Francouzky, které zároveň ve většině místních rodin nakupují, jedí ještě o třetinu méně pečiva než muži. Mladí lidé si pak dávají o 30 procent méně chleba, než tomu bylo před deseti lety.
Jde o tak znepokojující pokles, že se Observatoire du Pain, sdružení hájící zájmy pekařů a mlynářů, rozhodlo v červnu spustit celonárodní kampaň, která by Francouze k jedení chleba opět přivedla. Hlavní slogan kampaně, která byla zahájena ve 130 francouzských městech, zní: "Coucou, tu as pris le pain?" (Haló! Už si koupil chleba?). Kampaň připomíná podobnou, tehdy americkou snahu o propagaci mléčných výrobků, kde otázka zněla: Máš mléko?, poznamenal americký deník.
"Stravovací návyky se mění," říká Bernard Valluis ze sdružení Observatoire du Pain. "Lidé jsou příliš zaměstnaní, nebo pracují do pozdních večerních hodin a nestíhají chodit do pekárny. Mladí zase vůbec nesnídají. Když jim nyní říkáme Haló!, chceme, aby si zákazníci sami uvědomili: Aha, musím dneska ještě koupit chleba," dodal Valluis.
Bageta je navíc levná
Kampaň má i svou internetovou stránku www.tuasprislepain.fr,kde se čtenáři dozví, že k francouzské kultuře chléb prostě patří a je součástí mnoha tradičních jídel. Navíc je prý zdravý a nepřibývá se po něm na váze. "Je bohatý na rostlinné bílkoviny, vlákniny a obsahuje nízké procento tuku," tvrdí se na stránce. Jestliže prý lidé drží dietu a chtějí se vyhnout jídlu, které je tučné a sladké, mají si dát právě chleba. Navíc tím, že po cestě domů koupí bagety pro své blízké, jim ukazují, jak jim na nich záleží, dodává se na internetové stránce.
NEPŘEHLÉDNĚTE |
Bageta je jednou z nejlevnějších potravin. Každoročně se jich v zemi prodá 10 miliard. V květnu se dokonce ve Francii koná národní festival chleba, na kterém je možné ochutnat množství druhů pečiva, zjistit, jak se chléb vyrábí a naučit se, jak si ho upéct.
Pekaři mezi sebou rovněž soutěží, vítěz klání o nejlepší bagety pak získá exkluzivní odměnu: může celý rok zásobovat pečivem prezidentský Elysejský palác. Letos v dubnu porota za vítězku vybrala Ridhu Khadherovou, která do Francie odešla před 24 lety z Tuniska.
Kvalita chleba se snižuje
Podle amerického historika Stevena L. Kaplana, který je považován za největšího světového odborníka na francouzský chléb, došlo v uplynulém století ve výrobě chleba ke dvěma významným trendům: na jednu stranu začala klesat kvalita veškerých produktů, na druhou se ale začaly objevovat i nové druhy chleba vyráběné s důrazem na dokonalost a tradici.
Kvalita chleba se začala snižovat ve 20. letech minulého století, v 80. letech se ale začal tento trend postupně otáčet a mlynáři údajně začali zásobovat pekaře mnohem lepší moukou.
Nejnovější kampaň Kaplan kritizoval jako "mdlou". "Vyzývají lidi k tomu, aby se kupování chleba stalo součástí jejich každodenní rutiny, jako mytí rukou nebo čištění zubů. O chlebu je ale třeba mluvit jako o objektu potěšení. Musíme ho oslavovat, protože i naše chuťové pohárky díky němu jásají," dodal americký historik.