28. ledna 2016 7:44 Lidovky.cz > Relax > Dobrá chuť

Psyllium jako zdroj vlákniny. Reguluje cholesterol a pomáhá s trávením

Psyllium (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Psyllium (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Podporuje činnost střev, pomáhá při zažívacích problémech jako zácpa či nadýmání. Vláknina by měla mít stálé místo na našem jídelníčku. Jednou z možností, jak do jídelníčku dostat více vlákniny, je užívání psyllia.

Jitrocel indický roste, jak napovídá jeho název, nejvíce v Indii, ale i v Iráku, Pákistánu a Austrálii. V Indii ho od pradávna užívali lidé, když potřebovali tělo zbavit nečistot. Z jitrocelu indického se získávají vyčištěné obaly semen, a ty se obecně nazývají psyllium. Jako přírodní zdroj rozpustné i nerozpustné vlákniny, jeho konzumace napomáhá regulovat hladinu cholesterolu. Rozpustná vláknina snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi.

Zdroje vlákniny

  • ovoce
  • zelenina
  • celozrnné výrobky
  • obilné vločky a otruby

„Psyllium obsahuje oba druhy vlákniny - jak rozpustnou, tak nerozpustnou. Rozpustná pomáhá zpomalovat trávení pomáhá rychleji navozovat pocit sytosti, Nerozpustná pomáhá podporuje peristalitiku střev a tím ke efektivnějšímu vyprazdňování,“ říká výživový poradce Martin Škába.

Rozpustná vláknina má totiž schopnost vstřebávat vodu, bobtnat, regulovat trávení tuků a cukrů. V trávicím traktu funguje jako živina mikrobiální flóry, čímž působí jako prebiotikum. „Psyllium patří také mezi prebiotika, tedy látky, která pomáhají živit prospěšné bakterie v trávicím traktu. Tyto prospěšné bakterie pomáhají při trávení potravy a vstřebávání živin ze stravy. Tyto prospěšné baktérie mají obrovský vliv na imunitní systém,“ doplňuje Škába.

Psyllium (ilustrační foto)

Při užívání dodržujte pitný režim. Nedostatek tekutin může způsobit neprůchodnost střev či dokonce zneprůchodnění střev. Před užíváním psyllia si také pozorně přečtěte příbalový leták a prostudujte především denní doporučené množství a dávkování.

„Pozor na dávkování, tím, že je psyllium koncentrovaná vláknina, je možné se s ní lehce předávkovat. Nedoporučuji překračovat denní doporučené dávky, jinak může dojít k tomu, že tělo ze stravy bude využívat méně živin,“ varuje výživový poradce.

apeAlena Pecháčková