ignorovat tuto formu sebepropagace, se sám předem diskvalifikuje. Na druhou stranu moderně a kvalitně zpracované stránky přirozeně nezaručují, že návštěva bude něčím neopakovatelným.

Webová prezentace zkrátka není všechno, ale měla by nám poskytnout základní představu a hlavně nás zlákat k návštěvě. Dobrá restaurace nám má mimo jiné dát pocit, že jsme vítanými hosty, i způsobem, jak s námi komunikuje před naším příchodem: například při vyřizování naší e-mailové či telefonické rezervace.

Jiným signálem, který bychom rozhodně měli brát v potaz, je nejbližší okolí restaurace. Je-li v prostoru před vchodem nepořádek, letitá špína, na chodníku plno nedopalků, tak v restauraci zřejmě není nikdo, komu by přirostla k srdci.

Zdá se to až příliš jednoduché nebo banální, ale další informaci nám poskytne "kosmetická" úprava nabídky napsané buď křídou na venkovní tabuli, nebo v prosvětlené skřínce u vchodu. Mušince, od slunce vyšisovaný jídelní lístek, to je další ze signálů, proč jít o dům dál.

Také pohled z ulice napoví, kolik lidí sedí uvnitř. Samozřejmě že prázdná restaurace nemusí znamenat vůbec nic, ale málokomu z nás se chce do neznámého podniku vstoupit jako prvnímu. To je také jeden z důvodů, proč majitelé restaurací využívají nyní tak populárních služeb slevových portálů, aby pro svůj podnik zajistili něco jako kompars (vpodstatě jde o specializované akce vyhlašované na internetových stránkách, jako je například slevomat.cz, kde jsou nabízeny někdy až sedmdesátiprocentní slevy na konzumaci v drahých restauracích – pozn. red.).

Pravidlo čtyř 'N' pro špatnou obsluhu
Konečně jsme uvnitř. Zaregistroval někdo náš příchod? Jsme vítáni? Jak ten někdo vypadá? A co hudba? Není příliš hlasitá? Tyto okamžiky mohou být pro naši další spokojenost takřka nejdůležitější.

V podstatě existují čtyři hlavní faktory, které definují špatnou obsluhu, jakési pravidlo čtyř "N". Za prvé je to nepřívětivost, kterou zjistíme velice záhy a pro kterou není omluva. Dále je to nesoustředěnost. Každý určitě známe případ, kdy musíme opakovaně žádat naplnění svého přání. Pamatujeme si na zapomenuté předkrmy, polévky či spletené objednávky. Dalším z typických "N" je neinformovanost. Servírka ještě hodinu po otevření neví, jaká je polévka dne, z čeho se skládá ten který pokrm, které víno se rozlévá nebo co doporučit těm váhavějším z nás. Konečně čtvrtým ze základních znaků špatného servisu je takzvaná neidentifikace s podnikem. Typicky ji poznáte při eventuální reklamaci, kdy vám dá obsluha jasně najevo, že její chyba to není, že za všecho může kuchař, majitel a že už tam stejně končí a je jí to vlastně jedno.

Takový poslední signál naznačující, že obsluha není v pořádku, je spíš psychologického rázu. Může se totiž stát, že je číšník zručný a přívětivý, ale nemá cit pro práci s hosty. Nerozezná toho sebevědomého, který má ve svých požadavcích naprosto jasno a nevyžaduje nějaká další doporučení, od hosta, který je poněkud nerozhodnější a naopak potřebuje být trochu veden. Není schopen přizpůsobit svůj servis momentální situaci u stolu a neustále vyrušuje hosty svou o pozornost žadonící přítomností. Nejlepší servis je ten servis, který jako by fungoval sám od sebe a kolikrát jej sotva postřehneme.

O autorovi

Matouš Petráň dlouhou dobu vedl prestižní restaurace, dnes školí zájemce o gastronomii z řad laiků i profesionálů.

Peníze mě omámily. Upřímná zpověď Jana Šimáka, proč ho fotbal přestal bavit

Jan Šimák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už nikdy nezjistí, jak dobrý doopravdy mohl být. Říkalo se, že má větší talent než Tomáš Rosický, ale místo, aby si po...

Dům pana Hrbáčka navždy potemní. Letos jeho potomci rozsvítili naposledy

Dům Antonína Hrbáčka v Lípě se v roce 2020 rozzářil před Vánocemi naposledy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedmnáct let postupně vylepšoval a rozšiřoval osvětlení svého domu v Lípě u Zlína Antonín Hrbáček. Jeho vánoční výzdoba...

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně
PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně

Šestiletý Honzík Hanuš se narodil s vrozenou vývojovou vadou pravé ruky. Když bylo malému půl roku, lékaři mu diagnostikovali opoždění...