Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nové beaujolais slaví narozeniny, zájem o ně opadá

Jídlo

  15:47
PAŘÍŽ - O půlnoci oslavilo nové beaujolais 60. narozeniny. A jeho výrobci nasazují statečné tváře jak vůči číslům ukazujícím, že se prodej za poslední desetiletí snížil na polovinu, tak vůči pomlouvačům odmítajícím toto víno jako "velebený hroznový džus", napsal britský list Daily Telegraph.

Letošní ročník je údajně velmi dobrý. foto: Reuters

Růžovo-červené víno vyráběné z ručně sbíraných hroznů odrůdy Gamay, které se vyznačuje krátkou dobou kvašení, se oficiálně narodilo v roce 1951 poté, co Francie povolila nově sklizeným vínům, tzv. primeur, aby se prodávala ještě dříve než 15. prosince, což je ve Francii oficiální datum, kdy mohou jít do prodeje vína z poslední sklizně určená k uchovávání.

Původně byl datem pro vytažení zátek z beajolais nouveau 15. listopad, ale ten byl od roku 1985 změněn na třetí listopadový čtvrtek, aby tento termín nepřipadal na víkend.

"Le Beaujolais Nouveau est arrivé!" (Přijelo nové beaujolais).

Co začalo jako lokální fenomén v místních barech, kavárnách a bistrech v Beaujolais a Lyonu, se změnilo v celosvětovou operaci a závody dostat nově naláhvované víno ke slavícím v Británii a později i zbytku světa. Mezi prostředky přepravy patřily letouny Concorde, sloni, padáky i motorizovaná vana. A dobrou zprávu hlásaly plakáty s heslem: "Le Beaujolais Nouveau est arrivé!" (Přijelo nové beaujolais).

Ale jakkoli se v následujících týdnech vypijí miliony láhví tohoto nápoje, zájem o něj už opadl od vrcholu v 80. letech minulého století, a to především v důsledku kolísající kvality, nadprodukce i rozvoje dalších vín z kategorie primeur.

Celosvětový prodej poklesl ze 72,4 milionu láhví v roce 2002 na zhruba 36 milionů láhví v loňském roce. Ve Velké Británii zájem prakticky odumřel, zatímco ve Francii, kde se nadále zkonzumuje 56 procent nového vína, se rovněž snížil prodej v supermarketech na polovinu.

Původně byl datem pro vytažení zátek z beajolais nouveau 15. listopad, ale ten byl od roku 1985 změněn na třetí listopadový čtvrtek

Podle Jeana Bourjadeho, hlavního zástupce vinařské organizace Inter Beaujolais, jsou vyhlídky světlé. "Tohle je třetí rok v řadě za sebou, kdy máme skvělý ročník: 2009 byl historický a vinařští experti jsou zajedno, že letošek je také velmi, velmi dobrý," řekl listu Daily Telegraph.

Prodej je dobrý, anebo dokonce stoupá na největších vývozních trzích tvořících 44 procent obchodu, dodal. V Japonsku, kde je nové beaujolais hitem, se v loňském roce vypilo sedm milionů láhví, což bylo o 18,7 procent více než v roce 2009, a v letošním roce to má být ještě víc. Spojené státy, které jsou druhým největším trhem nového beaujolais, zaznamenaly v loňském roce nárůst o 7,8 procenta.

Georges Duboeuf, největší výrobce beaujolais nouveau, jehož marketingový čich jako první rozdmýchal celosvětové šílenství po tomto víně, trvá na tom, že nové beaujolais má "zajištěný planetární úspěch" díky své "sváteční, přátelské a radostné" povaze. "Beaujolais nouveau bývalo módou. Teď už je to tradice," dodal.

Autoři: ,

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.