27. května 2019 5:58 Lidovky.cz > Relax > Dobrá chuť

Tahanice o tuky. Které jsou zdravé a čím si namazat chleba?

Máslo (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Máslo (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Stejně jako třídní klauni měly i tuky pověst strůjců problémů. Zejména ty živočišné. Válečné tažení proti nim ale pomalu utichá a jsou povolovány, a dokonce doporučovány. Jak se ve změti protichůdných informací vyznat? A jaké tuky jsou tedy zdravé a jaké ne?

Říká se, že dietologie je věda, kde panuje nejbrutálnější rozdíl mezi skutečně zjištěnými experimenty podloženými daty a tím, co se traduje. A zřejmě nejde o velkou nadsázku. V knihách, časopisech, a zvláště internetem se šíří nepřeberné množství informací okolo zdravé výživy. V některých případech jde o informace zastaralé, jindy přímo dezinformace. Ukázkovým příkladem problematiky, na níž dosud ani ve vědeckém světě nepanuje úplná shoda, jsou zdravotní účinky tuků. Zatímco naše babičky a prababičky smažily na sádle a na chleba si mazaly máslo, mladším generacím bylo dlouhá léta doporučováno, aby příjem živočišných tuků omezily. Byly největším strašákem při vzniku srdečních onemocnění.

Sádlo v top desítce

Podle všeho neopodstatněně. „Desítky let jsme tvrdili, že nasycené mastné kyseliny obsažené v živočišných tucích jsou špatné pro naše zdraví. Považovali jsme je za hlavní příčinu onemocnění srdce, vznik cukrovky a obezity. Ale teď se ukázalo, že hlavními viníky těchto chorob je cukr, rafinované sacharidy a průmyslově zpracované potraviny,“ vysvětlovali vědci v roce 2014 pro magazín Time. Válečné tažení proti živočišným tukům, ale třeba také vejcím od té doby pomalu utichá. Jsou opět povolovány a často i doporučovány. Sádlo se dokonce v žebříčku stovky nejzdravějších potravin, který zveřejnila BBC, zařadilo do top desítky.

„Doporučení postavená na teorii o škodlivosti nasycených živočišných tuků prakticky říkala: omezujte máslo, sádlo, vejce, maso, plnotučné mléko a mléčné produkty. Nahrazujte přirozené tuky vysoce průmyslově zpracovanými rostlinnými oleji v podobě margarínů a tepelně zpracovaných olejů,“ říká pro Relax LN specialistka na výživu a zdravotní prevenci, doktorka farmacie Margit Slimáková. „Dodržování doporučení o omezování nasycených tuků a cholesterolu vedlo v minulosti k nadměrné konzumaci tepelně zpracovaných olejů včetně příjmu škodlivých trans tuků a prozánětlivých omega-6 mastných kyselin z rostlinných olejů,“ upozorňuje. Protituková hysterie podle ní mnohé nepřímo vedla k nadměrné konzumaci sacharidů, když jsme například místo plnotučných mléčných produktů konzumovali odtučněné light produkty, vnichž byl ovšem tuk běžně nahrazován cukry a škroby, anebo když jsme si místo „nebezpečných vajíček“ k snídani dopřávali nejrůznější běžně přeslazené cereální směsi.

Jak tedy dál? Zpět k živočišným tukům? Příběh je o něco složitější. Ve výživě totiž není všechno jednoznačné a absolutně platné pro všechny. Tatáž strava může jednoho zabít, druhý se může při stejném jídelníčku spokojeně dožít sta let. Výzkumníci mezinárodního centra pro výzkum v oblasti environmentálních věd Norwich Research Park dospěli k závěru, že radou pro všechny ohrožené kardiovaskulárními onemocněními, například při cukrovce II. typu nebo dědičném metabolickém onemocnění zpracování tuků, by mělo i nadále zůstávat trvalé snižování obsahu nasycených tuků ve stravě a částečná náhrada nenasycenými tuky. Ideální typ nenasycených tuků však označili jako nejasný.

Škvařené sádlo
Helena Urbanová, autorka je spolupracovnice novin

VIDEO: Tři recepty na jednoduché pudinkové dorty
VIDEO: Tři recepty na jednoduché pudinkové dorty

Pudink v hrníčku je klasika, zkuste z něj ale vykouzlit ještě větší dobroty. Co třeba tříbarevnou bábovku, koláčky v zapékací misce anebo dort, kterým okouzlíte na každé dětské oslavě.