Sobota 5. prosince 2020svátek má Jitka 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Dobrá chuť

VELTRUSKÝ: ‚Gastro experti‘ mohou na sociálních sítích nadělat hodně paseky

Pavel Veltruský | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pavel Veltruský | foto: Signature

Dříve všichni Češi rozuměli hokeji nebo fotbalu, nicméně generace, co prožívala na plno Nagano nebo fotbalové Euro už je dávno pryč a na sportovním obzoru kromě ženského tenisu nikde nic. A tak se dnes přesunula pozornost na gastronomii, každý se realizuje ve své kuchyni a když ne, tak o vaření alespoň píše a hodnotí vaření druhých. Zvlášť v dnešní době, kdy na sociálních sítích může kdokoliv komentovat cokoliv.

„Lidovka“ není fine dining, tečka

V první řadě by si každý měl, než napíše recenzi a přidělí počet hvězdiček, uvědomit, zda se nachází v klasické hospodě, bistru nebo nějaké fine diningové restauraci a k tomu přizpůsobit i své nároky, požadavky a také své chování. Ze strany restaurací by měly vždy přijít dobré suroviny a milý a usměvavý personál. Rozdíly jsou pak v designu restaurace, stylu, tipu, receptech a také ve zkušenostech šéfkuchaře a jeho týmu. 

Své chování pak ale musí přizpůsobit i zákazníci. Stává se, že se host chová neurvale, je nevhodně oblečen a navíc pak napíše neobjektivní recenzi. Existuje hromada lidových míst, kde to lidé mají rádi, i přes spoustu nedostatků, takové podniky nemá smysl shazovat a samozvaní gastronomičtí experti jim mohou jenom ublížit. Je přirozené, že na takových místech se číšníci nesoustředí na to, aby nalévali nápoje z levé strany.

Nemalujte si vzdušné zámky

Další nešvar českých hodnotitelů je nereálné očekávání. Všude se stále mluví o tom, jak restaurace vaří z bio a lokálních surovin, snažíme se o to i my v restauraci Signature, pokud to je reálné a vidíme v tom smysl. Ale v momentě, kdy zákazníkům přistane na stole účet za bio menu, jde spokojená drůbež a veselé kravičky stranou. V recenzích pak často píší, že jídlo je předražené a cena neodpovídá kvalitě. 

Pavel Veltruský

Profesní zkušenosti sbíral v českých i zahraničních kuchyních. Vařil na obrovských zaoceánských lodích, v hotelech Marirot v České republice i v zahraničí nebo také ve tříhvězdičkové michelinské restauraci Waterside Inn v Anglii. V minulosti působil v pražském Alcronu, v restauraci La Gare, v Salabce v pražské Troji nebo také v marockém luxusním hotelu Mirage. Už je to více než rok, co začal pracovat v brněnské restauraci Signature. Vařil pro Julii Robertsovou i pro herce Jakea Gyllenhaala. 

Nebo stačí, aby se dotyčný hodnotitel špatně vyspal a rozčílí ho téměř cokoliv, stropní světlo svítí moc do obličeje, talíře se nehodí do stylu restaurace nebo je na lístku málo vegetariánských variant. Z osobní zkušenosti mohu uvést ještě několik příkladů, dostali jsme špatné hodnocení, protože máme otevřeno až od jedenácti hodin, protože vedle u stolu měli s sebou hosté čivavu nebo proto, že jsme hostovi neudělali smažený sýr, který nemáme na lístku. Hosté pořád žijí v mylné představě, že si mohou dovolit všechno. Hned se spustí lavina negace a hvězdičky mizí kdesi v nenávratnu. Je třeba si uvědomit, že takto rozčílený host napíše recenzi spíše, než někdo, kdo je spokojený.

Tisíc lidí rovná se tisíc chutí

Vedle zmíněných negativ má ale hodnocení na sociálních sítích i spoustu kladných stránek. Sympatizuji s tím, když je recenze věcná, hodnotí jídlo, obsluhu, ale stále nechává prostor ostatním návštěvníkům, aby si udělali názor sami. Tisíc lidí, tisíc chutí a co zrovna nevyhovuje mně, může vyhovovat jiným. Je určitě pravda, že dobrá fotka na sociálních sítích a pochvalná recenze dokáže do restaurace přitáhnout nové hosty.

Myslím si, že recenze by měly v první řadě hodnotit jídlo, poté servis a pak až další elementy. V dnešní onlinové době dokáže i malý článek pomoci, ale může nadělat i hodně paseky. Navíc často podporuje předsudky, to zažíváme u nás kvůli sousednímu kasinu. V Monaku mají také kasino vedle restaurace Alaina Ducasse nebo Joëla Robuchona, jedněch z největších gastronomických hvězd, a nikdo to neřeší. Když má někdo chuť hrát, jde do kasina. Když se chtějí lidé dobře najíst, zamíří do restaurace. Doufám, že se toho dočkám někdy i u nás.

Do mého soukromí nikomu nic není, říká moderátorka Světlana Witowská

Světlana Witowská | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Profesionálka každým coulem, ale také matka… Právě touha strávit se svým synem více času ji před časem přiměla k...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Jiří Rusnok (19. října 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

Dnes vidím jen urážky a hněv. S tím se těžko žije, říká Jiřina Bohdalová

Jiřina Bohdalová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Nenechá se zastavit ani pandemií. Když nemohla na jaře hrát, začala Jiřina Bohdalová (89) mezi vařením a starostí o...

M. Frank Rozumná slova. 15:24 22.8.2019

Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price
Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price

Ve spolupráci se světoznámým výrobcem hraček Fisher-Price hledáme testerky s malými dětmi, které chtějí vyzkoušet nové mluvicí hračky Linkimals.