Botky s odděleným palcem možná vypadají nepohodlně, patří ale do portfolia slavné značky Maison Margiela. Její zakladatel Martin Margiela v 80. letech navštívil poprvé Tokio a na ulici si všiml tradičních bot tabi, bavlněné obuvi se separovanými prsty. V Japonsku má toto pracovní obutí dlouhou historii, která se začala psát již v 15. století. Belgického návrháře ale napadlo exotické botky navrhnout v kůži a opatřit je podpatkem.
K výrobě neobvyklého kousku v Evropě marně hledal ševcovského mistra, který by boty ušil, až konečně spatřily světlo světa na přelomové přehlídce roku 1988. Aby přihlížející detail bot nepřehlédli, namočil Margiela podrážky do červené barvy, a na mole tak zanechaly stopu. Podařilo se – šlo o zásadní moment v módní historii a tabi se proslavily.
Dnes mají podobu kotníkových bot, tenisek, balerín i střevíců střihu Mary Jane s páskem přes nárty. A jejich tvar připomínající kopýtka je kultovní záležitostí srovnatelnou s kabelkou Birkin od Hermes.
Proč se tedy bota z roku 1988 vrací na scénu právě teď? Inu, módnímu průmyslu dorůstá nová generace zákazníků, která hladově hltá vše z divokých 80. až 90. let. Navíc v roce 2018 představila tabi i značka Vetements a její tehdejší kreativec Demna Gvasalia byl popotahován po sociálních sítích, zda se jedná o poctu Margielovi, či sprostou kopírku.
Před třemi lety se Margielovy béžové tabi objevily v seriálové módní podívané Emily v Paříži a svou roli v kopýtkovém trendu sehrávají i slavné majitelky těchto sběratelských bot, jako jsou zpěvačka Dua Lipa, multitalentovaná Zendaya či podnikatelka Kylie Jennerová.
Nakonec se vraťme k tiktokovému melodramatu, které před pár týdny zhlédlo na 1,5 milionu uživatelů a dále se šířilo médii až po magazín Vogue. Mladé Newyorčance Alexis Dougéové skutečně internetová známost ukradla její drahé tabi od Margiely. Dlouho neváhala a podělila se o své neštěstí na TikToku. Síla sítě zafungovala a za pár dní bylo známo nejen zlodějovo jméno, ale i fakt, že má ve skutečnosti přítelkyni, která se právě nechává fotografovat ve „svých nových“ tabi kopýtkách.
Vše dobře dopadlo, zloděj boty vrátil a postaral se jim o reklamu, kterou by zřejmě v marketingovém oddělení značky Maison Margiela žádný kreativec nevymyslel.
Oddělit si palec od zbytku prstů na nohou touží spoustu módních nadšenců, jak potvrdil i čtvrtletní index srovnávací platformy The Lyst. Ta označila černé tabi za nejžádanější produkt posledních měsíců.
Vyhledávání těchto krádežehodných botek prý v září vzrostlo o 342 procent.