Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Utržené vazy, operace, spáleniny. Akrobaté z La Putyky ukazují divadelní bolest

Lidé

  7:00
Namožené svaly, natržené a natažené vazy a nespočet krvácejících nosů. I takové může být divadlo. Své o tom vědí členové souboru Cirk La Putyka, kteří se profesionálně věnují žánru nový cirkus. Pohrávání si se zemskou přitažlivostí prostě někdy bolí. Divadlo, které balancuje mezi několika žánry, zabolí občas také. Jak to vypadá, pokud herci neudrží rovnováhu?

Šárka Bočková foto:  Michal Šula, MAFRA

„Myslím, že jsem byla první zraněná. Když jsme zkoušeli naše druhé představení Up and Down, tak jsem si během první veřejné generálky natrhla vazy u obou kotníků. Měla jsem před sebou poměrně jednoduchý přelet z teeterboardu na žíněnku. Základní technika se podobá skokům na trampolíně, odraz od dřevěné desky je však mnohem nebezpečnější,“ říká jedna z akrobatek souboru Anna Schmidtmajerová.

Anna Schmidtmajerová

Od dětství se závodně věnuje synchronizovanému plavání, hře na violoncello a tanci. Na DAMU rozšířila své schopnosti o zpěv, akrobacii, šerm. V současné době participuje v představení nového cirkusu La Putyka a spolupracuje například s divadlem Na Jezerce, Divadlem pod Palmovkou, Minor či Národním divadlem.

Anna Schmidtmajerová

Dennodenně propojují herci ze souboru Cirk La Putyka akrobacii, moderní tanec a sport. V představeních používají šály, strapsy (strapsy jsou podobné lanu a visí vertikálně, fungují jako gymnastické kruhy), trampolíny, vertikální lano a teeterboard (zařízení podobné houpačce, základní technika se podobá skokům na trampolíně), který je právem považován za jednu z nejtěžších cirkusových disciplín. A to vše bez jištění.

„Nervy zapracovaly a nepovedlo se. Přelétla jsem celou žíněnku a dopadla jsem na její hranu - špatně pro oba kotníky. Jeden kotník jsem měla prakticky vyndavací, vazy jsem měla přetržené na obou stranách, takže jsem dostala nechodící sádru na pět týdnů. Druhý kotník dopadl lépe,“ popisuje Schmidtmajerová.

Michal Boltnar

Působí v souboru Cirk La Putyka jako akrobat: La Putyka, Up and Down, Slapstick Sonata. Sedm let působil jako instruktor ve Sportovním centru Dukla Praha a byl dlouholetým reprezentantem ve sportovní gymnastice. Víc jak deset let působí v kaskadérské skupině Double Team.

Michal Boltnar

Zraněním se nevyhnuli ani ostatní členové souboru. Bývalý vrcholový gymnasta Michal Boltnar utrpěl řadu poranění už v době, kdy se akrobacii nevěnoval naplno. „Většina zranění pochází z doby, kdy jsem dělal gymnastiku. Přetrhal jsem si vazy v koleni, mám operované menisky, ale také rameno - celkem čtyřikrát, operované zápěstí. Lehčí zranění? Vykloubil jsem si prsty. Rameno mi dávali dohromady asi čtvrt roku, což je v podstatě krátká doba. Zlomil jsem si kloubní pouzdro. Myslím, že mám trochu snížený práh bolesti. Většinou nejsem nervozní z toho, když mě něco bolí, protože vím, co si k tělu můžu a nemůžu dovolit. Paradoxně mi pomáhá zase pohyb,“ říká. 

Daniel Komarov

Akrobat, artista a reprezentant ve sportovním aerobiku. 

Daniel Komarov

Akrobat Daniel Komarov se pokouší úrazům vyhýbat, jak jen to jde. „Zranění jsem mnoho neutrpěl, dávám si pozor. Většinu úrazů jsem si udělal ještě před La Putykou. Někdy se tomu člověk nevyhne, takže občas natažený či natržený sval, ale to je asi tak všechno,“ říká. 

Jeho kolega Jiří Weissmann, který se akrobacii a tanečním disciplínám věnuje od útlého věku, už prý krvácející nosy, modřiny a boule nepočítá. „Měl jsem asi třikrát přetržené vazy v kotníku. Praskla mi vlásečnice v koleni. Asi z únavy. Naraženiny jsou poměrně časté. Také jsem si přiskřípl prst, když jsme uklízeli scénu. Zlomeniny jsem naštěstí neměl, i když se říká, že je lepší než přetržený vaz.“ 

Žen je v souboru Cirku La Putyka méně než mužů, ale práci mají stějně náročnou a nebezpečnou. Cvičí také na strapsech a šálách, které visí ze stropu. Dívky na ně šplhají a následně se vrhají kolmo k zemi. Šálu tvoří jeden kus látky, který se uprostřed přepůlí a takto zavěsí do karabiny. Strapsy jsou podobné lanu a visí vertikálně, fungují jako gymnastické kruhy. 

Jiří Weissmann

Účinkoval v českých muzikálech a v černém divadle. Své dovednosti uplatnil v taneční skupině IF. V současné době působí v souboru Cirk La Putyka, příležitostně pracuje jako lektor a pohybový konzultant pro divadelní představení. Hraje na akordeón. 

Jiří Weissmann

„U strapsů se může občas stát to, že pokud nemáte pořádně zakryté nohy a ruce, může vás látka spálit až do masa. To se mi stává poměrně běžně. Je prostě potřeba být pořádně oblečená. A modřiny? Ty mám pořád,“ říká Schmidtmajerová. 

Její kolegyně tanečnice a akrobatka Šárka Bočková má ale nejvíc úrazů z únavy. „Na podzim jsem si rozbila hlavu. Stalo se mi to v metru. Byla jsem celkově vyčerpaná. Jela jsem na zkoušku a nedojela. Také jsem si zlomila prst při závěsné akrobacii, spadla jsem sice na hlavu, ale ruce jsem dala pod sebe a byl z toho zlomený prst.“ 

Vojtěch Fülep

Herec, akrobat a artista hraje téměř ve všech představeních souboru. Cvičí především na teeterboardu. 

Vojtěch Fülep

„Také jsem měla problém dlouhodobý se zády, která jsem si zablokovala, když jsme hráli v Chapiteau, protože tam byla zima. V kombinaci s tím, že tam člověk tráví dlouhé a dlouhé hodiny při zkoušení, jsem si záda totálně zablokovala. Abych večer mohla hrát, tak jsem dostala uvolňující injekce. A mám tedy artrózu,“ líčí Bočková.

Vojtěch Fülep se během představení zranil několikrát. Měl prasklé kloubní pouzdro, přetržený sval v zápěstí a kotníku. „Sem tam natažené a namožené svaly jsem měl mnohokrát. Jednou se mi to stalo hned na začátku představení. A tak jsme měnili choreografii. Bylo to trochu náročné. Stalo se mi to na teeterboardu. V momentě, kdy vyskočím, zhasne se. Jenže já jsem dopadl úplně jinam než jsem měl. Nevěděl jsem, co se mi stalo. Můj kotník vypadal jako velký meloun. Naštěstí jsem nedostal sádru. Ležel jsem s tím měsíc, ale čtyři měsíce jsem byl mimo provoz,“ dokončuje Fülep. 

Šárka Bočková

S tancem začala v pěti letech v tanečním studiu Slezského divadla. Jako dítě účinkovala v činoherních, operních i baletních představeních Slezského divadla. V jedenácti letech se dostala na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě. V průběhu studia vystupovala v baletních a činoherních inscenacích Moravskoslezského divadla. 

Šárka Bočková

Absolvovala Janáčkovu konzervatoř a byla přijata na AMU v Praze, kde získala magisterský titul v oboru taneční pedagogika. Absolvovala jeden semestr na Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon. Dva roky vyučovala techniku klasického tance na konzervatoři Duncan centre v Praze a stala se členkou novocirkusového souboru La putyka. Mezi její disciplíny patří: závěsná akrobacie (strapsy, šály), balancování na špičkách, Acro-Joga a závěsná párová akrobacie.